گزارش ایکنا از همایش کارشناسان قرآنی/از همبستگی دستگاه‌های متولی قرآن تا لزوم احیای موقوفات قرآنی
کد خبر: 3782014
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰

گزارش ایکنا از همایش کارشناسان قرآنی/از همبستگی دستگاه‌های متولی قرآن تا لزوم احیای موقوفات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - همایش توجیهی آموزشی مؤسسات قرآن، کارشناسان قرآنی ادارات کل آموزش و پرورش، ارشاد و اوقاف استان در راستای تبیین اهداف طرح بشارت و آزمون طرح ملی تربیت حافظان روز گذشته، ۲۶ دی، در آستان امامزاده محمدعابد (ع) شهرستان اراک برگزار شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، همایش توجیهی آموزشی مؤسسات قرآن، کارشناسان قرآنی ادارات کل آموزش و پرورش، ارشاد و اوقاف استان در راستای تبیین اهداف طرح بشارت و آزمون طرح ملی تربیت حافظان روز گذشته، ۲۶ دی با حضور علی‌اکبر کریمی، نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف، حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف، علیرضا حاج‌علی بیگی معاون قرآن عترت اداره‌کل ارشاد و سیدمجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی و کارشناسان قرآنی استان در آستان امامزاده محمدعابد(ع) شهرستان اراک برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، 26 دی‌ماه، در همایش توجیهی آموزشی مدیران مؤسسات قرآن و کارشناسان قرآنی ادارات کل آموزش و پرورش، ارشاد و اوقاف استان در راستای تبیین اهداف طرح بشارت و آزمون طرح ملی تربیت حافظان که در امامزاده محمدعابد(ع) اراک برگزار شد، گفت: فعالیت قرآنی با همت این سه مجموعه جدای از عقد تفاهم‌های ایجاد شده است، اما در سایه اتحاد و همبستگی بیشتر این دستگاه‌ها بر قوام برنامه‌های قرآنی افزوده شده است.
وی از وجود ارتباط تنگاتنگ بین سه دستگاه یاد شده ابراز خرسندی کرد و افزود: خوشبختانه استقبال مدیران دستگاه‌ها، مؤسسات و کارشناسان قرآنی از آزمون طرح تربیت حافظان خوب است، کارگاه‌هایی نیز در راستای تقویت بنیه قاریان و حافظان برگزار شده که مورد توجه مربیان و حافظان قرار گرفت.
دلاوری با اشاره به اینکه از پتانسیل موجود استان در راستای ارتقای سطح مربیان، حافظان و قاریان باید استفاده کرد، اظهار کرد: ما از تمام توان خود برای اعتلای معارف و نشر مبانی قرآنی و معرفتی استفاده می‌کنیم. زمینه مساعدی برای فعالیت قرآنی ایجاد شده که باید تقویت شود، وجود سرمایه‌های قرآنی باعث می‌شود تا به اهداف نزدیک‌تر و به نقطه مطلوب برسیم.
وی ادامه داد: بسیاری از مشاهیر بزرگ ایران منتسب به استان مرکزی هستند، اما همین مشاهیر هر کدام در وهله اول مروج فرهنگ قرآن بودند و با این فرهنگ بیگانه نبودند، امیرکبیر سیاست‌مدار بزرگ ایرانی بخش بسیاری از قرآن را حفظ بودند و بنا بر گفته همسرشان صبح‌ها قرائت زیارت عاشورا را ترک نکرد. قابلیت‌های استان ما با استان‌هایی همچون قم، تهران و مشهد قابل قیاس نیست اما با وجود همین قابلیت‌ها در رتبه خوبی قرار داریم.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در ادامه همایش گفت: کارشناسان سه دستگاه و مدیران در خصوص موقوفات قرآنی وقت بگذاریم و موقوفات قرآنی را احیا کنیم و افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: گسترش موقوفات در حوزه قرآن، عترت و نماز بسیار لازم است و باید پررنگ دیده شود و با همکاری یکدیگر موقوفه‌های قرآنی ایجاد کنید و خودتان اداره موقوفه را برعهده بگیرید و اوقاف فقط ناظر باشد.
حسینخانی ادامه داد: تعامل و همدلی بین سازمان اوقاف، ارشاد و آموزش و پرورش باعث شده تا فعالیت‌های قرآنی تقویت شود، آزمون طرح تربیت حافظان همه ساله برگزار می‌شود، اما از سال قبل با مشارکت ارشاد اسلامی از رشد بهتری برخوردار بود. امسال با اضافه شدن آموزش و پرورش قطعاً نتیجه بهتری حاصل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه 9 اسفند آزمون کتبی طرح تربیت حافظان همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: ترویج و توسعه مفاهیم قرآن، ارتقای کمی و کیفی متناسب با اهداف در نظر گرفته شده از جمله چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده است.
علیرضا حاج‌علی‌بیگی معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: طرح تربیت حافظان رخداد بزرگی در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری است، طرح تربیت حافظان تا سال 95 به صورت مجزا برگزار می‌شد اما از سال گذشته آزمون با مشارکت ارشاد و اوقاف انجام شد، تغییر رویکرد علاوه بر هماهنگی و پرهیز از موازی‌کاری به قوام فعالیت‌های قرآنی می‌افزاید.
وی تصریح کرد: کاهش موازی‌کاری‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت دستگاه‌ها با هدف افزایش کمی و کیفی نتایج حاصله هماهنگی برای شروع عملیات بزرگ است که با کمک همه در 9 اسفند رقم می‌خورد. اما از روزهای قبل و بعد از مسابقات نباید غفلت کرد باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم که حافظان بتوانند برای سال آینده بهتر کار کنند. این هماهنگی در استان مرکزی بین این سه دستگاه نتایج ماندگاری را در حوزه فعالیت قرآنی و ارتقای جایگاه قرآنی استان دارد.
حاج‌علی‌بیگی بیان کرد: برای تهیه منابع آزمون مشکلی نداریم، مؤسساتی که مشکل دارند تقاضای خود را ارائه دهند تا منابع برای آنان تهیه شود. طرح بشارت 1452 برای گروه سنی دانش‌آموزان برای تمامی مقاطع تحصیلی شفاهی و آموزش و پرورش آن را انجام می‌دهد.
علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم از مسابقات قرآن طرح ملی تربیت حافظان به عنوان الگوی مناسب برای گام نهادن نوجوانان در حوزه قرآن یاد کرد و افزود: آزمون طرح تربیت حافظان بهانه‌ای برای ایجاد انگیزه جهت حضور قاریان و حافظان در رشته‌های مختلف قرآنی است که می‌تواند سه دستگاه تأثیرگذار آموزش و پرورش، اوقاف و ارشاد آن را ساماندهی می‌کنند.
عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس اظهار کرد: آزمون سراسری حفظ قرآن به مثابه کنکوری قوی بین حافظان است که باید توسعه پیدا کند، این مرحله گامی برای ورود به مرحله مفاهیم است، همه مسئولان به ویژه دستگاه‌های تأثیرگذار باید برای نشر معارف قرآن همت گماشته و برای تقویت هرچه بهتر نوجوانان در این حوزه برنامه‌ریزی کنند.
وی در پایان گفت: در فراکسیون قرآن و عترت مجلس همواره تلاش داریم در کنار همه دغدغه‌های موجود رسالت و وظیفه قرآنی‌ای که برعهده ماست را به بهترین نحو ایفا کنیم. باید اتحادیه مؤسسات قرآنی را سامان دهیم تا این مجموعه به عنوان تشکل صنفی مؤسسات انسجام پیدا کرده و نقش‌آفرین باشد، چرا که با ساماندهی اتحادیه مطالبات بهتر پیگیری می‌شود.
انتهای پیام

captcha