کاهش 21 درصدی تعداد روز‌های آلاینده در اراک
کد خبر: 3782492
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

کاهش 21 درصدی تعداد روز‌های آلاینده در اراک

گروه اجتماعی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد این اداره کل، از کاهش 21 درصدی تعداد روز‌های آلاینده در اراک در ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد.

کاهش 9 درصدی تعداد روزهای آلاینده در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، امروز، 29 دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا‌رسیدن روز هوای پاک در سالن جلسات اداره کل برگزار شد گفت: از فروردین سال 97 تا امروز 259 روز قابل قبول داشته‌ایم که از این تعداد 20 روز پاک و 239 روز سالم بود، از ابتدای سال تاکنون نیز 44 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه افراد گزارش شده است.
وی به آمار سال 96 در همین بازه زمانی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 9 روز پاک، 240 روز سالم، 53 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز ناسالم برای تمام گروه‌های سنی داشتیم که امسال نسبت به آمار سال گذشته حدود 21 درصد کاهش تعداد روزهای آلاینده گزارش می‌شود. در سال 95 به دلیل وجود گرد و غبارهای خارجی تعداد روزهای ناسالم بیش از سال‌های پیشرو بوده است لذا وضعیت ارائه شده بیانگر این است که روزهای آلاینده کاهش پیدا کرده است.
میرزایی با بیان اینکه کارگروه هوای پاک برگزار می‌شود، ادامه داد: رسالت رسانه این است که مردم از وضعیت جوی و اتفاقات آگاهی پیدا کنند، تنها عامل آلودگی ذرات کمتر از میکرون هستند؛ روزهایی که نیروگاه شازند و پالایشگاه از مازوت استفاده کند آلایندگی هوا بیشتر است. در ایستگاه شریعتی که در پارک امیرکبیر استقرار دارد دی اکسید گوگرد را رصد می‌کردیم که اعداد و ارقام در حد استاندارد بود و مابقی پارامترهای co در حد استاندارد قرار دارد. این مشخص می‌کند غیر از ذرات که حاصل از سوخت‌های فسیلی است که از خودروها خارج شده آلایندگی‌ها به ذراتی که به واسطه کویر میقان و ذراتی که خارج از کشور وارد می‌شود نیز بستگی دارد.
وی یکی از دلایل کاهش آلایندگی را عدم وجود ریزگردهای خارجی عنوان کرد و در تشریح کاهش آلایندگی‌ها اظهار کرد: در برخی نقاط کشور سوخت‌ها ناسالم است اما در استان مرکزی سوخت یورو 4 و یورو 5 مصرف می‌شود و ماهیانه توسط اداره محیط زیست از ایستگاه‌ها نمونه‌برداری می‌شود که حاکی از توزیع سوخت پاک در استان است ولی با توجه به محور مواصلاتی بودن استان و عبور روزانه 60 تا 90 هزار خودرو عبوری که در دیگر ایستگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند زمینه آلودگی اراک را فراهم می‌کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: نیروگاه حرارتی شازند در تمام روزها از گاز استفده می‌کرد و تنها سه یا چهار روز به دلیل اشکال در مرحله سوخت‌رسانی مجبور به استفاده از مازوت شد. این نیروگاه ساخته شد تا از مازوت پالایشگاه استفاده کند اما به دلیل عدم فیلترگذاری قابلیت استفاده از سوخت مازوت را ندارد. نیروگاه‌هایی در کشورهای چین از زغال سنگ استفاده می‌کنند اما سیستم بهره‌وری‌ها به گونه‌ای است که خروجی آنان استاندارد است. نیروگاه شازند سیستم فیلترازیسیون را ندارد و هر گاه از مازوت استفاده کند خروجی غیر‌استاندارد است.
میرزایی بیان کرد: کوره‌های آجرپزی اطراف اراک همگی گاز‌سوز شدند، اگر دودهایی ناشی از آلودگی مشاهد می‌شود 185 واحد آلاینده ذوب ضایعات مربوط آلومینیوم است که به صورت قارچی رشد می‌کنند. یکی دیگر از دلایل آلایندگی اراک وجود این واحدهاست که با اداره کل اصناف در حال رایزنی هستیم تا شعاع 30 کیلومتری اراک مجوزی جهت دفع صادر نشود.
وی فیلترگذاری واحدهای صنعتی را یکی از عوامل کاهش آلایندگی‌ها برشمرد و با اشاره به اینکه امسال در دهه فجر 10 واحد صنعتی بزرگ با تعبیه تصفیه خانه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: گوگردزدایی از سوخت تولیدی نیروگاه حرارتی شازند از دیگر عواملی است که زمینه کاهش آلودگی را فراهم کرد، پالایشگاه شازند در لیست آلایندگی است و برنامه‌هایی برای کاهش آلایندگی ارائه شده است.
میرزایی ادامه داد: در دو سال اخیر در قالب سیستم پایشی در منطقه نفتی شازند همچون پخش فراوردهای نفتی، خطوط لوله و مخابرات، پتروشیمی و پالایشگاه ملزم شدند چاهک‌هایی را کنار مخازن برای پایش و اندازه‌گیری زیست محیطی ایجاد کنند. حدود 10 چاهک حفر شده و دانشگاه تبریز مطالعات جامع زیست محیطی این شرکت‌ها را برعهده گرفته است.
وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش ریزگردها می‌توان به تأمین حق‌آبه تالاب و پساب خروجی اراک اشاره کرد، با راه‌اندازی فاز سوم و چهارم تصفیه‌خانه این فاضلاب روز به روز کیفیت آن بهتر می‌شود در 80 درصد مواقع خروجی استاندارد است که با وجود تنش‌های ورودی به سیستم گاه پارامترها از حد استاندارد خارج می‌شود.
میرزایی اضافه کرد: ایجاد دایک حفاظتی از دیگر اقدامات بود، پساب فاضلاب به سمت اراضی کشاورزی در حال پیشرفت بود که در حاشیه مرز بین اراضی کشاورزی و تالاب دایک ایجاد شده است و این مهم تغییری در اکوسیستم تالاب ایجاد نمی‌کرد. همچنین برج پرنده‌نگری با یک هکتار زمین تخصیص یافته از منابع طبیعی فنس کشی و تابلوی هشدار برج نصب شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در هفتادقله و تالاب میقان خوشبختانه با اعتبارات سازمانی و استانی تجهیزات برای رفع بیماری‌ها تهیه شده است. در پاسگاه امام خمینی(ره) واقع در هفتاد قله مرکز تیمار و نگهداری حیات وحش احداث می‌شود که در این مکان با وجود تیم‌های دامپزشکی حیوان آسیب دیده درمان می‌شود. در اجرای این طرح سمن‌های فعال در این حوزه ما را حمایت می‌کنند.
وی در خصوص انتشار بوی گاز در منطقه بورقان فراهان اظهار کرد: در ابتدا گزارشی از تخلف یک شرکت صنعتی اعلام شد که پس از بررسی و نمونه‌برداری این امر تأیید نشد، پس از آن تخلیه پسماند نفتی یک خودروی سنگین در این منطقه گزارش شده است که در حال بررسی هستیم.
میرزایی ادامه داد: بارندگی مناسب سال جاری موجب شده تا 80 درصد تالاب میقان اراک آبگیری شود و این مهم در مهار ریزگردهای محلی در فصول گرم و بهبود مناسبات اقلیمی تأثیردارد. خرید یک دستگاه خودروی تالابی در دستور کار ویژه قرار دارد که اعتبار ملی آن از سوی سازمان تخصیص یافته و در صورت تأمین اعتبار 50 درصد سهم استان مرکزی دستگاه خریداری می‌شود.
میرزایی در پایان از برپایی 6 دوره آموزشی ویژه محیط‌بانان و کارشناسان خبرداد و افزود: شهرداری با احداث پارکینگ طبقاتی، ایجاد تقاطع‌های هم‌سطح و .. در طرح جامع بهتر از سایر دستگاه‌ها به تکالیف خود در حوزه زیست محیطی عمل کرده است، با دفع پسماندهای بیمارستانی مشکلی نداریم مشکل ما مطب‌های خصوصی است که باید مورد توجه قرار گیرند.
انتهای پیام

captcha