۸ وقف جدید در حوزه سلامت به ثبت رسید
کد خبر: 3782401
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
در خراسان رضوی؛

۸ وقف جدید در حوزه سلامت به ثبت رسید

گروه فرهنگی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۹۷ تا کنون ۸ وقف جدید در حوزه سلامت توسط واقفان خیراندیش استان به ثبت رسیده است.

8 وقف جدید در حوزه سلامت به ثبت رسیدحجت‌الاسلام محمد احمدزاده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش می‌کند که امین و پاسدار نیات واقفان باشد و در اجرای امینانه نیات واقفان تلاش همراه تلاش می‌کند؛ لذا به دنبال تصدی گری در اداره امور موقوفات نیست و نقش نظارتی به عنوان نماینده حاکمیت را ایفا می‌کند. 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تاکید بر تشکیل انجمن یاوران وقف سلامت در استان گفت: تدوین کتب موقوفات سلامت، فرهنگ‌سازی و نیازسنجی در جهت موقوفات درمانی و... می تواند در این انجمن انجام شود.
احمد زاده تصریح کرد: وقف سنت حسنه نبوی است که پایه اول آن را مردم تشکیل می دهند که اگر توسط خود مردم اداره شوند، پاینده خواهد بود.
وی با بیان اینکه 50 هزار خدمت در حوزه سلامت از محل موقوفات ارائه شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 8 وقف جدید در حوزه سلامت توسط واقفان نیک اندیش در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است. منطقی ترین کار ضبط و ثبت قانونی اموال مراکز و موسسات خیریه در قالب سنت حسنه وقف است تا از تصرف آن‌ها در آینده توسط برخی افراد جلوگیری شود.
احمدزاده با بیان اینکه بسیاری از مراکز عمومی از قبیل مراکز درمانی، فرهنگی، مذهبی و قرآنی با حمایت تشکل های غیر دولتی و به صورت مردمی اداره می‌شوند، افزود: برخی از این موسسات خیریه دارای اموال ملکی چند میلیاردی هستند که خیران آن‌ها را برای اهداف موسسه وقف کرده‌اند که در زمان فعلی توسط مدیران عامل که انسان هایی متعهد مطمئن و مورد اعتماد هستند اجرای نیت می شود. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: اموال و دارایی این مراکز مردم نهاد بلا تکلیف است و اگر در 10، 50 یا 100 سال آینده که مدیران عامل و هیات امنای این موسسات خیریه تغییر می‌کنند، احتمال بدهیم که یکی از مدیران این مراکز دست به فروش اموال موسسه و نیز استفاده شخصی از آن ها بکند، کسی متوجه نمی‌شود.
وی افزود: برخی تصور می‌کنند که اگر اموالی را که وقف کرده‌اند، در اختیار اوقاف قرار می‌گیرد، طرز فکر اشتباهی دارند. 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: وقتی واقف وقفی انجام می‌دهد، اختیار کامل دارد که برای وقف خود متولی و ناظر تعیین و هر نیت شرعی و قانونی را برای وقف خود در نظر بگیرد.
احمدزاده  با اشاره به اینکه 973 جلد سند مالکیت برای موقوفات خراسان رضوی در سال 97 صادر شده است، بیان کرد: یکی از اقدامات ضروری و مهم در حفظ موقوفات تثبیت مالکیت موقوفات است زیرا صدور اسناد مالکیت موقوفات نقش مهمی در حفظ موقوفات و دفاع از حقوق موقوفات دارد.
وی تصریح کرد: استفاده از کارگزاران ثبتی، بررسی سوابق ثبتی و استفاده از نظرات مشاورین ثبتی برای اخذ اسناد مالکیت موقوفات به صورت مستمر انجام می‌شود. اخذ اسناد موقوفات با همکاری و تعامل مناسب اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی صورت می‌پذیرد. اخذ اسناد مالکیت پلاک‌های ثبتی که مساحت زیادی دارد و یا در موقعیت‌های مهم شهری هستند، در اولویت کاری این اداره قرار دارد.
 
انتهای پیام

 

captcha