حمد و ستایش خدا؛ اولین و آخرین کلام بهشتیان
کد خبر: 3782317
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

حمد و ستایش خدا؛ اولین و آخرین کلام بهشتیان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که بنا بر برخی روایات در قیامت زبان بهشتیان و جهنمیان زبان قرآن است، گفت: با توجه به آیه ۷۹ سوره زمر اولین سخن اهل بهشت «الحمدالله رب العالمین» است کمااینکه بهترین ذکر نیز همین ذکر است.

حمد و ستاش خدا؛ اولین و آخرین کلام بهشتیانبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد شامگاه جمعه، 28 دی در برنامه هفتگی تفسیر قران با محوریت سوره مبارکه زمر، گفت: آیه 74 سوره زمر «وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاء فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِي» در رابطه با سخن گفتن بهشتیان است.

وی افزود: خدای متعال در این آیه در رابطه‌ با سخن گفتن فرشتگان فرموده است: «و گويند سپاس خدايى را كه وعده‏اش را بر ما راست گردانيد و سرزمين [بهشت] را به ما ميراث داد از هر جاى آن باغ [پهناور] كه بخواهيم جاى می‎‏گزينيم چه نيك است پاداش عمل‌‏‌كنندگان» و سؤالی که این‌جا مطرح است این است که سخن بهشتیان چیست و بهشتیان با چه زبانی صحبت می‌کنند و آیا دوزخیان هم صحبت می‌کنند و آیا بهشتیان با دوزخیان و دوزخیان با بهشتیان و بهشتیان و دوزخیان با خدا سخن می‌گویند و اگر سخن می‌گویند زبان بهشتیان چیست آیا همه یک زبان دارند یا هر کس با زبان خودش صحبت می‌کند.
این مفسر قرآن‌ کریم اضافه کرد: در بعضی روایات آمده است خدای متعال در روز قیامت به بهشتیان و دوزخیان قدرتی می‌دهد که همه با یک زبان سخن می‌گویند و این چیز بعیدی نیست. ممکن است در همین دنیا قبل از قیامت زمان حکومت امام زمان همه مردم زبان‌شان یکی شود و زبان همه مردم زبان قرآن شود و این چیز بعید و دوری نیست.
آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: یک احتمال نیز این است که همه مردم به یک زبان صحبت کنند مرحوم طباطبایی در این رابطه فرموده است: ما نباید قیامت و آخرت را با این دنیا مقایسه کنیم چون دنیا مادی است و قیامت مادی نیست و لذت‌هایش نیز لذت‌های مادی نیست؛ لذا صحبت کردنش هم مثل صحبت کردن این دنیایی نیست.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به سخن گفتن حیوانات با هم و این‌که انسان‌ها در این دنیا با صوت و لفظ با هم صحبت می‌کنند، گفت: مرحوم طباطبایی می‌گوید اصلاً قیامت را با دنیا مقایسه نکنید در قیامت بهشتیان نیازی ندارند با لفظ و صوت با هم صحبت کنند. اگر در قرآن زندگی آخرت با زندگی دنیوی مقایسه شده فقط برای این است که ما درک کنیم.
وی با بیان این‌که همیشه لازم نیست ما با زبان صحبت کنیم چراکه تنها یکی‌از راه‌های صحبت کردن زبان و صوت و الفاظ است پس نباید آخرت را با دنیا مقایسه کنیم، افزود: سخن گفتن در قیامت به شکل خودش است و صحبت کردن در این دنیا با لفظ و صوت است.

زبان قرآن؛ زبان بهشتیان و جهنمیان

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با یادآوری این‌که نعمت‌ها و عذاب‌های بهشتی و جهنمی را نمی‌توانیم درک کنیم، اظهار کرد: براساس بعضی روایات زبان بهشتیان و جهنمیان یک زبان است و آن زبان قرآن است و یک قول دیگر هم قول مرحوم طباطبایی است که می‌گوید سخن گفتن در دنیا با سخن گفتن آخرت فرق دارد در دنیا لفظ و صوت است اما در آخرت لفظ و صوت در کار نیست.
وی با بیان این‌که سؤال دیگری که در این‌جا مطرح است، این است که سخن بهشتیان چیست که بنا بر آیه 79 سوره زمر اولین سخن اهل بهشت «الحمدالله رب العالمین» است کمااینکه بهترین ذکر همین «الحمداالله رب العالمین» است، گفت: در هنگام خواب، برخاستن از خواب، آب خوردن، نفس کشیدن، راه رفتن، کار کردن، غذا خوردن، بلند کردن دست، دیدن و سخن گفتن، شنیدن و ... باید بگوییم «الحمدالله رب العالمین» هرچند نعمت‌های خدا قابل شمارش نیست.

انتهای پیام

captcha