دیدار دیپلمات‌های مسلمان از اردوگاه‌های چین
کد خبر: 3782519
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱

دیدار دیپلمات‌های مسلمان از اردوگاه‌های چین

گروه بین‌الملل- یک روزنامه دولتی چین مدعی شد هیات‌های خارجی در دیدار از اردوگاه‌هایی که گروه‌هایی از اقلیت مسلمان چین در آن‌ها نگهداری می‌شوند، از موفقیت این کشور شگفت زده شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری برایتبال؛ در گزارشی که روز گذشته در روزنامه دولتی «مردم» در چین منتشر شد، ادعا شده که هیات‌های خارجی  از اردوگاه‌های به اصطلاح کارآموزی چین بازدید کرده‌اند  و از موفقیت این برنامه در کمک به ادغام اقلیت‌های اویغور، قزاق و قرقیز در اقتصاد این کشور تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
 
این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی، بارها از وضعیت مسلمانان بازداشت شده در این کمپ‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. در گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل آمده که دولت چین از سال گذشته عملیات بازداشت گروهی مسلمانان، تجسس، تغییر اندیشه‌های سیاسی و یکسان‌سازی اجباری فرهنگی را علیه اقلیت‌های اویغور، قزاق و دیگر گروه‌های قومی مسلمان این کشور تشدید کرده است.

همچنین گزارش‌های مختلف سازمان‌های غیر دولتی نشان می‌دهد که چین 1200 اردوگاه برای مسلمانان ساخته که جمعیتی بین یک تا 2 میلیون نفر در آنها نگهداری می‌شوند. کسانی که از این اردوگاه‌ها نجات یافته‌اند، می‌گویند در آنجا شکنجه‌های سنگین را تجربه کرده  و مسئولان سعی داشتند آنها را  دین‌زدایی کنند و آنها را مجبور به بیگاری کرده‌اند.
 
بر همین اساس، یکی از زنان که از این کمپ‌ها نجات یافته می‌گوید پلیس چین یکی از 3 کودک او را کشته و خودش دائما در معرض شکنجه با شوک الکتریکی قرار داشته است.

گزارش روزنامه مردم چین بعد از آن منتنشر شد که هفته پیش یک روزنامه آمریکایی فاش کرد مقامات چینی، قبل از دیدار این هیات‌ها، در حال از بین بردن آثار شکنجه و دین‌ستیزی در این اردوگاه‌ها بودند تا هر چه بیشتر آنها را به مراکز آموزشی شبیه کنند.

رسانه‌های چینی که نقل قول مستقیمی از هیات‌های خارجی منتشر نکرده‌اند، مدعی شدند آنها از اینکه اوضاع این اردوگاه‌ها بر خلاف چیزی است که در رسانه‌های غربی نشان داده می‌شود، شگفت‌زده شدند. بنابر ادعای روزنامه‌ مردم، دیپلمات‌هایی از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، هند، افغانستان، اندونزی، مالزی، تایلند و کویت از این اردوگاه‌ها دیدن کرده‌اند.
انتهای پیام
captcha