حذف صفر از پول ملی تأثیری بر معیشت مردم و ارزش پول ملی ندارد
کد خبر: 3781932
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

حذف صفر از پول ملی تأثیری بر معیشت مردم و ارزش پول ملی ندارد

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام والمسلمین نظری با بیان اینکه حذف صفر از جنبه واقعیت‌های اقتصادی تأثیری بر وضعیت زندگی مردم ندارد، بلکه صرفأ عنوان اعداد را تغییر می‌دهد، بیان کرد: این اقدام نیازمند برخی شرایط خاص و مقدمات است، چراکه با این اقدام بانک مرکزی تمام حسابرسی بانک‌ها تغییر خواهد کرد.

اخیراً عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، از حذف چهار صفر از پول ملی خبر داده و البته تأکید کرده که این اقدام زمان‌بر و نیازمند تصویب در دولت و تأیید مجلس است. رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که چنین اقدامی باعث افزایش وجهه پول ملی در نظام بین‌المللی خواهد شد؛ هرچند که برخی کارشناسان اقتصادی با چنین دیدگاهی مخالف هستند و معتقدند که حذف چهار صفر از پول ملی آثار مثبتی بر اقتصاد کشور از جنبه کاهش تورم یا خروج از رکود و همچنین کاهش نقدینگی نخواهد داشت.

آثار روانی حذف صفر از پول ملی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: این اقدام صرفاً از جهت روانی تأثیرگذار است و تأثیری بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت. از این به بعد به جای عدد هزار تومان از واژه ده تومان استفاده می‌کنیم. بنابراین صرفاً اعدا کوچک‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود که قیمت کالایی یک میلیون تومان است، از جهت روانی این تصور ایجاد می‌شود که بسیار گران است، اما اگر قیمت آن کالا را ده هزار تومان بدانیم، آثار آن کمتر است. حذف صفر از جنبه واقعیت‌های اقتصادی تأثیری بر وضعیت زندگی مردم ندارد، بلکه صرفأ عنوان اعداد را تغییر می‌دهد.

حذف صفر تأثیری بر حفظ ارزش پول ملی ندارد

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره تأثیر این اقدام بر حفظ ارزش پول ملی گفت: ارزش پول ملی به میزان تولیدات مربوط است. وقتی تولیدات و صادرات افزایش پیدا کرده و در واقع برای کالای تولیدی در کشور تقاضا وجود داشته باشد، ارزش پول ملی هم افزایش پیدا خواهد کرد، اما اگر واردات ارز خارجی و معامله آن در بازار زیاد باشد، ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: حذف چهار صفر از پول ملی تأثیری بر کاهش تورم هم ندارد، بلکه همانگونه که گفتم صرفأ آثار روانی مثبت در پی دارد، چراکه قرار نیست با این اقدام دستمزد افراد افزایش یا قیمت کالاها کاهش یابد.

لزوم فراهم شدن مقدمات حذف چهار صفر از پول ملی

نظری با بیان اینکه البته حذف صفر از پول ملی نیازمند برخی شرایط خاص و مقدمات است، یادآور شد: باید ابتدا بررسی جدی شود، چراکه با این اقدام بانک مرکزی، تمام حسابداری‌ها و حسابرسی بانک‌ها تغییر خواهد کرد.

این کارشناس اقتصاد اسلامی در پایان تأکید کرد: حذف صفر از پول ملی اقدامی زمان‌بر است و حتماً باید مقدمات آن فراهم شود. البته رئیس‌کل بانک مرکزی هم اشاره کردند که چنین کاری به این زودی انجام نخواهد شد، بلکه تحقق این برنامه زمان زیادی را می‌طلبد.

انتهای پیام

captcha