مشهد تنها شهری است که قابلیت مرکز جهان اسلام شدن را داراست
کد خبر: 3782260
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸

مشهد تنها شهری است که قابلیت مرکز جهان اسلام شدن را داراست

گروه سیاست و اقتصاد ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تنها شهری که در جهان اسلام قابلیت مرکزیت جهان اسلام شدن را داراست، مشهد مقدس است، گفت: علی‌بن موسی‌الرضا(ع) زمانی به این شهر وارد شد که اینجا مرکز جهان اسلام بود و این را ما نیز باید مدنظر قرار دهیم؛ یعنی هر طراحی ما باید با توجه به این قابلیت باشد و این شهر را به‌عنوان یک شهر جهانی بشناسیم.

مشهد تنها شهری است که قابلیت مرکز جهان اسلام شدن را داراستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز، 28 دی‌ماه در نشست هم‌اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصادی در صنعت و گردشگری در تالار سپید شهر مشهد اظهار کرد: در هر کاری، اول از همه باید هویت آن مشخص باشد. هویت فرهنگی بسیار مهم است. 
وی افزود: درست نیست که در شهر امام رضا(ع) از تکثر فرهنگی سخن گفته شود. تکثر فرهنگی امری پذیرفته شده است اما زمانی که مشهد نماد امام رضا(ع) است، باید در همه جا این نماد دیده شود زیرا هدف و محور، آن است؛ لذا نمی‌شود گردشگری در معنای خالص آن را به مشهد اختصاص داد زیرا تمام انواع گردشگری در آن وجود دارد؛ لذا این مفهوم در مشهد کمی محدود می‌شود و این محدودیت نیز ضرری ندارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همچنین برای مشهد می‌توان از ظرفیت‌های دیگر بهره برد اما این شهر دارای هدف دیگری است و مشتری خود را دارد. مردم در درجه اول مشهد را برای گردش انتخاب نمی‌کنند بلکه هدف آنان زیارت است.

هر مکانی باید هویت خود را داشته باشد
آقامحمدی بیان کرد: اگر می‌خواهیم در مشهد از گردشگر صحبت کنیم، این گردشگر تبدیل به گردشگر حلال می‌شود. در ایران نمی‌شود کاری خلاف شرع انجام داد. هر مکانی باید هویت خود را داشته باشد و التقاط چیزی را حل نمی‌کند اما این امر متأسفانه اتفاق افتاده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تنها شهری که در جهان اسلام قابلیت مرکزیت جهان اسلام شدن را داراست، شهر مشهد مقدس است، افزود: علی‌بن موسی‌الرضا(ع) زمانی به این شهر وارد شد که اینجا مرکز جهان اسلام بود و این را ما نیز باید مدنظر قرار دهیم؛ یعنی هر طراحی ما باید با توجه به این قابلیت باشد و این شهر را به عنوان یک شهر جهانی بشناسیم. این یک مزیت انحصاری ویژه است.
آقامحمدی مطرح کرد: چشم‌انداز مشهد با دیگر شهرها متفاوت است و ما نسبت به این چشم‌انداز باید دیدی اصولی داشته و آن را به 10 برنامه تقسیم کنیم و تغییر مقامات تأثیری در این برنامه‌ها نداشته باشد. برای رسیدن به این چمشم‌‌انداز نیازی به دولت و اعتبارات دولتی نیست بلکه اقتصاد سرمایه و کار باید اثرگذار باشد. سال 89 که برای جلسه‌ای در استانداری خراسان رضوی به مشهد آمدیم، این موضوع مورد توجه قرار گرفت که فرودگاه مشهد باید در درجه اول مرکزیتی برای اسلام‌آباد، بغداد، شام و عمان باشد و تمام ارتباطات آن با هند و دیگر نقاط نیز برقرار شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دست یابی به این هدف نیازمند طراحی است؛ یعنی در وهله اول شوق زیارت باید در سراسر منطقه ایجاد شود. علاوه بر حمل و نقل هوایی، راه‌آهن نیز باید در این شهر توسعه یابد. البته منظور ما از توسعه راه‌آهن فقط مسیر مشهد تهران نیست بلکه مشهد، تهران و استانبول باید یکی از مسیرهای آن باشد.
آقامحمدی تصریح کرد: مشهد، شیراز و قم نقاطی است که مقام معظم رهبری روی آن تأکید ویژه دارند و ما این 3 را باید به یکدیگر گره بزنیم. لازم است گردشگری به گونه‌ای تعریف شود که هر فرد به راحتی بتواند به زیارت در هر 3 نقطه مشرف شود. این حرفی است که تا به حال کسی به آن توجه نکرده است. صحبت از جاده حرم تا حرم شده ولی برنامه‌ریزی در این خصوص صورت نگرفته است.

وضعیت سوغات مشهد 
وی با اشاره به وضعیت سوغات مشهد افزود: در خیابان امام رضا(ع) فقط زعفران و اجناس مربوط به خراسان جنوبی به فروش  می‌رسد؛ یعنی اگر از کسی که به مشهد آمده، بپرسند در مشهد چه چیزی وجود دارد، آدرس خیابان امام رضا(ع) را می‌دهد که آنجا می‌توان زعفران با انواع برندها را پیدا کرد. در مشهد نوعی خود کم‌بینی وجود دارد. چرا تبلیغات مشهد در فرودگاه همچون تبلیغات تهران است؟ ما در فرودگاه مشهد یک نمایشگاه نداریم تا از تولیدات شهر مشهد مطلع شویم. سرمایه‌گذاران مشهد کجا هستند؟ این وضعت بر راه‌آهن آن نیز حاکم است.
آقامحمدی خاطرنشان کرد: ما در یک رصد 40 ساله شاهد تغییراتی زیادی در مشهد بوده‌ایم ولی خود مردم مشهد این را نمی‌دانند. در وهله اول باید نقش مردم مردم مشهد را به خودشان معرفی کنیم تا مسیر توسعه فراهم شود. امکان فکر اقتصادی در مشهد فراهم است. هر ایده‌ای که در دفتر مقام معظم رهبری شکل گرفته می‌شود، بعد از دریافت ایده، توسط مقام معظم رهبری در نقاط مختلف پرورش داده می‌شود و نظرات همه قشرها شنیده و بعد از اطمینان از اجماع نظرات، همه بر روی آن اجماع می‌کنند. برای همین است که به سیاست‌های ایشان در خصوص اجرای اصل 44 قانون اساسی هیچ نقدی وارد نشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از این ایده‌هاست که در نظر دارد ایران مناطق چشم‌انداز خود را پوشش دهد. از لحاظ امنیتی و نظامی منطقه را پوشش داده و در 26 کشور، یعنی از مصر تا ترکیه و از قزاقزستان تا آسیای میانه تحت پوشش منطقه‌ای ایران است به صورتی که همه کشورها می‌دانند که بدون مشارکت ایران، امکان هیچ تدبیر و تغییر ساختاری وجود ندارد ولی از نظر اقتصادی این اتفاق رخ نداده است و به همین منظور مقام معظم رهبری یک برنامه اجرایی را پیشنهاد دادند و گفتند که ایران به مناطق تقسیم و رقابت منطقه‌ای تقسیم شود. آمایش سرزمینی در سال گذشته 9 منطقه اقتصادی را تعریف کرده و خراسان نیز به عنوان یکی از این مناطق است.
وی ادامه داد: منظور این است که وظیفه 3 استان خراسان اداره، هماهنگی و همکاری اقتصادی با خراسان بزرگ است؛ یعنی کل ارتباطات این منطقه برعهده آنان است؛ کمااینکه مأموریت اقتصادی منطقه صفر در غرب کشور که شامل همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه است شامل منطقه اقتصادی عراق، سوریه و لبنان است.

ضرورت آموزش
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در این مسیر آموزش بسیار ضروری است؛ زمانی که می‌خواهیم شهری را متفاوت از دیگران تعریف کنیم، باید برای آن برنامه ویژه‌ای داشته باشیم. به عنوان مثال یک سال مشهد را شهر بدون دروغ نام‌گذاری کنیم و رادیو تلویزیون، منبرها، ائمه جمعه و نویسندگان به آن بپردازند. به عقیده من اگر روی دروغ و غیبت در مشهد کار شود، وضعیت آن به طور کلی تغییر خواهد کرد ولی کاری صورت نمی‌گیرد. در مشهد یک‌ مکان وجود ندارد که در رابطه با دروغ و غیبت مطلبی نوشته شده باشد.
وی اظهار کرد: سال 90 طرحی وجود داشت که حال نیز باید پیگری شود؛ این طرح نام منطقه ساعت داشت و بر اساس آن باید میان کشورهای سوریه، ایران، عراق و ترکیه ویزا یکی شود.
انتهای پیام
captcha