۱۰۰ هزار موقوفه کشور شناسه ملی دریافت کردند
کد خبر: 3781898
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

۱۰۰ هزار موقوفه کشور شناسه ملی دریافت کردند

گروه اجتماعی - معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از دریافت شناسه ملی ۱۰۰ هزار موقوفه در کشور خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، همایش سراسری «شناسه ملی موقوفات و اماکن متبرکه» با حضور نمایندگان اعتاب مقدس جمهوری اسلامی ایران و هیئت ماده 9 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز، 26 دی‌ماه در شیراز برگزار شد.
حجت‌الاسلام امرالله حسنی‌نیا، معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه كشور در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران گفت: كارگروهی متشكل از نمایندگان وزارتخانه‌ها و اماكن و بقاع متبركه كشور برای مباحث شناسه ملی موقوفات تشكیل شده است.
وی با بیان اینكه این كارگروه در راستای قانون ارتقای سلامت اداری و شفافیت و پاسخگویی و نظم روندهای مالی در كشور تشكیل شده است كه تاكنون پیشرفت‌های خوبی داشته است، گفت: هدف نهایی این است همان طوری كه هر فرد دارای كد ملی است برای تمام فعالیت‌ها و خدمات از این كد استفاده می‌کند، موقوفات نیز دارای شناسه ملی باشند.
حسنی‌نیا با تصریح اینكه كار صدور شناسه ملی برای موقوفات طی دو سال اخیر در كشور آغاز شده است، گفت: بیش از 100 هزار موقوفه كشور دارای شناسه ملی هستند اما برخی از موقوفات هستند كه متولی آن‌ها اشخاص هستند و سازمان اوقاف دخالتی در آن‌ها ندارد و امروز اینان متقاضی شناسه ملی برای شفافیت رابطه كاری هستند.
معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه كشور ادامه داد:‌ برخی از بقاع متبركه كشور نظیر حرم امام رضا(ع)، حرم شاهچراغ(ع) حرم حضرت معصومه(س) زیر نظر اوقاف نیستند؛ لذا برای تعامل و هماهنگی و همكاری و ایجاد یك بانك اطلاعاتی واحد و پاسخگو نشست شناسه ملی موقوفات و بقاع متبركه كشور را برگزار كردیم.
وی با یادآوری اینكه متولی ارائه شناسه ملی كارگروهی است كه زیر نظر اداره ثبت اسناد و املاك فعالیت می‌كند، گفت: مركز اصلی و دبیرخانه صدور شناسه موقوفات در اداره ثبت اسناد و املاك كشور است و هدف از این كار نیز ایجاد نظم و انضباط ملی برای پاسخگویی به مردم است.
حسنی‌نیا در پاسخ به اینكه آیا موقوفات غیرمتصرفی نیز دارای شناسه ملی خواهند شد، گفت: موقوفات غیرمتصرفی كه از سازمان اوقاف مفاصا حساب اخذ كردند، شناسه ملی گرفتند و آن‌هایی كه تحت نظارت نیستند نیز تقاضا می‌دهند و در صورتی كه ساز و كار لازم وجود داشته باشد، اوقاف نیز موافقت می‌كند.
وی با بیان اینكه تمام موقوفات فارس دارای شناسه ملی هستند، گفت: هیچ مشكلی در كشور در روند اجرای كار شناسه ملی نداریم و باید این مسئولیت‌ها شفاف‌تر شود تا بتوانیم بهتر مدیریت كنیم.
معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه كشور گفت: با شناسه‌دار كردن موقوفات تمام اطلاعات آن‌ها به سامانه ثبت احوال و اسناد كشور منتقل شده و اطلاعات هویتی آن شفا‌ف‌سازی می‌شود و این مسیری است كه در راستای ایجاد دولت الكترونیك برمی‌داریم.
حسنی‌نیا در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه دو نوع موقوفه داریم یكی منفعتی و دیگری انتفاعی، گفت: اماكنی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، تكایا و غیره انتفاعی هستند كه عموم مردم از آن‌ها استفاده می‌كنند.
وی گفت: بیش از 170 هزار موقوفه در كشور داریم كه 50 تا 60 هزار موقوفه دارای درآمد هستند و درآمدهای آنان را طبق نیت واقف هزینه می‌كنیم.
معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه كشور همچنین در پاسخ به اینكه آیا شناسه ملی در سامانه جامع موقوفات كشور جایگاهی دارد؟ گفت: سامانه جامع موقوفات كشور به‌عنوان درگاه ورود اطلاعات است و این سامانه با سامانه شناسه ملی لینک است و اطلاعات را منعكس می‌كند و اطلاعات می‌گیرد و به سامانه ما می‌دهد؛ لذا سامانه جامع موقوفات بر اساس شناسه ملی كارش را انجام می‌دهد.
انتهای پیام

captcha