برپایی پنجاهمین کمیسیون فعالیت‌های ترویجی قرآن/ نمره قبولی به وزیر بابت میزبانی خوب
کد خبر: 3781967
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برپایی پنجاهمین کمیسیون فعالیت‌های ترویجی قرآن/ نمره قبولی به وزیر بابت میزبانی خوب

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله رویدادهای قرآنی این هفته‌ می‌توان به تشکیل پنجاهمین کمیسیون توسعه فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی قرآن اشاره داشت که نشان از اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد؛ تشکیل منظم دو کمیسیون دیگر آموزش عمومی و پژوهش و نیز سلامت به عنوان بازوان شورای توسعه فرهنگ قرآنی، قطعاً در پیش‌برد این امور مؤثر هستند.

برپایی پنجاهمین کمیسیون فعالیت‌های ترویجی قرآن/ نمره قبولی به وزیر بابت میزبانی خوببه گزارش ایکنا؛ در هفته چهارم دی‌ماه جاری، رویدادهای قرآنی متعددی همچون برگزاری پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، تجلیل از مدیر سابق شبکه قرآن در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج،، برگزاری قطعی همایش تجلیل خادمان قرآن در اواخر بهمن‌، برپایی دوازدهمین آئین تجلیل از حافظان قرآن مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، بازدید رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ایکنا، برگزاری جلسه شورای برنامه و بودجه نمایشگاه قرآن،‌ برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۱۴ استان، اعلام جدیدترین جزئیات از شصت‌و‌یکمین مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، برپایی هفدهمین مسابقات قرآن کیش، تشکیل کمیته‌ شفاف‌سازی وضعیت مالی اتحادیه‌های قرآنی کشور، تشکیل کمیته مناطق محروم در اتحادیه تشکل‌های قرآنی و ... را در کشور شاهد بودیم.
پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی
پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح روز ۲۳ دی‌‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از معاونان و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با تأکید بر برگزاری منظم جلسات کمیسیون، گفت: مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی، این کمیسیون را یکی از جدی‌ترین کمیسیون‌ها در برگزاری جلسات معرفی کرده‌اند. ذیل این کمیسیون، پنج کارگروه، فعال است که عبارت از کارگروه «قرآن و هنر»، «قرآن و رسانه»، «قرآن، نشر و تبلیغات دینی»، «قرآن و فعالیت‌های بین‌الملل» و «هماهنگی مسابقات قرآن کشور(ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور)» است.
تجلیل از مدیر سابق شبکه قرآن
در بخشی از پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم از زحمات محمد‌حسین محمدزاده، مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما و از اعضای حقوقی کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تجلیل به عمل آمد. حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به هنگام تجلیل با اشاره به اینکه محمد‌حسین محمدزاده، بالغ بر سی‌ سال در صحنه فعالیت‌های قرآنی حضور داشته است، گفت: ایشان در طول مدت حضور در این عرصه نقش بسزایی در ارتقای رادیو و شبکه قرآن و معارف سیما داشته است.
برگزاری همایش تجلیل خادمان قرآن
بیست‌و‌سومین آئین تکریم خادمان قرآن کریم اواخر بهمن‌ماه و در حاشیه مجمع سراسری انجمن خادمان قرآن کریم برگزار می‌شود. بر همین اساس مجمع سراسری انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن‌ماه در هتل انقلاب تهران برپا می‌شود.
یادآوری می‌شود، برپایی همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم از بیست و پنج سال پیش یعنی از دومین دوره نمایشگاه قرآن که به سال ۱۳۷۲ بازمی‌گردد، کلید زده شد و از آن سال به بعد، هر سال همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن کریم، طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور از خادمان قرآنی کشورمان در عرصه‌های مختلف تجلیل می‌شود.
برگزاری دوازدهمین آئین تجلیل از حافظان مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع)
دوازدهمین آئین تجلیل از حافظان قرآن کریم مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) همراه با تجلیل از ۲۰ حافظ کل این مرکز صبح امروز، دوشنبه، ۲۴ دی‌ماه با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان،‌ زهرا سعیدی‌ مبارکه، عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار شهرستان ری، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، علی‌اکبر حشمتی، معاون نظارت شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام قائمی، رئیس دانشکده علوم و حدیث، فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ تهران، سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و جمعی از مسئولان، اساتید و معلمان قرآن مرکز آموزشی آستان در محل تالار شیخ صدوق برگزار شد.
آیت‌الله محمدی ری‌شهری در این مراسم با بیان اینکه انسان ممکن است دو هدف از پرداختن به امر قرآن کریم در شئون مختلف داشته باشد، تصریح کرد: یکی از این اهداف، هدف دنیایی است که این هدف خود دارای اقسام مختلف است و هدف دیگر نیز الهی و خدایی است که هر کدام از کسانی که در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند، ممکن است به دنبال یکی از این اهداف باشند.
بازدید رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ایکنا
در حاشیه بازدید محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران که روز ۲۴ دی‌ماه از خبرگزاری ایکنا انجام شد، پیشنهاد نامگذاری معابر و خیابان‌های تهران به‌نام پیشکسوتان و اساتید عرصه قرآنی کشور از سوی دبیر گروه فعالیت‌های قرآنی ایکنا مطرح و با استقبال وی روبرو شد. هاشمی درباره این پیشنهاد گفت: این موضوع را طی درخواستی به شورای اسلامی شهر تهران مطرح کنید. حتی اگر خیابان خاصی نیز مدنظرتان است تا به نام یکی از پیشکسوتان جامعه قرآنی نامگذاری شود، در این درخواست بیان شود که پس از بحث و تبادل نظر درباره آن تصمیم‌گیری شود.
برگزاری جلسه شورای برنامه و بودجه نمایشگاه قرآن
شورای برنامه و بودجه بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز ٢٤ دی‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، محمدعلی خواجه‌پیری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، ابوالقاسم ایرجی، محمدمهدی عزیززاده، امیر اشراقی، محمدرضا پورمعین، ولی یاراحمدی، محمدهادی امین ناجی و ... برگزار شد.
در این جلسه آئین‌نامه داخلی شورای برنامه و بودجه، روندنمای تصویب برنامه و بودجه، روندنمای تصویب طرح‌ها و قالب ارائه طرح‌ها مورد بحث و بررسی و تبادل نظر حاضران قرار گرفت.
برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۱۴ استان
مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران در نظر دارد تا به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با ایام‌الله دهه فجر، چهارده دوره مقدماتی و سومین فینال فجر تلاوت جشنواره تلاوت‌های مجلسی را در چهارده استان کشور برگزار کند.
مرحله مقدماتی این جشنواره در استان‌های تهران، آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه، خوزستان، هرمزگان، گیلان، مازندران، یزد، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، اردبیل و قم برگزار می‌شود که این استان‌ها که در فاصله زمانی ۲۵ د‌ی‌ماه تا غروب روز جمعه، ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری میزبان قاریان مجلسی‌خوان خواهند بود.
اعلام جدیدترین جزئیات از شصت‌و‌یکمین مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی
شصت‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که عنوان قدیمی‌ترین رقابت‌های قرآنی را با خود به یدک می‌کشد طی روزهای ۲۶ تا ۳۱ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ مصادف با ۹ تا ۱۴ شعبان ۱۴۴۰ و ۱۵ تا ۲۰ آوریل ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.
در این دوره از مسابقات «هادی موحدامین» به عنوان نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق حضور خواهد داشت. همچنین «احمد ابوالقاسمی» نیز به عنوان استاد راهنما نماینده ایران را همراهی خواهد کرد.
برپایی هفدهمین مسابقات قرآن کیش
مدیر فرهنگی ـ آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن بیان جزئیات هفدهمین دوره مسابقات قرآن این منطقه از برگزاری این مسابقات طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه خبر داد و گفت: روز ۱۹ بهمن‌ نیز محفل انس با قرآن بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس و بر عرشه کشتی را شاهد خواهیم بود.
سعید یکه‌دهقان اظهار کرد: رویکرد اصلی در هفدهمین دوره که توسط شورای سیاست‌گذاری مسابقات در نظر گرفته شده، این است که در برنامه‌ریزی و اجرا، استانداردهای ملی را پیاده‌سازی کنیم. برای تحقق این اهداف از اساتیدی همچون عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و رحیم خاکی، قاری بین‌المللی، دعوت و جلسات هم‌اندیشی برگزار و در این جلسات، شیوه‌های برگزاری و مدل اجرایی مسابقات بازنگری شد.
شفاف‌سازی وضعیت مالی اتحادیه‌های قرآنی کشور
این هفته منتشر شد که در حاشیه برگزاری نخستین نشست و گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها به میزبانی شهر قم، کمیته پنج نفره پیگیری مطالبات اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها متشکل از مدیران عامل؛ «امیرحجت مرادی» اتحادیه‌ گیلان، «محمد الهی»، خراسان جنوبی، «حجت‌الاسلام مهدی امیدیان» لرستان، «محمدعلی مشهدی» کرمان و «عباس جانباز» مازندران تشکیل شد.
حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان گفت: پیگیری موازی نبودن فعالیت تشکیل انجمن خیرین قرآنی، انجمن معلمان قرآن، انجمن جلسات سنتی قرآن، انجمن خانه‌های قرآن و عترت و انجمن قرآنیان (متشکل از پیشکسوتان و خادمان قرآن) با اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی استان‌ها، مطالبه مسائل مادی هر دو اتحادیه و شفاف‌سازی منابع، درآمدها و ذخیره‌های مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور از طریق مجاری قانونی از جمله وظایف این کمیته معین شد. وظیفه دیگر این کمیته، پیگیری دیدار اعضای اتحادیه‌های استانی و مؤسسات قرآنی با مقام معظم رهبری است.
تجلیل از ۵ عضو کمیته پیگیری اتحادیه مدغم قرآنی کشوری
همچنین این هفته منتشر شد که در حاشیه همایش فعالان قرآنی که به همت سازمان دارالقرآن‌الکریم اواخر هفته گذشته در قم برگزار شده بود، نخستین گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها در قم برپا شد، از کمیته پنج نفره پیگیری اتحادیه مدغم کشور با اهدای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.
این کمیته از مدیران عامل اتحادیه‌های مشتمل بر محمد الهی از خراسان جنوبی، امیرحجت مرادی از گیلان، حجت‌الاسلام مهدی امیدیان از لرستان، لیلا شکرانی از خراسان شمالی و سیدمهدی پورموسوی از سیستان و بلوچستان بود که به منظور ادغام اتحادیه مدغم کشوری با پیگیری بیش از یک سال جلسات متعدد و متنوع با دستگاه‌ها و مسئولان قرآنی مرتبط و همچنین هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و سرانجام تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه قرآنی کشور، وظیفه خود را انجام داد.
تشکیل کمیته مناطق محروم در اتحادیه تشکل‌های قرآنی
حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی مناطق محروم، بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های مناسب و حساس در حوزه‌های فرهنگی کشورمان که مورد غفلت شدید، قرار گرفته است، مناطق محروم و پرخطر فرهنگی است که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای را پیش روی فعالان قرآنی قرار می‌دهد.
محمدی بیان کرد: آنچه ضروری است، رسیدگی فوری و سریع به معضلات و تهدیدات فرهنگی اینگونه مناطق و استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود در مناطق محروم است، لذا همه دستگاه‌ها از جمله اتحادیه باید مناطق محروم و کم برخوردار را در اولویت فعالیت‌های فرهنگی خود قرار دهند و در همین راستا اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز کمیته‌ای را در کنار کمیته‌های اصلی خود برای انجام فعالیت‌های مربوط به این مناطق تأسیس کرده است.

جلسه تکریم و معارفه دبیران سابق و جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

محمدرضا مخبردزفولی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه در مراسم معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: چیزی ندارم جز اینکه بگویم: «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»(بقرة، ۱۰۶)، خدا را شاکر هستم که تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصداق «نأت بخیر» شد و شخصیتی بر سر کار آمد که می‌تواند نقائص فعلی را برطرف و پیشرفتی جهش‌زا ایجاد کند. وی در ادامه افزود: انتخاب دکتر سیدسعیدرضا عاملی به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان می‌دهد که مدیریت‌های نظام روز به روز در حال بالنده‌ترشدن است. یکی از امتیازات ایشان بر من، این است که علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، خاستگاه حوزوی دارند.

یادآوری می‌شود، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق قانون به عنوان رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز شناخته می‌شود.
انتهای پیام

captcha