قناعت از امتیازات تربیت اسلامی است
کد خبر: 3782368
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
سیما فردوسی:

قناعت از امتیازات تربیت اسلامی است

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه قناعت باعث رضایتمندی زندگی است، گفت: قناعت یکی از ویژگی‌ها و امتیازات تربیت اسلامی است.

همسران باید یکدیگر را با نام‌ها و القاب زیبا خطاب کنندسیما فردوسی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، با اشاره به ایام فاطمیه، گفت: با نگاهی به سیره ائمه اطهار(ع) به‌ ویژه زندگی حضرت زهرا‌(س) و امام علی‌(ع) درمی‌یابیم که راز موفقیت این دو بزرگوار قناعت بود.
وی  قناعت را یکی از ویژگی‌ها و امتیازات تربیت اسلامی دانست و افزود: زندگی فاطمه(س) از لحاظ کمیت تا بدان حد گسترده است که یکی از شاخص‌های رفتاری این بانوی بزرگوار ساده‌زیستی و سازگاری با مردم عصر خویش بود.
فردوسی افزود: رفتار مناسب، احترام به همسر، نداشتن تقاضای نامقدور و مهرورزی به خانواده تا به حدی بود که در جایی خطاب به همسرش امیرالمؤمنین علی‌(ع) فرمود: من از خداى خود شرم دارم از تو چیزى را درخواست کنم و تو توان تهیه آن را نداشته باشى؛ بنابراین کم‌توقع بودن، گلایه نکردن، صبر و استقامت در سختی‌های زندگی توسط همسران می‌تواند به استحکام ارکان خانواده کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: قناعت باعث تقویت و ایجاد روح رضایت‌مندی در زندگی است و مشکلات اقتصادی را برای اعضای خانواده قابل‌تحمل می‌کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بسیاری از گرفتاری‌ها ازعدم قناعت ناشی می‌شود، اظهار کرد: زندگی سالم همراه با پایبندی به مبانی انسان‌ساز اسلام و قرآن شکل می‌گیرد و یکی از آموزه‌های اخلاقی و سازنده اسلام در این باره قناعت است.
فردوسی ابراز کرد: زن و شوهر باید نگاه مهربان به هم داشته باشند و یکدیگر را با القاب زیبا صدا کنند. بدانید که جملات معجزه می‌کند. تصویر لحظات خوبی را که با هم به گردش رفته‌اند در اتاق نصب‌ کنید و با نگاه به آن‌ها خاطرات خوب با هم بودن را مرور کنند.
وی با بیان اینکه برای ساختن خانواده سالم باید روابط سالمی بین اعضای خانواده حاکم باشد، ابراز کرد: زن و شوهر باید زبان عشق هم را بشناسند، یکدیگر را با نام‌ها و القاب زیبا خطاب کنند و از لحظات خوب و خاطره‌انگیزی که با یکدیگر دارند عکس بگیرند و به مرور خاطرات خوب یکدیگر بپردازند.
وی با اشاره به سخن حضرت علی‌(ع) که شادکامی ثمره رضایت و آرامش درون است، ادامه داد: باید محبت کلامی و عملی در فضای خانه حاکم باشد. زن و شوهر به هیچ وجه نباید خود را با دیگران مقایسه کنند، چون این امر باعث تزلزل کانون خانواده می‌شود.

جامعه سالم ثمره خانواده سالم است
این روان‌شناس تأکید کرد: آیین همسرداری، فرزندپروری و مدیریت خانواده را باید از ائمه اطهار(ع) به‌ ویژه حضرت فاطمه زهرا‌(س) سرمشق بگیریم، جامعه سالم ثمره خانواده سالم است.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنان را مدیر خانواده و مردان را سرپرست خانواده برشمرد، گفت: توانمندی، مدیریت فرزند‌پروری، استقامت، صبر، بردباری و مدیریت اقتصادی از ویژگی‌های زنان است که خداوند به آن‌ها عنایت فرموده است. 
فردوسی با بیان اینکه خانواده‌ها باید راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را یاد بگیرند، افزود: اولین مرحله آموزش و یادگیری و مرحله دوم تشخیص و اقدام فوری در مورد مشکلات با توجه به مطالب و منابع و در آخرین مرحله بعد از حل مشکل به زندگی خود ادامه دهند و در صورت بروز مشکل مجدداً اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با تأکید بر اینکه نیمی از مشکلات خانواده‌ها ناشی از ناتوانی در کنترل هیجان است، بیان کرد: برای ساختن زندگی سالم و موفق، زن و مرد نیازمند کسب مهارت‌های زندگی، مهارت حل مسئله، مدیریت کنترل هیجانات مبتنی بر عقلانیت هستند.
این مشاور با تأکید بر اینکه برخی از مشکلات جسمی، ناشی از هیجانات منفی است، افزود: با فراگیری مهارت مدیریت هیجانات و افزایش ارتباطات اجتماعی می‌توان هیجانات مخرب را کنترل کرد.
فردوسی در ادامه به بیان دو نوع از خانواده‌ها از جمله خانواده‌های «احساساتی و هیجانی» و«پرکار» پرداخت و گفت: در خانواده‌های «احساساتی و هیجانی»  پدر و مادر نمی‌توانند هیجان خود را کنترل و مدیریت کنند و با رفتار‌های غیرمنطقی و خلق تحریک‌پذیر باعث بروز مشکلاتی در خانواده می‌شوند و باید راه‌های کنترل هیجان را یاد بگیرند.
وی افزود: خانواده‌های «پرکار» به دلیل مشغله کاری، فرصتی برای ارتباط و تعامل با هم ندارند که این می‌تواند موجبات کمبود محبت در فرزندان را فراهم کند.
وی بیان کرد: فرزندان باید در محیط خانوادگی سالم و به‌دور از تنش و اضطراب و در ابعاد جسمی، روانی، عقلانی، معنوی و اجتماعی رشد کنند. در نتیجه در این باره باید به کمیت زندگی توجه کنند و خاطرات شادی را برای هم بسازند.
فردوسی در پایان با تأکید براینکه پدر و مادر باید در تصمیم خود قاطع باشند، افزود: تربیت فرزندان بحثی اکتسابی و آموزشی‌ است و کم‌توجهی به حرمت خانواده یکی از آسیب‌های اجتماعی است. والدین زیادی هستند که پس از تنبیه کودک خود پشیمان می‌شوند و درصدد جبران برمی‌آیند، اما گاهی آثار به جا مانده از آن مانند آثار مخرب روانی قابل جبران نیست.
انتهای پیام

captcha