فرار به جلو در «طرح ملی بشارت»
کد خبر: 3782371
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
یادداشت وارده/ سخنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

فرار به جلو در «طرح ملی بشارت»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شورای توسعه فرهنگ قرآنی نامه‌ای به «كلیه دستگاه‌ها، نهادهای دولتی، عمومی و مردمی كشور» به منظور تمدید طرح ملی حفظ جزء سی تا سال 1398 ارسال کرد که از فرار به جلوی این شورا حكایت دارد.

فرار به جلو در «طرح ملی بشارت»به گزارش ایکنا؛ از آغاز سال تحصیلی جدید معاونت پرورشی آموزش و پرورش برای اجرای طرح ملی حفظ جزء سی با عنوان «طرح و شیوه‌نامه اجرایی نهضت ملی حفظ قرآن کریم» و با تأکید بر حفظ جزء سی قرآن با محوریت مدارس ابتدایی ابلاغیه‌ای را ارسال کرده است. در همین راستا رضا نباتی، كارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تأليف كتب درسی و از مؤلفان كتاب‌های درسی قرآن دوره ابتدايی، یادداشتی را تهیه کرده و در اختیار این خبرگزاری قرار داده است که از نظر می‌گذرد؛

اقدام معنادار شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور در ارسال نامه به «كلیه دستگاه‌ها، نهادهای دولتی، عمومی و مردمی كشور» به منظور تمدید طرح ملی حفظ جزء سی تا سال 1398 به بهانه آماده نبودن زمینه اجرای كامل آن از فرار به جلوی این شورا در اعلام شكست طرح حكایت دارد.

فرار به جلو در « طرح ملی بشارت»

طرحی كه طبق «سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور» باید در سال 1397 برنامه‌ریزی و در سال 1398 اجرا می‌شد؛ برخلاف بند دو راهبرد دوم و بند هفت راهبرد سوم در سال 1397 بدون برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرای سراسری شد.
حال كه متولیان امر با چنین تناقض آشكار قانونی و نیز مشكلات عدیده روبرو شده‌اند، برای توجیه ناكامی‌های متعدد و صرف هزینه‌های چندین میلیاردی سیاست فرار به جلو را پیش رو قرار داده‌اند. این سیاست دو هدف اساسی را دنبال می‌كند:
1- وقت‌كشی و فرار از پاسخگویی در مقابل ضررها و زیان‌های وارده
2- تعطیلی تدریجی طرح و زمینه‌سازی برای فراموشی تدریجی افكار عمومی از طرح مذكور
متأسفانه این رویه درباره طرح‌های متعددی ازجمله «طرح 10 هزار مدرسه قرآن» و «طرح ملی حفظ نور» هم انجام شد و خوب هم جواب داد. یقیناً ادامه چنین سیاست‌بازی‌هایی به زمین‌گیر شدن بیشتر آموزش و فعالیت‌های قرآنی در جامعه منجر خواهد شد.
اینكه دبیر محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور، بدون در نظر گرفتن آسیب‌های جدی چنین طرح‌های ناآزموده‌ای برای فرار از شكست، اقدام به تمدید آن نماید باز هم برخلاف قانون است. (برای دریافت اطلاعات بیشتر خبر ایکنا به تاریخ سوم دی 97 با تیتر اقدامات وسیع طرح ملی حفظ قرآن در سال 98 مشاهده شود.)
در حالی‌كه بررسی راهبردهای مرتبط با حفظ قرآن در وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد:
الف - با توجه به بند 7 از راهبرد 3: «طراحی و تصویب برنامه‌های درسی متناسب با پایه‌های مختلف تحصیلی با محوریت حفظ توأم با درك مفاهیم و معارف قرآن در راستای تربیت حافظ قرآن كریم(سال 1398)»
1- اجرای این بند از منظر زمان‌بندی مصوب، مربوط به سال آینده یعنی 1398 است. لذا اختصاص ساعت درسی قرآن به طرح ملی حفظ در سال 1397(طبق بند مذكور) خلاف سند راهبردی و عجولانه بوده است.
2- با توجه به این راهبرد، تاكنون در زمینه طرح ملی حفظ قرآن، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی(به عنوان متولی برنامه‌ریزی درسی و آموزشی) نه طرحی ارائه و نه تصویب شده است. لذا تا زمانی كه برنامه جدیدی طرح و تصویب نشده است، برنامه درسی قرآن مصوب موجود، معتبر و لازم‌الاجراست.
3- طبق بند مذكور، محتوای طرح ملی حفظ جزء 30، تناسبی با برنامه درسی قرآن و پایه‌های تحصیلی دانش‌آموزان ندارد.
ب - با توجه به بند 2 از راهبرد 2: «طراحی برنامه تشویقی - اداری ارتقاء صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزش قرآن آموزگاران ابتدایی، دبیران قرآن، دینی و عربی متوسطه، مربیان تربیتی و سایر عوامل انسانی مرتبط با آموزش قرآن در كمیسیون و تصویب آن در مراجع مرتبط در آموزش و پرورش(سال 1397)»
1- طبق این بند از سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور و با توجه به نزدیكی پایان سال 1397 این شورا باید توضیح دهد، تاكنون چرا كمیسیون آموزش عمومی قرآن به انجام وظیفه خطیر ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزش قرآن آموزگاران ابتدایی و دبیران قرآن، دینی و عربی متوسطه تعلل ورزیده است.
تذكر: لازم به ذكر است، آموزش‌هایی كه با موضوع آموزش روخوانی، روان‌خوانی و یا مفاهیم و حفظ به صورت غیرحضوری از طریق سامانه‌های اینترنتی انجام می‌گیرد، شامل تعریف صلاحیت‌های عمومی است و به هیچ وجه نباید آن‌ها را شامل دوره‌های ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دانست. صلاحیت‌های حرفه‌ای شامل آن دسته از فعالیت‌هایی است كه در راستای وظیفه و مأموریت شغلی معلمان انجام می‌گیرد.
2- با توجه به اینكه محور هر تحولی تربیت نیروی انسانی ماهر است، آیا تقدم اجرای طرح ملی حفظ جزء 30 قرآن در تمامی مدارس ابتدایی سراسر كشور (65 هزار مدرسه ابتدایی، 390 هزار كلاس درس و برای بیش از هشت میلیون دانش‌آموز) توسط آموزگاران و دبیرانی كه اغلب حافظ جزء 30 نیستند.(یعنی فاقد بند صلاحیت‌های حرفه‌ای هستند) توجیه منطقی و علمی دارد؟!
3- ورود شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه درسی قرآن یعنی تبعیت از مراتب و مراحل پژوهشی، علمی و آموزشی مانند: ارائه طرح و تصویب اولیه، تولید راهنمای برنامه درسی، تولید و تدوین و اجرای آزمایشی برنامه و ارزش‌یابی برنامه درسی توسط متخصصان و نهایتاً تصویب و اجرای آن.
از این رو از منظر قانونی، علمی و مراحل برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، اجازه اجرای سراسری به چنین طرحی، هرگز به صلاح مدارس و دانش‌آموزان نبوده و نیست.

ج - با توجه به چشم انداز سند راهبردی توسعه آموزش عمومی كه به صراحت بیان می‌كند: دستیابی حداقل 50 درصد نوجوانان به توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و انس و بهره‌گیری از تعالیم آن در زندگی(در افق 1404)
1- این سؤال مطرح می‌شود: آیا شورای توسعه به بهانه اجرای طرح ملی حفظ قرآن، می‌تواند با تعطیل كردن زنگ رسمی و ساعت درسی «آموزش روخوانی و روان‌خوانی» دوره‌های ابتدایی، آن را در اختیار طرح ملی حفظ جزء 30 قرار دهد؟
قطعاً و قانوناً خیر؛ متأسفانه اتخاذ چنین تصمیم شتاب‌زده‌ای نه تنها به تحقق این چشم‌انداز مهم و اساسی كمك نمی‌كند، بلكه كاملاً آن را مخدوش كرده است.
2- كسب مهارت خواندن، فهم اولیه و تدبر و نیز انس مستمر با قرآن كریم در واقع همان راهكارهای مندرج در سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی است. كتاب‌های درسی قرآن براساس همین اسناد تألیف و تدریس می‌شود.
آیا الصاق ناجور طرح ملی حفظ جزء 30 به كتاب‌های درسی و ساعات آموزشی، بدون كاهش و یا جانمایی علمی و آموزشی در محتوای درسی و یا بدون افزایش زمان آموزش، تصمیمی معقول، منطقی و به صلاح است؟

د - در بند 1، 2 و 5 از راهبرد 1: بر تعامل هر چه بیشتر با وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 برای فراهم آوردن زمینه‌های مناسب توجه به حفظ قرآن در سال 1398 تأكید شده است. در اینجا دو اشكال اساسی وجود دارد:
1- شورای توسعه به دلیل عدم توفیق لازم در راه‌اندازی مركز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن كشور در وزارت آموزش و پرورش، همواره به جای تعامل با بخش‌های علمی و پژوهشی و برنامه‌ریزی و آموزش، با نهادها و بخش‌های تبلیغی و ترویجی وارد مذاكره شده و در نتیجه بر عدم توفیقات خود می‌افزاید. در حالی كه خود ایشان خوب می‌دانند كه طبق شرح وظایف و مأموریت‌های هر ارگان، رسالت آموزش و تعلیم با بخش‌های آموزشی است تا تبلیغی و ترویجی.
2- سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی طبق مصوبه 828 شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، وظیفه تأیید و ابلاغ هر نوع طرح و برنامه‌ای را(اعم از آموزشی و پرورشی و رسمی و فوق برنامه را برعهده دارد و باید پاسخگوی فعالیت‌های این بخش نیز باشد. لذا از این سازمان انتظار می‌رود با بهره‌گیری از راهكارهای قانونی خود، بدون كوچك‌ترین ملاحظه‌ای جلوی ادامه هرگونه فعالیت و طرح غیر مصوبی را بگیرد و چنانچه وظایف قانونی خود را اعمال نكند، باید پاسخگوی خسارات احتمالی باشد.

هـ - با توجه به بند 12 از راهبرد دوم: «تصویب و استقرار سازوكارهای لازم برای ارتقای جایگاه درس قرآن و اولویت آن در برنامه درسی مدارس (از سال 1397)»
1- با توجه به 2 ماه باقی‌مانده تا پایان سال 1397، نه تنها برای این اصل، جلسه و برنامه‌ای برگزار نشده، بلكه طرح فعلی بدون هیچ ضابطه‌ای بیشترین خسارت آموزشی و تربیتی را به درس قرآن وارد كرده است.
2- مهمترین سازوكاری كه می‌تواند به ارتقای جایگاه درس قرآن در وزارت كمك كند، دور كردن چشم طمع سایر بخش‌ها به این ساعات پرارزش و نیز برخورد با تخریب‌كنندگان این درس در سال‌های اخیر است كه به جای كمك به تقویت برنامه درسی قرآن، همواره آن را مورد لطف بی حد خود قرار داده‌اند.

و- با عنایت به بند 2 از راهبرد ششم: «اجرای مطالعات لازم برای پیگیری تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن در برنامه و محتوای دروس مختلف دانش‌آموزان به ویژه عربی، دینی و فارسی(سال 1398)»
1- طرح ملی حفظ قرآن در حالی بدون مجوز به ساعات درسی قرآن ورود پیدا می‌كند كه قانوناً در سال 1398 باید مطالعات لازم برای تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن در برنامه و محتوای دروس وزارت آموزش و پرورش آغاز شود و در صورت تصویب و اتخاذ مصوبات لازم این وزارت و انجام هماهنگی‌های لازم برای اجرای آزمایشی در سال 1399(با یك‌ سال تأخیر) انجام گیرد.
2- یقیناً چنین نگاه شتاب‌زده‌ای از سوی ارائه‌دهنده همین سند راهبری، باعث عدم اعتماد قاطبه فرهنگیان به این نوع تناقضات، دیدگاه‌ها و شیوه عمل خواهد شد.

تذكر: بررسی سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور نشان می‌دهد که این سند و نیز طرح ملی حفظ بشارت در وزارت آموزش و پرورش، مغایر با بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه است.

طبق بند الف ماده 63: «دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:
1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که تمامی اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام شود و اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد.»

نتیجه
با توجه به آنچه گفته شد و با عنایت به وجود دیگر ابهامات مشابه در اصول، اهداف راهبردها، تنها می‌توان گفت:
1- قرار نیست، مراكز تصمیم‌ساز(چون شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور) كه قوانین و مقررات را تدوین و تصویب می‌كنند، خودشان وارد میدان عمل شوند و برای وزارتی چون آموزش و پرورش كه رسالت و مأموریت آن مشخص است، تكالیف اجباری داشته باشند. این برخلاف مصلحت نظام اسلامی و جایگاه ایشان است. این شورا باید براساس آنچه براساس آن به وجود آمده عمل كند. یعنی حمایت و پشتیبانی و مشورت برای تداوم مأموریت‌های شغلی و حرفه‌ای.
2- انتظار این است: اگر هم مقرر شد مراكز تصمیم‌ساز(چون شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور) وارد میدان عمل شدند، حداقل خودشان بر اساس مصوباتشان عمل كنند؛ نه آن كه اولین افرادی باشند كه قوانین مصوب شورای عالی را نقض كرده یا دور بزنند.(مانند موارد تخلف شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره سند راهبردی آموزش عمومی قرآن)
3- این اشكال از ابتدای تشكیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور، به ایشان وارد است كه همواره به جای تعامل با بخش‌های علمی و پژوهشی و آموزشی، همواره با بخش‌های تبلیغی و ترویجی وارد تعامل و تصمیم‌سازی می‌شود. چنین تعاملی محكوم به سطحی‌نگری و اتلاف منابع مادی و معنوی بوده است. (گذشته فعالیت‌های متعدد همگی تأییدكننده همین مطلب است.) زیرا اغلب تصمیمات به دلیل آنكه جنبه علمی، پژوهشی و آموزشی ندارد و این بخش‌ها هم نه تخصص و نه قدرت لازم در این بخش را ندارند، لاجرم به بهره‌گیری از سلاح و اهرم قدرت و فشار این شورا(به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی و...) به سایر بخش‌های برنامه‌ریزی و آموزشی و اجرایی می‌شود. نتیجه چنین تحمیلی از قبل مشخص است.
4- چنین نگرشی باعث تزلزل شدید طرح‌هایی از قبیل طرح ملی حفظ قرآن می‌شود. طرح‌هایی كه از ضعف علمی و پژوهشی و برنامه‌ریزی شدید رنج برده و دیگران را هم به رنج و سختی می‌اندازند. سطحی‌نگری و ساده‌اندیشی و كلیشه‌گرایی تنها چند اشكال اولیه این نوع نگاه صرفاً تبلیغی و ترویجی است.
چنین تعامل یك جانبه‌ای نه تنها به اتلاف سرمایه و شكست پی در پی اسناد ارزشمند تحولی نظام منجر می‌شود، بلكه جنبه‌های خطرناك چنین رویكرد ضعیف و شكننده‌ای به دین‌گریزی مخاطبان به ویژه 14 میلیون كودك و نوجوان كشور می‌انجامد. از این رو اجرای چنین اسنادی ابتدا به تحول در حوزه‌های مدیریت در این بخش‌ها (البته با نگاهی كاملاً علمی و تخصصی) نیازمند است.
5- تذكر این مطلب ضروری است: آنچه به عنوان «اهداف آموزش عمومی قرآن» تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
اولاً - به كمك و پیشنهاد صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان كتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیشنهاد و تولید شده است و ثانیاً - طبق گزارش‌های مكتوب منتشره شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برنامه و كتاب‌های درسی بیشتری هماهنگی و مطابقت با این اهداف را داشته‌اند.
امید است كه با توجه به مأموریت شورای توسعه فرهنگ قرآنی به حمایت از آموزش عمومی قرآن در مسیر اصلی آن، یعنی ارتقاء و تقویت ساعات درسی و رسمی آموزش قرآن اقدام كند. لازمه چنین تحولی، عزم و اراده مدیران در توجه علمی و كارشناسی (به معنی واقعی) و پرهیز از اكتفا به ظواهر تبلیغی و ترویجی است. ان‌شاء‌الله

انتهای پیام

انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۲۰:۱۵
0
0
باسلام و احترام
و تشکر از استاد فرزانه و معلم اخلاق و مجاهد جناب آقای دکتر نباتی
نقدهایی که ایشان بر این طرح بی اساس و البته بنیان افکن داشته‌اند حقیقتا منصفانه است؛ چراکه نقدشان نقد عمل است نه نقد عامل.
امید است متولیان این طرح به جای توجیه و اصطلاحا فرار به جلو ، عذرخواهی کرده و در پی جبران اتلاف سرمایه‌ها خسارات مادی و معنوی و برآیند و همچنین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کارشناسان و سازمان بازرسی کشور در مقابل این بی تدبیریها سکوت نفرمایند. ان شاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۲۳:۱۴
0
0
با سلام ؛ این که سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور و نیز طرح ملی حفظ مغایر با بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه است. نکته غیر قابل اغماضی است.

طبق بند الف ماده ۶۳ دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:
اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که تمامی اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام شود و اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد.
یک معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۲۳:۴۱
0
0
حفظ قرآن بسبار خوب و پسندیده است
اما روان خوانی و صحیح خوانی در اولویت است .
تجربه نشان داده هر چیزی که بدون در نظر گرفتن تمایل و اشتهای مخاطب ابلاغ و به نوعی اجبار شود ،شکست و خاموشی رفتار می شود .
به نظر من که یک معلم هستم ما باید صحیح خواندن و روان خواندن را به بچه ها یاد بدهیم (کما این که این طرح بسیار موفق است به عنوان مثال فرزند من از من درست تر و بهتر قرآن می خواند )و برنامه حفظ را در دل فوق برنامه یا فعالیت تربیتی مدرسه در نظر می گرفتن و به کسانی که حفظ می کنند تقدیر نامه یا گواهی نامه اعطا می کردند .
یک معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۲۳:۴۱
0
0
حفظ قرآن بسبار خوب و پسندیده است
اما روان خوانی و صحیح خوانی در اولویت است .
تجربه نشان داده هر چیزی که بدون در نظر گرفتن تمایل و اشتهای مخاطب ابلاغ و به نوعی اجبار شود ،شکست و خاموشی رفتار می شود .
به نظر من که یک معلم هستم ما باید صحیح خواندن و روان خواندن را به بچه ها یاد بدهیم (کما این که این طرح بسیار موفق است به عنوان مثال فرزند من از من درست تر و بهتر قرآن می خواند )و برنامه حفظ را در دل فوق برنامه یا فعالیت تربیتی مدرسه در نظر می گرفتن و به کسانی که حفظ می کنند تقدیر نامه یا گواهی نامه اعطا می کردند .
یک معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۲۳:۴۷
0
0
یک خاطره :
در دهه 70 که من معلم بودم به منظور حفظ قرآن بعد از آموزش آن ،دفتر درست کردم به اسم بانک قرآن و به هر دانش آموز یک صفحه اختصاص دادم و به آنها گفتم هر سوره ایی که حفظ میکنید را به من بگید تا در این بانک یاد داشت کنم .
باور بفرمایید بدون اجبار و تحمیل دانش آموزان انچنان ذوقی داشتند که هر روز یا هر هفته یه سوره به حفظیاتشان اضافه کنند و موجودی بانک را افزایش دهند .
ای کاش طرح حفظ جز سی نیز اینگونه میشد
ناصح مشفق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۴:۱۲
0
0
عبارت « فرار به جلو » اشاره به تاکتیکی معروف در عرصهٔ سیاست و نوعی « مغالطه » از « مغالطات مقام دفاع » دارد که در آن فردِ موردِ نقد، که قادر به دفاعِ منطقی از موقعیت خود نیست، از پاسخگویی فرار می‌کند، و با محّق جلوه دادن خود سعی دارد « به جای موضع ضعف از موضع قدرت سخن بگوید. » این مغالطه، معمولاً با فرافکنی همراه است.

کسانی که از تاکتیک فرار به جلو استفاده می‌کنند قصد بحث ندارند بلکه در پی شکست دادن طرف دیگر یا اطراف دخیل در بحث، یا مدیریت بحران در شرایط ضعف هستند.
يك مادر دانش آموز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۴:۱۷
0
0
معلم، دانش آموز را به جرم حفظ نبودن از كلاس بيرون مي كند. و با دادن قرآن به دستش مي گويد تا حفظ نكردي سر كلاس نيا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۴:۱۹
0
0
اگر طبق سند راهبردي قرار بوده طرح مذكور در سال 1398 اجرا شود، پس چرا امسال اينگونه اجرا شد كه مجبور باشند تمديدش كنند؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۴:۲۲
0
0
اين طرح طبق بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه غيرقانوني است زيرا با سند تحول در تضاد آشكار است. طبق بند الف ماده ۶۳ دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد :
۱- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که تمامی اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام شود و اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد.

قضاوت با شما ( اميدواريم اين امور سنجيده باشد تا ده سال ديگر تأسف نخوريد. )
ناهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۲۱
0
0
با سلام / مشكل طراحان اين طرح و برنامه ها اين است كه اولا - به مباني آموزش قرآن چه از منظر قرآن و روايات و چه از منظر روان شناسي يادگيري و تربيتي توجهي نكرده اند.
ثانيا - اعتقادي به كاربرد پژوهش هاي مبداني و اجراي آزمايشي در اين زمينه ندارند.
نتيجه آن مي شود كه 14 ميليون دانش آموز درگير طرحي مي شود كه فرايند و نتايج آن معلوم نيست. و عاقيت امر به چنين سرانجامي كشيده مي شود، و به عبارت ديگر مي شوند مصداق آيه :
« إِنَّ المُلوکَ إِذا دَخَلوا قَریَةً أَفسَدوها
وَ جَعَلوا أَعِزَّةَ أَهلِها أَذِلَّةً
وَ کَذلِکَ یَفعَلونَ؛
پادشاهان، چون به شهرى درآیند
آن را تباه و عزیزانش را خوار مى‏‌گردانند
و این‌گونه مى‌کنند. »

سوره نمل/ آيه ۳۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۲۴
0
0
قبل از اجراي چنين طرحي ابتدا بايد به دو سؤال زير پايخ داده مي شد :
1- منظور از تعليم قرآن چيست؟
2- مقصود از حفظ قرآن چيست؟

تا تعريف از حفظ مشخص نشود، جهت گيري ها دقيق و مؤثر نخواهد بود.
( حفظ قرآن = حفظ حروف + حفظ حدود )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۳۲
0
0
چنين طرحي در چنين گستره اي بدون در نظر گرفتن شرايط و ضوابط را بايد مصداق افراط و تفريط دانست. عاقبت افراط و عجله در چنين طرح و برنامه هايي مي شود دين گريزي و دين ستيزي

امام علي عليه السلام فرمودند :
لا يُرَى الجاهِلُ إِلّا مُفرِطًا أَو مُفَرِّطًا
جاهل ديده نمى شود مگر آنكه يا در حال تندرويي است (از حدّ و اندازه خود مى گذرد) و يا كندروي (بحدّ و اندازه خود نمى رسد).

شرح نهج البلاغه فيض الاسلام، ج 6 ص 1116
بازخواني كلام امام خامنه اي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۳۹
0
0
در طرح ملي حفظ بشارت، سخنان مقام معظم رهبری « تحریف » شده است.
ایشان حفظ را مقدمه تدبر نام بردند. ( در متن هم آمده ) اشتباه اصلی در اینجا رخ داده است که از منظر رهبری حفظ قرآن « طریقیت » دارد و نه موضوعیت.
اما قلیل طراحان موثر در این طرح به حفظ قرآن « موضوعیت » قایل شده اند.

ایشان در ديدار با جامعه قرآني کشور فرمودند :
« يكي از چيزهايي که مي تواند « تدبر در قرآن » را به ما ارزاني بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داريم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل بايد يک ميليون نفر حافظ قرآن باشند - حالا يک ميليون که عدد کمي است نسبت به اين جمعيتي که ما داريم - اما حالا چون دوستان الحمدللَّه يک مقدماتي فراهم کرده‌اند، کارهائي را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هائي را فراهم مي‌کنند براي اينکه ان‌شاءاللَّه حفظ راه بيفتد، ما هم اميدمان بيشتر شده و به جاي يک ميليون، مي گوئيم ان‌شاءاللَّه ما بايد ده ميليون نفر حافظ قرآن داشته باشيم. » 5/5/1390
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۴۲
0
0
« هيس ! كودكان فرياد نمي زنند. »

ساعت درسي مدارس مورد تعرض قرار گرفته و به نام قرآن مورد تصرف و اشغال غير قانوني است. اما کسی متجاوزان را دستگیر و مجازات نمی کند. نه شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش و نه هيچ مسئول ديگري حاضر به پاسخگویی نيستند. شاید به دلیل ناآگاهی ایشان از درک عمق حادثه؛ به همین دلیل هم هیچ یک از معظمین احساس نگرانی نمی کنند.

خبرگزاري ها به دلايل مشخص در سکوت محض رسانه ای، از انتشار واقعیت سرباز می زند.
مدبران مشغول آمار تراشي و تدارک جشن بزرگ آخر سال، به دنبال ثبت رکورد در ایران و جهان و احیانا در کتاب گینس هستند.
و مدارس و مربیان مشغول آزار جسمی و روحي كودكان به نام طرح اجباری حفظ قرآن
و كودكان معصوم كه نبايد فرياد بزنند ...
شمس اللهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۴۵
0
0
طرح ملي حفظ جزء 30 مغاير با مصوبه 828 شوراي عالي آموزش و پرورش
آیین‌نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانه‌ها) در هشتـصد و ‌بیست‌ و هشـتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 2/6/1389 به تصویب رسید. طبق اين مصوبه موسسات و ارگان ها حق ندارند با بخش هايي از حوزه هاي وزارت وارد مذاكره شده و قرارداد امضا كنند.

هر محتوا و رسانه آموزشي و كمك آموزش بايد به تأييد سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي برسد. و الا فاقد اعتبار و وجاهت قانوني است و تخلف محسوب مي شود. وزير محترم و شوراي معاونان نسبت به اجراي اين مصوبه درباره طرح ملي حفظ جرء 30 و محتواي آن در مدارس استثاء قائل نشوند.
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۴۹
0
0
حاشيه امن بالاي مديران را بايد مهمترين عامل بروز مشكلات دانست. مديران محترم بايد مبتني بر ضوابط و كارشناسي عمل كنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۵۱
0
0
1- « حفظ ترتيبي » يك نگاه كاملاً « سليقه اي » است.
2- بيش تر يك سرگرمي است تا روش قابل دفاع
3- محل طرح آن، در « حوزه حفظ تخصصي » است و نه « آموزش عمومي قرآن »
4- تحميل آن به وزارت آموزش و پرورش يك اشتباه استراتژيك و باور نكردني است.
5- اصرار بر ادامه آن، به دين گريزي دانش آموزان منجر مي شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۸:۳۰
0
0
این برنامه حفظ قرآن، دستور مدیران دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. نه مصوبه صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نه کمیسیونهای تخصصی آن و نه حتی در میان کارشناسان دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد اجماع است. صرفا توصیه یا دستور مدیران یا یک مدیری است که شاید منافع مادی هم برایشان دارد. منافعی مثل فروش کتاب منتسب به مدیری یا مسئولی و ...
از جبار باغچبان بياموزيم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۰:۱۸
0
0
جبار باغچه بان هنرش در اين بود كه گفت :
« چرا آموزش خواندن، نوشتن و فهميدن كلملت و جملات را تا پايان آموزش 32 حرف فارسي به تأخير مي اندازيد؟ ... دانش آموزان مي توانند پس از يادگيري دو حرف « آ » و « ب » دو كلمه « آب » و « بابا » و يك جمله « بابا ! آب » را بياموزند.

كتاب تعليم الفبا / میرزا جبار عسگرزاده ( معروف به جبار باغچه بان )

يعني همان حرفي كه آزوبـل مي زند : « يادگيري بايد مـعـنـا دار باشد. »
( يعني با نياز و ذائقه و توان دانش آموز مطابقت و تناسب داشته باشد. )
صدراللهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۰:۲۲
0
0
اين نوع « حافظه محوری » تبعات بسیاري براي دانش آموزان دارند. تا جایی که عده معدودی به دليل داشتن توانایی حفظ، مخاطبان اصلی فعاليت هاي قرآني مي شوند؛

اما در مقابل اکثریت دانش آموزان به دليل نداشتن چنين زمينه و استعدادي، انگیزه‌ شان نسبت به قرآن از دست مي رود.

همين امور باعث دلسردی ايشان از فعاليت هاي قرآني مي شود.

بر همین اساس باید کارگروه هاي ویژه اي از متخصصان تربيتي و روان شناسي يادگيري براي چنين برنامه هايي دعوت و به كار گرفته شوند.
تهراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۰:۵۴
0
0
اين سخن آقاي بطحايي ( وزير محترم ) در سخنراني 1397/9/17 است :
« کتاب‌های کمک‌درسی با تقویت حافظه محوری مانع تحقق اهداف تربیتی می‌شوند. »

سؤال اينجاست :
آيا جايگزين كردن « طرح ملي حفظ قرآن » حافظه محوري نيست؟!!!
آيا جايگزين كردن طرح غيرمصوب حفظ ملي قرآن، به جاي درس رسمي قرآن - كه اتفاقا « حافظ محور نيست » نقض غرض نيست؟!!!!
خادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۱:۱۷
0
0
اين طرح مبتني بر كدام مباني تربيتي است؟
ظاهراً به جز رويكرد « فطرت گرايي توحيدي » ساير مكاتب تربيتي را مي توان از دل آن استخراج كرد :

آيا اين طرح مي تواند به تربيت شهروند عالم، عامل، عاقل، صالح و با اخلاق در تراز نظام اسلامي ( طبق سند تحول بنيادين ) منجر شود؟
آتش به اختيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۱:۲۲
0
0
در آستانه 40 سالگرد پيروزي شكوه مند انقلاب اسلامي انتظار مي رود از اجراي طرح هاي بي ضابطه و سليقه اي و مطالعه نشده كه شبهه هاي متعددي به آن وارد است اجتناب شود.

بلوغ فكري ملت به بركت نظام اسلامي در حدي است كه متوجه مي شود برخي از طرح و برنامه ها به دنبال تحميق نسل آينده است، يا هدايت و رشد آن ها.
yamadi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۱:۲۶
0
0
سلام عليكم لطفاً اين طرح را با اين سخن امام علي عليه السلام مطابقت فرمايند :

« ما جالس هذا القرآن احد الاقام عنه بزیادهُ او نقصان؛زیاده فی هدی، او نقصان في عمی. »
هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر این که زیادت یا نقصانی نصیب او ساخت؛ افزایش در هدایت،کاهش ناداني .
خطبه 176 نهج البلاغه

آيا حفظ ترتيبي ( جزء 30 ) همان است كه مولاي متقيان فرموده است؟
شير را بچه همي ماند به او ، تو به مولايت چه مي ماني بگو ؟!!!
همكار فرهنگي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۱:۳۰
0
0
اين نگرش ( حفظ جزء 30 ) در ذات خود آسيب زا است، زيرا روح قرآن را رها كرده و جسمش را گرفته است.

كودكان قلب و فكرشان مانند زمين باير آماده كشت و زرع است. هرچه بكاريد، همان مي شود. پس تلقي نادرستي از قرآن در ذهن ايشان هك نكنيد.
قائمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۱:۳۶
0
0
در شگفتم از اينكه چرا شوراي عالي انقلاب فرهنگي چرا به جاي كمك به تقويت و ارتقاء برنامه درسي آموزش قرآن در وزارت آموزش و پروش، در پي ريشه كني آن است؟!
مگر آموزش و پرورش خودش برنامه درسي ملي ندارد كه ساعات درسيش را به حراج گذاشته است؟!!

از دشمنان برند شکایت به دوستان چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟!
تناقض فكر تا عمل در شوراي توسعه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۱:۴۶
0
0
تناقض فكر تا عمل در شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور
قرار بود اين شورا اهداف نه گانه آموزش عمومي قرآن را كه مصوب خودشان است، اجرايي كنند. اما با كمال تعجب با اجراي طرح حفظ، عملاً به آن اهداف، پشت پا زدند. و اين كاملا نقض غرض و بر خلاف مأموريت آن شوراست.

و صد افسوس كه اين شورا تنها جايي را كه مجري اهداف نه گانه بود ( طبق گزارش هاي رسمي و چاپ شده شوراي توسعه ) با تحميل طرح ملي حفظ به جاي كتاب هاي درسي، مورد ظلم قرار داد.

متاسفانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اطلاع از اين اقدام نابخردانه، كوچك ترين اقدامي در جهت پايان بخشيدن به اين وضعيت اسفناك نمي كند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۱:۵۰
0
0
آنچه مسلم است اين است كه اين طرح در قد و قواره كودكان دبستاني نيست. زيرا
اولاً - اين طرح ماهيت تبليغي و ترويجي دارد.
لذا جزء مأموريت هاي سازمان هايي چون اوقاف، ارشاد و سازمان تبليغات است. ( نه آموزش و پرورش كه ماهيت فعاليت هايش آموزشي است. )

ثانياً - اين طرح ماهيت « نخبه گزيني » دارد.
لذا ريزش هايش، چند ده برابر رويش هاي آن خواهد بود.

به همين دليل وظيفه آموزش رسمي كه جنبه عمومي دارد، نيست.
شاخصه سند 2030
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۲:۰۸
0
0
مهم ترین شاخصه سند ۲۰۳۰ « حذف مفاهیم ارزشی اسلام و انقلاب اسلامی و قرآن و سنت » بود. حذف مفاهیمی چون « جهاد شهادت مهدویت ایثار نماز وحدت ظلم ستیزی بصیرت ولایت فطرت گرایی اخلاق اسلامی و ... » ( مفاهيمي كه در سند تحول بنيادين بر آن ها تأكيد شده است. )

حالا طرح ملي جزء 30 جايگزين كتاب هاي درسي قرآن شده كه در آن مفاهيمي چون « جهاد، شهادت، مهدویت، ایثار، نماز، وحدت، ظلم ستیزی، بصیرت، ولایت، اخلاق اسلامی و ... » تدريس مي شد. و الان به بركت طرح ملي حفظ تعطيل شده است.

و جالب آن كه كسي چيزي نمي گويد؟!!

سؤال اين جاست :
آيا بهتر نبود به جاي حفظ ترتیبی ( که نه نیاز کودک است و نه در توان او )، آيات مرتبط با سبك زندگي اسلامي و ايراني مندرج در كتاب هاي قرآن، ديني و عربي حفظ مي شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۴:۱۹
0
0
طبق سند راهبردي اين ايرادات كاملاً وارد است.
با اين حساب اين طرح بايد با يك سال تأخير در سال 1399 اجرايي شود.
زيرا طبق بند دوم راهبرد دوم اين سند هنوز تمهيدات لازم براي اجرا فراهم نشده است.
لازم است به ضوابط قانوني بيش تر توجه شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۷:۴۲
0
0
سوره عبس آیه ۲۴ :
فلینظر الانسان الی طعامه
انسان باید در غذایش بنگرد.

طرح ملی حفظ جزء ۳۰ غذایی است که شورای توسعه برای ۱۴ میلیون دانش آموز پخته است.
آیا نباید در این غذا و خواص و فواید و احیانا ضرر و زیان آن در کودکان این سرزمین بنگرد؟!!!

یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۷:۴۸
0
0
به قول مرحوم دکتر شریعتی :
« اگر می‌خواهید حقیقتی را خراب کنید،
خوب به آن حمله نکنید،
بد از آن دفاع کنید. »

به گمانم حکایت طرح حفظ بشارت حکایتی آشنا و تکراری در همین ردیف است.
عزیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۸:۴۹
0
0
طرح ملی حفظ و یا هر طرح دیگری طبق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، باید با نظر و تایید سازمان پژوهش و معاونت پژوهشی اجرایی شود. و این معاونت باید پاسخگوی هرگونه خسارتی باشد. سایر معاونت ها از جمله معاونت پرورشی مجری و ناظر طرح هستند.

این که پس از یکسال سازمان پژوهش ابراز بی اطلاعی و حتی گله و شکایت از شورای توسعه و معاونت پرورشی دارد، اگر درست باشد باید گفت چرا شورای توسعه مرتکب چنین تخلفی شده است.

همچنین شورای عالی آموزش و پرورش نباید در برابر نقض مصوبه ۸۲۸ ، با سکوت خود مسامحه کاری و کوتاهی کند که در این صورت شریک جرم در تضییع حقوق ۱۴ میلیون دانش آموز در عرصه سال است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۸:۵۵
0
0
با توجه به وجود قوانین و مقررات، احساس می شود صدای مردم کمتر شنیده می شود. و در نهایت این دانش آموزان هستند که باید متحمل آسیب های احتمالی شوند.

سازمان بازرسی کشور موظف است از مراجع ذی صلاح از جمله شورای عالی آموزش و پرورش بخواهد طبق قوانین و مقررات و مصوبات عمل نمایند.

فرار به جلو در این طرح کاملا مشهود است.
نباید مسامحه و کوتاهی ها تکرار شود.
آتش به اختیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۹:۱۰
0
0
چرا سازمان بازرسی کشور با فصل الخطاب قرار دادن اسناد زیر به این موضوع ورود پیدا نمی کند؟

۱- بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه
۲- مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش
۳- راهکار ۳-۱ سند تحول بنیادین
۴- بند ۴-۴ سیاست های ابلاغی رهبری به وزارت آ.پ
۵- سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی کشور ( بند ۷ راهبرد سوم و بند ۲ راهبرد دوم و ... )
۶- سند برنامه درسی ملی ( حوزه دوم )
۷- اهداف مصوب آموزش عمومی قرآن ( اهداف نه گانه )
۸- مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش
۹- برنامه درسی مصوب آموزش قرآن

سپاس از توجه ویژه خبرگزاری محترم ایکنا
یک کارشناس قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۱۸:۳۰
0
0
سوالی داشتم
مگر بر اساس مصوبه منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور نباید مرکز توسعه آموزش عمومی قرآن در وزارت آموزش وپرورش تشکیل شود؟!!

فلسفه تشکیل کمیسیون آموزش عمومی قرآن در اساس برای را اندازی چنین مرکزی نبوده است؟
ظاهرا شورای عالی انقلاب فرهنگی بر فعالیت های زیر مجموعه های خود نظارت ندارد.
و الا تا کنون مصوبات منشور محقق می شد.
شاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
0
0
فلسفه وجودي شوراي توسعه اجراي منشور توسعه آموزش عمومي قرآن در قالب ساماندهي فعاليت هاي قراني گكشور است. ( طبق بخش توصيف منشور در آيين نامه مصوب )

لذا پرداختن به اجراي طرح ملي حفظ قرآن خارج از مأموريت اين شوراست.
شورا نبايد با تحميل چنين طرحي به وزارت آموزش و پرورپ ( و ديگر ارگانها ) ضوابط و قوانين موجود را دچار تهديد و تخريب كند. پس شورا بايد همچنان جايگاه معين بودن خود را حفظ كند.

با نيم نگاهي به صورت جلسات 51 گانه كميسيون آموزش عمومي قرآن در مي يابيم كه اين شورا بدون داشتن خروجي مؤثري تبديل به يك وزارتخانه قرآن شده است. تو گويي انگار ارگان ها و نهادها در اين زمينه هيچ تشكيلات و سيستمي ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۲۰:۳۶
0
0
صدا و سیما شریک حذف زنگ قرآن از مدارس نشود.
از شبکه های سیما برنامه ای به نام بشارت پخش می شود که در آن گزارش هایی از طرح حفظ جزء ۳۰ در مدارس پخش می شود.
در این برنامه ها روی دو جمله توسط معلمان و دانش آموزان کلاس مرتبا تاکید می شود :
- الان زنگ قرآن مدرسه هست
- بچه ها حفظ را بیش از روخوانی دوست دارند.

و این همان سناریوی حذف زنگ قرآن به بهانه طرح ملی حفظ جزء ۳۰ است.
و صدا و سیما مجری این سناریوی خطرناک و غیر قانونی است.

این سناریو از قبل با صدور غیرقانونی دستور العمل حفظ و اختصاص یک ساعت درس قرآن به این طرح شروع و با شیوه های نامناسب ادامه یافته است.
مدرس قرآن از شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۷:۳۰
0
0
وقتی به ما گفتند که یک ساعت از زنگ قرآن را به طرح ملی حفظ جزء ۳۰ اختصاص داده اند، خیلی تعجب کردیم.

در قبال اعتراض مدرسین و معلمین گفتند آقای نباتی خودشان از حامیان طرح هستند و قرار است به شیراز بیایند.

متاسفانه بعدها متوجه نادرستی این ادعا شدیم.
همکار قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۷:۴۴
0
0
اسناد ملی که فقط روی کاغذ اعتبار دارند ...

کسانی که این همه سال وقت گذاشتند و اسناد را تولید و تدوین و تصویب کردند و گوش فلک را با شعار این سند و آن سند ملی کر کردند ( و البته پول های زیادی هم هزینه شد. ) امروز با تایید و مشارکت چنین طرح های مسئله داری تمام رشته ها را پنبه کرده اند.

مانند اهداف آموزش عمومی سند تحول بنیادین سند راهبردی توسعه و ...

و البته عده ای هم سکوت را بر دفاع از منافع ملی و عمومی و اجرای عدالت ترجیح داده اند.
جزاک الله خیر الاجزاء
مجيدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۱۹:۲۸
0
0
ناديده گرفتن سند « سياست هاي ابلاغي رهبري به وزارت آموزش وپرورش » ( بند 4-4 ) تحريف آشكار سند تحول بنيادين و ظلم به نظام تعليم و تربيت كشور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۱۹:۳۰
0
0
يك سوال :
سند تحولي كه به حذف ساعت درسي قرآن بيانجامد،
چه فرقي با سند 2030 دارد؟!!
آتش به اختیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۲۳:۴۴
0
0
مدعیان طرح ملی حفظ جزء ۳۰ هیچگاه به وجود سند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در وزارت آموزش و پرورش اذعان و اقرار نکرده اند. ( حتی یکبار به وجود چنین سندی هم اشاره هم نداشته اند. )

اما همواره موضوع تحریف شده سخنان رهبر معظم انقلاب درباره تربیت ده میلیون حافظ قرآن را محور طرح به اصطلاح ملی حفظ جزء ۳۰ خود قرار داده اند.

واقعا نام این نوع برخورد را چه می توان گذاشت؟!!
Nahy
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۷:۱۳
0
0
تخصیص اعتبارات آموزش عمومی قرآن به وزارت آموزش و پرورش به صورت مشروط آنهم به معاونت پرورشی دارای ابهامات فراوانی است.

اگر این اعتبارات آموزش عمومی است, چرا مشروط و برای طرح ملی حفظ داده می شود؟!!
اگر برای آموزش عمومی قرآن است، چرا به معاونت پرورشی که کارش نخبه گزینی و فعالیت های تبلیغی و ترویجی است تعلق می گیرد؟ پس سهم آموزش عمومی قرآن در وزارت آموزش و پرورش چه می شود؟!!

اگر این طرح وظیفه سازمان اوقاف و ارشاد است، ساعت درسی و آموزشی سما به اجرای ای طرح فوق برنامه ارگان دیگری تعلق می گیرد؟!!

و ...
امید است در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد تجدید نظر جدی در اجرای عدالت در ارکان و قوای حکومتی و دولتی باشیم. زیرا :
" الناس علی دین ملوکهم "
ناجي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۱۴:۳۷
0
0
آموزش و فعاليت هاي قرآني تشنه اجراي مصوبات و قوانين ...

واضعان اسناد و قوانين، نبايد بر خلاف آنچه تصويب كرده اند عمل كنند.
و الا مصداق آيه 44 بقره خواهند بود :

أَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَ تَنسَونَ اَنفُسَكُم وَ أَنتُم تَتلونَ الكِتابَ، أَفَلا تَعقِلونَ

دو صد گفته چون نيم كردار نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۹:۳۱
0
0
در 40 سالگي جمهوري اسلامي طرح اين سؤال اخالي از لطف نيست :
چرا اعم اغلب مديران كشور به جاي اجراي قانون، از آن به عنوان « چماق » استفاده مي كنند؟
آيا زمان آن نرسيده كه قانون بر جامعه حكومت كند؟
مردم ايران چه زماني بايد مزه « قانون» را بچشند؟

به عنوان نمونه در همين طرح ملي حفظ جزء 30 حداقل 30 تخلف آشكار صورت گرفته،
- چرا با متخلفان برخورد نمي شود؟
- چرا جلوي خسارت اين طرح به كودكان معصوم گرفته نمي شود؟
درخواست از فراكسيون قرآن مجلس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۹:۳۶
0
0
از مجلس محترم شوراي اسلامي و به ويژه فراكسيون قرآن و عترت مجلس انتظار مي رود به اين موضوع مهم تربيتي مستقيماً ورود پيدا كرده و با اتخاذ تدابير لازم، از افزايش خسارات كه متاسفانه دامنگير بي پناهترين بخش يعني كودكان معصوم را شامل مي شود، جلوگيري نمايند.

سپاس فراوان
زبان حال قرآن با مدعيان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۰:۲۱
0
0
زبان حال قرآن با مدعيان :

و قال الرسول : يارب !
ان قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا
سوره فرقان / آيه 30

خانه ات آباد ویرانم مکـــــــــن
عاقبت از گوشه گیرانم مکــن

واي اگر یک دم فراموشم کنــــی
از بیان صدق، خاموشم کنـــی

گر چه تعلیمات مردم واجب است
تزکیه قبل از تعلم واجب است.

تربیت یعنی که خود را ساختن
بعد از آن بر دیگران پرداختن

یک مسلمان آن زمان کامل شود
که علوم وحی را عامل شود

نص قرآن مبین جز وحی نیست
آیه ای خالی ز امر و نهی نیست

با چراغ وحی بنگر راه را
تا ببینی هر قدم الله را

گر مسلمانی سر تسلیم کو
سجده ای هم سنگ ابراهیم کو

ساقی سرمست ما دیوانه نیست
سرگذشت انبیاء افسانه نیست
فكر و عمل منطقي داشته باشيم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۲:۲۰
0
0
وقتي خوب فكر مي كني در ميابي كه اجراي هرگونه طرحي غير از برنامه درسي قرآن در وزارت آموزش و پرورش خلاف عقل و منطق است.

زيرا آموزش و پرورش خودش برنامه درسي و رسمي دارد. ضرورتي ندارد كه كميت ها را افزايش دهيم. بلكه بايد از او مطالبه اهداف خواسته شده را داشته باشيم.

طرح را در جايي اجرا كنيد كه فاقد برنامه و طرح قرآني است.
رابطه معكوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۳:۰۶
0
0
افزايش كميت باعث كاهش كيفيت آموزش و تربيت مي شود.
نسبت اينگونه طرح ها با برنامه رسمي، رابطه عكس است.
تناقض آشکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ - ۰۷:۱۷
0
0
تناقض آشکار

چرا در سایر دروس این همه بر مهارت تفکر تاکید می شود،
اما درباره قرآن، حافظه محوری اولویت وزارت آموزش و پرورش می شود؟!!

این در حالی است که اسناد تحولی و جدول الگوی هدف گذاری بر ارتباط کودک با چهار عرصه خود، خدا، خلق و خلقت با بهره گیری از ۵ عنصر تفکر و تعقل، ایمان و باور، علم، عمل، اخلاق در همه دروس تاکید دارد.

سیاست یک بام و دو هوای آقای وزیر خلاف موازین قانونی و تناقضی آشکار است.
آتش به اختیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۰ - ۱۱:۲۱
0
0
دهه پنجم انقلاب اسلامی : نه به مافیای ملی قرآنی

برای آموزش قرآن کشور متاسفم
تصمیم سازی و تخصیص اعتبارات توسط گروهی مافیایی و برای اهداف خاص و سلیقه ای انجام می گیرد.

این روابط پشت پرده مانع اجرای حداقلی ضوابط و مستندات قانون است. به طوری که ۱۰۰ تصمیمات و اعتبارات صرف شبکه های درهم تنیده و مافیایی و البته ناکارآمد می شود.

علی رغم ارائه گزارش های ساختگی و سراسر کذب، از جرائد و مطبوعات و رسانه ها سهم واقعی آموزش عمومی قرآن دانش آموزان از این مافیای ملی، صفر ریال است.

دهه پنجم انقلاب اسلامی : نه به مافیای ملی قرآنی
captcha