از طرح مطالب تفرقه‌انگیز در فاطمیه(س) پرهیز کنید
کد خبر: 3781952
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
آیت‌الله جوادی آملی:

از طرح مطالب تفرقه‌انگیز در فاطمیه(س) پرهیز کنید

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم تأکید کرد: در ایام فاطمیه، خطبه فدکیه و مطالب توحیدی و اخلاقی و وحی و نبوت را برای مردم بگویید و از مطالب تفرقه‌انگیز پرهیز شود.

فقر اقتصادی از نظر اسلام ممنوع است/ پرهیز از بیان مطالب تفرق‌انگیز در فاطمیه(س)به گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز 26 دی‌ماه در جلسه تفسیر در مسجد اعظم قم گفت: قرآن برای انسان حرمتی قائل شده که برای موجودات دیگر قائل نشده و او را خلیفه خود در روی زمین قرار داده است.

وی افزود: خداوند برای تحقق مقام خلیفة‌اللهی، آسمان و زمین را مسخر او قرار داد و راه علمی برای کشف پدیده‌های عالم بسته نیست، هرچند ممکن است بعدا انسان به آن برسد. بنابراین جزء مستحبات است که وقتی انسان سوار مرکوب شد، حمد و تسبیح الهی بگوید و این اختصاص به اسب ندارد، بلکه برای کشتی و هواپیما و اتومبیل و ... هم مصداق دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه جهاد در درون انسان به مراتب سخت‌تر از جهاد بیرونی است، تصریح کرد: اگر قوای عقلانی و الهی انسان در درون پیروز شود، به نحوی محترمانه و نرم قوای دیگر را تأدیب خواهد کرد، ولی اگر نیروهای شهوانی و غضب غلبه یابند، بی‌رحمانه بقیه نیروها را نابود خواهند کرد.

این مفسر قرآن ادامه داد: انسان فطرت خود را با خاک غضب و غرائز و شهوت و وهم و خیال زنده به گور می‌کند، ولی فطرت در درون انسان هست و از بین نمی‌رود.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه دنیا، جای رفاه نیست و انسان در کبد و سختی آفریده شده است، افزود: انسان ممکن است عمری درس بخواند و زحمت بکشد، ولی قوای جهل و شهوت عالم اسلحه بکشد و علم و ایمان عالم را ببرد.

وی افزود: البته خلیفة‌اللهی فقط مخصوص انبیاء و اولیاء نیست و هرکسی در حد خودش می‌تواند؛ حدیث قرب نوافل برای همین است. در روایت گفته شده که انسان می‌تواند در سایه قرب نوافل و قرب فرائض به جایی برسد که گوش و چشم و زبان خدا شود.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: نباید گفت فلان غربی و شرقی که کافر است، چرا آسمان رفته، ولی ما نرفته‌ایم؛ سنت الهی این است که هر کسی تلاش کند، خدا به او بدهد. البته درجات آخرت و معارف آن بحث دیگری است، به همین دلیل برای اینکه انسان در جهت الهی پرواز کند، فرموده‌اند برای عالم و طالب علم فرشتگان بال پهن می‌کنند.

وی افزود: چون نماز ستون دین است و اگر نباشد، ستون فرو می‌ریزد قرآن به آن اهمیت زیادی داده است. البته بعد از نماز هم به زکات اشاره دارد؛ زکات در قرآن در آیات مکی و مدنی وجود دارد و نشان‌می دهد که زکات حتی برای مشرکان هم واجب بوده و منظور همان صدقات و دستگیری از فقراست. جلوی فقر طبیعی را شاید نمی‌توان گرفت، ولی فقر اقتصادی ممنوع است.

وی در توصیه به طلاب در مورد ایام فاطمیه تصریح کرد: در این ایام خطبه فدکیه و مطالب توحیدی و اخلاقی و وحی و نبوت آن را برای مردم بگوئید و از مطالب تفرقه‌انگیز هم پرهیز شود.

انتهای پیام

captcha