نگاه جشنواره‌ای به فعالیت‌های قرآنی ممنوع
کد خبر: 3782071
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

نگاه جشنواره‌ای به فعالیت‌های قرآنی ممنوع

گروه فعالیت های قرآنی - مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با بیان اینکه نگاه ما به فعالیت های قرآنی نباید جشنواره ای باشد، گفت: برگزاری جشنواره به عنوان قله فعالیت های قرآنی لازم اما کافی نیست و در واقع جشنواره مکمل فعالیت های قرآنی است.

نگاه جشنواره‌ای به فعالیت‌های قرآنی ممنوعبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام سعید کرمی عصر دیروز، 26 دی ماه، در اولین نشست دبیران قرآن و عترت دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در هتل پاسدارن مشهد بیان کرد: خوشبختانه یک هماهنگی تمام عیار بین نهاد و دفاتر کانون ها برقرار است. همیشه در نهاد رهبری دغدغه و برنامه ریزی در زمینه قرآن وجود داشته و دارد و این مجموعه تلاش دارد با استفاده از دفاتر و ظرفیت ستادی که در دانشگاه‌ها دارد، خدمات خود را ارائه دهد؛ لذا استقبال از این فعالیت‌ها موضوع به موضوع متفاوت است.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در حوزه امور قرآنی، فعالیت‌ها امیدبخش است. با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عهده‌دار مسئولیت شورای عالی هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان شد. تمام دستگاه‌های دانشگاهی در این شورا عضویت دارند و قله فعالیت‌های آن نیز جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه جریان‌دار بودن فعالیت‌ها در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد، تصریح کرد: جشنواره قرآن و عترت جریانی یک ‌ساله است و حتی در برخی سرفصل‌ها، سیر مطالعاتی را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می شود. حتی در برخی سرفصل‌ها به گونه‌ای طراحی صورت گرفته که دوستان مطالعات بسیار زیادی را برای رقابت داشته باشند. هدف ما این است که از قِبَل این جشنواره انس حداکثری با قرآن که باید اتفاق بیفتد، رقم بخورد. در مرحله بالاتر، این حلقه ارتباطی تنگ‌تر خواهد شد و شرکت‌کنندگان در طول مسیر به رشد خواهند رسید تا به جامعه قرآنی کشور متصل شوند؛ بنابراین سازوکار، یک سازوکار منطقی و علمی قابل دفاع است.

کرمی گفت: نگاه ما به فعالیت های قرآنی نباید جشنواره ای باشد؛ این نکته اشتباهی است که جشنواره قرآن و عترت دانشجویان را ناکارآمد بدانیم زیرا برگزاری آن از نقاط قابل افتخار نظام در کارنامه آموزش عالی است اما کافی نیست و نباید صرفا به سمت برگزاری جشنواره رفت بلکه باید آموزش های حفظ، قرائت، تفسیر و... هم در دانشگاه برگزار شود و جشنواره مکمل این فعالیت ها باشد.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها افزود: در این راستا باید شورای هایی با حضور اساتید، مسئولان، دانشجویان در استان ها فعال شوند و فضای فعالیت های قرآنی در سطح دانشگاه ها را رصد و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنند.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه تعمیق فعالیت های قرانی در دانشگاه نیازمند همکاری از سوی همه بخش هاست، ادامه داد: اگر افق کلان مدنظر این است که دانشگاه‌ها قرآنی شود و قرآن وارد متن و فضای دانشگاهی گردد، مقداری به حمایت‌های بیشتر نیاز داریم. در همین زمینه ضعف اعتبار وجود دارد و حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. البته ضعف اعتبارات دامن‌گیر همه دستگاه‌های فرهنگی است. سایر حوزه‌های فرهنگی محروم هستند و همیشه مظلوم‌ترین حوزه، حوزه فرهنگ بوده است.

کرمی افزود: توقع ما این است که حداقل جلسات ماهیانه با کارشناسان و مدیران کانون های قرآن و عترت گذاشته شود و شبکه ای در استان ایجاد شود تا بازوان عملیاتی فعالیت های قرآنی در دانشگاه تقویت گردد. برای نهادینه شدن فعالیت های قرآنی ضروری است تفسیر قرآن توسط ائمه جماعات در دانشگاه ها تبیین شود. نباید نماز جماعتی در دانشگاه باشد مگر کرسی تلاوت مجلسی، حداقل هفته ای یک مرتبه با حضور یک قاری فاخر، برگزار شود. البته سطح قاری مهم نیست بلکه مهم این است که قاری بتواند از پس یک تلاوت مجلسی و اثرگذار برآید.

وی ادامه داد: همچنین یکی از اهداف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در حوزه حفظ قرآن این است که در چند پاتوق پرجمعیت مانند مسجد، خوابگاه های محوری بانوان و آقایان و دانشکده های محوری این طرح برگزار شود و از این طریق علاقه مندان جذب و آموزش داده شوند.

کرمی خاطرنشان کرد: شاید اعتبارات پاسخگوی این برنامه ها نباشد اما باید از بودجه های سرگردان غافل نشویم و این بودجه ها را به مسیر هدایت کنیم؛ ضمن اینکه در این زمینه می توانیم از ظرفیت خیرین هم استفاده کنیم.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با بیان اینکه موقوفات قرآنی بیشترین فراوانی را در اوقاف دارد، گفت: ما حتی می توانیم از موقوفات قرآنی به عنوان بزرگترین منبع برای اجرای فعالیت های قرآنی بهره مند شویم که این امر مستلزم ارتباط گیری با مسئولان اوقاف است. برخی از شهرستان ها موقوفات قرآنی زیادی دارند که نمی دانند در کجا صرف کنند؛ لذا باید از این منابع استفاده کنیم. تبعیض هایی که در حوزه قرآن و عترت وجود دارد نیز یک آسیب است که متأسفانه به طرق مختلف بعضا در دانشگاه ها این امر مشاهده می شود.

کرمی گفت: در حوزه رصد و نیازسنجی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دائما در حال رصد است تا آسیب‌ها را رصد کرده و به دستگاه‌های مسئول انعکاس دهد. هر سال نیز برخی دانشگاه‌های کشور به صورت «پایلوت» بررسی می‌شود و تمام ارزیابی‌ها ثبت می‌شود. خود نهاد نیز به صورت سالانه طرح راهبری دانشگاه‌ها را پیگیری می‌کند. در این طرح یکی از مواردی که جزء ملزومات است، این است که برخی ارزیابی‌ها باید به روز شود.

انتهای پیام

captcha