مترو چقدر در كاهش آلودگی هوای پايتخت نقش دارد
کد خبر: 3782456
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

مترو چقدر در كاهش آلودگی هوای پايتخت نقش دارد

گروه جامعه ــ مدیرعامل متروی تهران و حومه اعلام کرد: انجام سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در 9 ماه سال جاری باعث شده تا 810 هزار تن گاز Co2 وارد هوای تهران نشود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شركت بهره برداری متروی تهران و حومه فرنوش نوبخت، نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه ضمن گرامی‌داشت ۲۹ دی، روز هوای پاک عنوان کرد: شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه براساس چشم انداز خود تلاش می‌كند تا به عنوان شركتی سرآمد در حمل و نقل شهری با رویكرد دقت، سلامت و سرعت فعالیت كند.

وی افزود: در حال حاضر روزانه حدود دو میلیون و 500 هزار سفر با متروی تهران و حومه انجام می‌شود كه این میزان باید براساس چشم اندازِ حمل و نقل و ترافیك شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد. 

نوبخت در خصوص سهم متروی تهران و حومه در كاهش مصرف سوخت‌های فسیلی گفت: امروزه بیش از سه‌چهارم نیاز انرژی دنیا از منابع سوخت‌های فسیلی شامل نفت، بنزین و گاز تامین می‌شود كه آلاینده‌های حاصل از آن سبب افزایش آلودگی هوا و گرم شدن زمین شده‌اند. اهمیت كاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی یك دغدغه جهانی است چرا كه بر اساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی، از هر ١٠ نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد وآلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسان‌ها در کل دنیا به شمار می‌رود. در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاك می‌تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت‌های فسیلی داشته باشد كه این امر تاثیر زیادی در كاهش آلودگی هوا دارد.

مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطر نشان كرد: آمارها نشان می‌دهند كه استفاده از متروی تهران و حومه تنها در شش ماه نخست سال 97 باعث شده است تا در مصرف 195 میلیون لیتر بنزین و 19 میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی شود و این میزان صرفه جویی در مجموع سفرهایی كه از ابتدای بهره برداری از متروی تهران و حومه تا پایان آذر ماه سال 1397 در این ناوگان انجام شده است به رقم چهار هزار و 968 میلیون لیتر در مصرف بنزین و 497 میلیون لیتر در مصرف گازوئیل می‌رسد.

به گفته نوبخت انجام سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در نه ماه نخست سال 1397 باعث شده تا 810 هزار تن گاز Co2 وارد هوای تهران نشود، ضمن آنكه سفرهای انجام شده با متروی تهران و حومه در این مدت مانع از انتشار 113 هزار تن گازهایCo ، NOX، So2، PM10 و HC شده است.

وی در این خصوص افزود: شركت بهره برداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگن های بیشتری نیاز دارد كه مستلزم تامین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شركت از آبان ماه 1396 علی‌رغم همه محدودیت‌ها و فشارها در خصوص كمبود بودجه و مشكلاتی كه براثر تحریم‌ها بر سرراهش قرار گرفته سعی كرد تا با بهره وری حداكثری از ظرفیت و امكانات موجود باز هم نسبت به ارتقا سطح خدمات به مردم گام بردارد كه كاهش فاصله حركت قطارها در خطوط یكی از این موارد است. 

مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: از آبان ماه 1396، حداقل فاصله حركت قطارها در خطوط 1 ، 2 و 4 متروی تهران از پنج دقیقه به چهار دقیقه كاهش یافت ضمن آنكه این زمان در خط سه از 18 دقیقه به 9 دقیقه و سپس در دی ماه 97 از 9 دقیقه به هفت و نیم دقیقه رسید. در خط  پنج هم به منظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه 1396 تعداد واگن‌های قطارهای خط پنج مترو از هشت واگن به ۹ واگن افزایش یافت ضمن آنكه مسافران این خط در سال 1397 هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.

انتهای پیام 

captcha