تشکیل اتاق فکر تدوین کتب درسی صوت و لحن/ قرآن را برای قرآن بخوانیم
کد خبر: 3782172
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۸
دغاغله خواستار شد:

تشکیل اتاق فکر تدوین کتب درسی صوت و لحن/ قرآن را برای قرآن بخوانیم

گروه فعالیت های قرآنی ـ استاد بین‌المللی قرآن خواستار تشکیل یک اتاق فکر برای تدوین مفاد و کتب درسی خاص صوت و لحن شد و گفت: این لجام‌گسیختگی موجود در مباحث صوت و لحن و پراکندگی و مطالب ضد و نقیض درباره آن باید سر و سامان داده شود.

تشکیل اتاق فکر تدوین کتب درسی صوت و لحن/ قرآن را برای قرآن بخوانیممهدی دغاغله، داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی صوت و لحن قرآن کریم که طی روزهای 27 و 28 دی‌ماه در گیلان در حال برگزاریست در گفت‌‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به جایگاه صوت، لحن و تجوید در تلاوت قرآن، اظهار کرد: قاری باید بتواند قرآن را زیبا بخواند.

وی با بیان اینکه منابع درسی رسمی معرفی شده برای آموزش صوت و لحن نیازمند تجدیدنظر و تعدیل است، افزود: منابع موجود مجموعه ای خوب در زمینه صوت و لحن است، اما این بدان معنی نیست که بایستی همه مطالب نوشته شده را به خورد قاریان بدهیم، بلکه این کتاب ها اطلاعات فردی را افزایش می‌دهد و جنبه آموزشی ندارد.

داور بین‌المللی مسابقات قرآن خواستار تشکیل یک اتاق فکر برای تدوین مفاد و کتب درسی خاص صوت و لحن شد و گفت: این لجام گسیختگی موجود در مباحث صوت و لحن و پراکندگی و مطالب ضد و نقیض درباره آن باید سر و سامان داده شود. در واقع باید از لا به لای کتب تألیف شده به یک منبع آموزشی واحد برسیم که تاکنون محقق نشده است.

شیوه تلقی شیوه قرآنی است
دغاغله با اشاره به آیه «وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ» اظهار کرد: شیوه تلقی شیوه قرآنی است و آموزش سینه به سینه و چهره به چهره استاد و شاگرد محسوب می‌شود، یعنی شاگرد طرز تلفظ صحیح و قرائت را مستقیماً از استادش می‌شنود و یاد می گیرد. پیامبر(ص) به وسیله تلقی قرآن را فراگرفت و به صحابه یاد داد لذا این شیوه نباید از بین برود.

وی با بیان اینکه نباید قاری را به سمت وارد کردن موسیقی به قرآن سوق دهیم، یادآور شد: قرآن غنی است و موسیقی درونی و برونی دارد. در واقع قرآن فرهنگ درست کرده و موجب شکوفایی و توسعه هنرها از جمله موسیقی، خطاطی و تذهیب و... شده است.

داور بین المللی مسابقات قرآن موسیقی را قاری ساز ندانست و گفت: قاری می تواند موسیقی ساز باشد و اگر قرآن را برای قرآن بخوانیم، موسیقی، دانش، تاریخ، معرفت، خداشناسی و... می دهد و لذا اهل قرآن از برکات آن بهره مند هستند.

قرآن؛ اولویت اول نظام اسلامی
دغاغله با اشاره به وسعت دید اهل قرآن، اضافه کرد: صوت و لحن با تلفظ قرآن متفاوت است و قرای کشورهای اسلامی صوت و لحن مخصوص خود را دارند و این تفاوت ها از آیات الهی است.

وی در ادامه کاهش بودجه قرآنی را یک اجحاف در حق قرآن دانست و گفت: ما به جای اینکه در راستای مهجوریت زدایی قرآن گام برداریم، بر مهجوریت قرآن اضافه کرده ایم. متأسفانه در بسیاری از زمینه ها حیف و میل بودجه صورت می گیرد، اما در مورد قرآن دست بسته عمل می کنیم.

داور بین المللی مسابقات قرآن با بیان اینکه در نظام اسلامی اولویت اول باید قرآن باشد، خاطرنشان کرد: در حالی که مقام معظم رهبری انتظار دارند 10 میلیون حافظ تربیت شود، به منظور تحقق منویات رهبر انقلاب نیز باید بودجه قرآنی را زیاد می کردیم، اما عکس این اقدام صورت گرفته و جای تأسف و گله دارد.

انتهای پیام

captcha