تلاوت معنامحور بر مستمع اثرگذار است
کد خبر: 3781860
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
قاری برجسته کشور:

تلاوت معنامحور بر مستمع اثرگذار است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری ممتاز کشور درباره اثرگذاری تلاوت بر روی مخاطب، اظهار کرد: تلاوت باید معنا محور بوده تا در مستمع تأثیر معنوی بگذارد، یعنی آهنگ و الحان در خدمت معنای آیات بوده و هرجا مفهوم تغییر پیدا کند به تبع آن لحن تلاوت نیز تغییر پیدا کند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انتقال خون ایران، مهدی صلاحی، رئیس حراست اداره‌کل انتقال خون اردبیل و از قاریان برجسته کشوری است. وی متولد سال 1362 و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت است که بارها به عنوان نماینده سازمان انتقال خون در مسابقات قرآنی تا سطح کشوری شرکت و موفق به صاحب رتبه‌های برتر شده است.
صلاحی از سال 1372 فعالیت قرآنی‌اش را همراه با برادر کوچک‌تر خود آغاز کرد و به صورت تخصصی از سال 80 قرائت تحقیق را دنبال کرد و سپس به صورت حرفه‌ای رشته‌های ترتیل، اذان را دنبال کرد. وی هر روز یک ساعت به تلاوت آیات قرآن گوش می‌دهد.
این قاری ممتاز درباره اثرگذاری تلاوت بر روی مخاطب، اظهار کرد: تلاوت باید معنا محور بوده تا در مستمع تأثیر معنوی بگذارد، یعنی آهنگ و الحان در خدمت معنای آیات بوده و هرجا مفهوم تغییر پیدا کند به تبع آن لحن تلاوت نیز تغییر پیدا کند مثلاً آیه‌ای که در خصوص بهشتیان صحبت می‌کند، بهتر است با آهنگ شاد و مثلاً نهاوند خوانده شود.
وی در پاسخ به این سؤال که ارتباط مستمر با قرآن، چه تأثیری در زندگی دارد؟، ادامه داد: ارتباط مداوم و مستمر با قرآن به انسان آرامش و اعتماد به نفس می‌دهد و امیدواری را افزایش داده و مقاومت در برابر سختی‌ها و موانع را زیاد کرده و افراد را صبورتر می‌کند.
تلاوت معنا محور بر مستمع اثرگذار استصلاحی با ابراز گلایه از اینکه مردم از آموز‌ها و مفاهیم قرآن دور شده‌اند، اظهار کرد: قرآن، سرشار از پند و اندرز برای تمامی افراد و آحاد جامعه است و هرچه با مفاهیم آیات، بیشتر انس پیدا کرده، در زندگیمان بیشتر موفق خواهیم بود چنانکه می‌توان در هر زمینه و مسائل زندگیمان از آیات قرآن بهره گرفت. پس لازم است که همیشه با قرآن مأنوس باشیم. اما برخی افراد مفاهیم آیات قرآن را شنیده‌اند اما در عمل و محیط کاری و زندگی از آن غافل هستند اما عده زیادی هم وجود دارند که از آموزه‌های قرآنی در زندگی‌شان بهره‌گرفته‌اند و براساس مفاهیم نورانی کلام وحی عمل می‌کنند.
این قاری ممتاز برای مؤانست بیشتر خانواده‌ها با قرآن، توصیه کرد: خانواده‌ها فرزندان خود را از دوران کودکی، حدود سه، چهار سالگی به بعد با قرآن مأنوس کنند و آیات قرآن را حفظ کنند و در ادامه با صحت قرائت، تجوید و الحان آشنا کنند.
یادآور می‌شود، مهدی صلاحی از سال 84 تا کنون بیش از 50 مقام اول، دوم و سوم در مرحله استانی و کشوری در رشته قرائت تحقیق چون رتبه اول کشوری دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، رتبه اول کشوری دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، رتبه اول کارکنان وزارتخانه‌های و نهادهای دولتی کشور، رتبه اول کشوری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رتبه اول بین کارکنان حراست دستگاه‌های اجرایی کشور، نخبه برتر در عرصه فعالیت‌های قرآنی در سطح استان، نخبه برتر دانشجویان کشوری در عرصه فرهنگی قرآنی و ... دارد.
انتهای پیام

captcha