تابلوی امداد و نجات در قرآن
کد خبر: 3782351
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

تابلوی امداد و نجات در قرآن

گروه اجتماعی ـ جامعه هلال احمر خالق زیباترین صحنه‌های انسانی در نجات جان انسان است، شاکله و ماهیت کار هلال‌احمر منطبق با نص صریح قرآن است چنان‌که آیه ۳۲ مائده «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً» به‌عنوان تابلوی امداد و نجات در قرآن مطرح است که اگر کسی به انحای مختلف موجب نجات جان انسانی شود گویا ناجی تمام بشریت شده است.

تابلوی امداد و نجات در قرآن/ مرد بحران باشیمشاکله و ماهیت کار هلال‌احمر منطبق با نص صریح قرآن است این در حالی‌است که فرازی از آیه ۳۲ سوره مائده با مضمون «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً» به‌عنوان تابلوی امداد و نجات در قرآن مطرح است که اگر کسی به انحای مختلف موجب نجات جان انسانی شود گویا ناجی تمام بشریت شده البته عکس این کلام هم صادق است و به‌عنوان یکی‌از قواعد قرآنی مفسران قرآن را راغب به تبیین جایگاه نجات جان انسان کرده است.
جامعه هلال احمر خالق زیباترین صحنه‌های انسانی در نجات جان انسان است ولو این‌که این امداد، نجات از زیر آوار باشد یا نجات از دل شعله‌‌های آتش از جهت دیگر اوج تجلی کار امدادگر هلال احمری زمانی است که دل را به دریا زده و زمانی‌که مردم از خطر گریزانند جان دیگران را مقدم بر جان خود دانسته و در ازای آن نه توقعی دارد و نه ادعایی.

هلال احمر مشعل ایثار و فداکاری را روشن نگه داشته است

روشن و مبرهن است که کار در هلال‌احمر سعادتی بزرگ بوده که همت جهادی می‌طلبد وقتی یک امدادگر با نجات جان یک فرزند موجب جان بخشیدن به مادر او می‌شود می‌توان در آن لحظه اوج ایثار و فداکاری را به نظاره نشست، تاثیر کار امدادی از لحاظ روحی به مراتب بالاتر و افضل‌تر از ابعاد اقتصادی آن است.
بر این اساس نهضت بشردوستانه هلال احمر در تسکین آلام بشری سراسر گیتی را در نوردیده و این نهاد را به‌عنوان یکی ‎از برند‌های بین‌المللی در قواره جهانی مطرح کرده است.
فراجناحی عمل کردن و بی‌طرفی هلال احمر از دیگر ویژگی‌های این نهاد است که هلال آن را درخشنده‌تر از قبل کرده است چراکه هلال احمر در مددرسانی مبنا را بر انسانیت گذاشته و یاررس بشر با رعایت بی‌طرفی و به دور از رنگ و نژاد و قبیله است.

زمانی‌که مردم از خطر گریزانند نجاتگران دل به دریا می‌زنند

ذکر این نکته ضروری است که در هنگام وقوع خطر می‌توان اوج زیبایی و انسانیت را در رقابت و پیشی گرفتن ناجیان هلال احمر در کمک به مردم گرفتار خطر و بحران به وضوح مشاهده کرد؛ چراکه در آن هنگام که مردم از خطر گریزانند این سفیدپوستان هلال احمر هستند که دل به دریا می‌زنند.
از دیگر عواملی که می‌تواند به تقویت عملیات‌های امداد و نجات کمک کرده و موجب تسریع در فرآیند امداد شود بهره‌گیری از بهترین و مجهزترین تجهیزات، خودروهای واکنش سریع و البته ماهرترین و زبده‌ترین نیروهاست.
نگارنده این سطور بر این باور است که همان‌گونه که در فرهنگ ترافیک برای حضور آمبولانس‌های اورژانسی از تقدم ترافیکی برخوردار هستند تمام خودروهایی که مرتبط با امداد و نجات هستند باید از اولویت تقدم برخوردار باشند و این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که کار خودروهای امدادی هم‌سنگ کار آمبولانس و نجات جان انسان است.
مضاف بر این آن‌چه نمودار تلفات حوادث و مخاطرات را کاهش می‌دهد توجه به انبارهای امدادی و اقلام مورد نیاز است که کامل بودن انبارهای امدادی مستلزم توجه و مدیریت به بودجه‌های مالی هلال احمر است به‌معنای دیگر بودجه جمعیت هلال احمر باید همواره به‌طور کامل تخصیص پیدا کند زیرا وجود خلأ مالی در هلال احمر به کند شدن روند امداد و نجات و فعالیت‌های آموزشی پیشگیرانه منجر می‌شود و می‌تواند حتی عواقبی در حد و قواره خسارت حوادث داشته باشد.
جامعه خبری واقف به این مطلب است که اهتمام به پیشگیری از حوادث رمز موفقیت هلال احمر است؛ لذا می‌طلبد که جمعیت هلال احمر با تشکيل اتاق‌های اندیشه‌ورز، برگزاری میزگردهای مشاوره‌ای مختص امداد و نجات و فرهنگ‌سازی پیشگیری و همچنین و فراهم آوردن زمینه بازديد جامعه خبری از مناطق در معرض آسیب و حتی مناطق و طرح‌های عمرانی که خطرساز هستند عواقب منفی حوادث را به حداقل کاهش دهند.
مضاف بر این برای توسعه فرهنگ وقف امداد و نجات و برای انتقال پیام‌های آموزشی هلال احمر و هر آن چیزی که به توسعه فرهنگ پیشگیری کمک می‌کند از توان اصحاب رسانه بهره گرفته کمااینکه اصحاب رسانه هر کدام باید یک امدادگر و مروج این فرهنگ باشند.
بر ماست که با توجه با نصب‌العین قرار دادن توصیه‌های پیشگیرانه و افزایش مشارکت در فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر سهمی هر چند ناچیز در کاهش آلام بشری داشته، گوی سبقت را از دیگران ربوده و در همه حال مرد بحران باشیم و هیچ‌گاه شعر «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» از شیخ اجل را از مخزن ذهن خارج نکنیم.

یادداشت: امین زینی‎وند

captcha