هیچکس در دستگاه قضایی با اصل کنسرت سالم و منظم مخالف نیست
کد خبر: 3782559
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی:

هیچکس در دستگاه قضایی با اصل کنسرت سالم و منظم مخالف نیست

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر فردی از فرودگاه وارد می‌شود و ما را می‎بیند، از کنسرت و لغو آن صحبت می‌کند، تصریح کرد: ما در نماز جمعه و مصاحبه‌های خود اعلام کردیم که هیچکس در دستگاه قضایی و استان با اصل کنسرت به صورت سالم، منظم و کنترل شده مخالف نیست.

دیدار شورای قضایی استان با استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امروز 29 دی ‌ماه شورای قضایی استان در محل استانداری با استاندار خراسان رضوی دیدار کردند.

در این نشست حجت‌الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، اظهار کرد: دستگاه قضایی همچون سایر سازمان‌ها در تمام شهرستان‌ها و بخش‌ها، واحد و حوزه قضایی دارد. ما در استان ۳۲ واحد و حوزه قضایی داریم که ۵۲ درصد تشکیلات و کار قضایی ما در خود مشهد و ۴۹ درصد کار پرونده‌های ما در طول سال در شهرستان‌ها متمرکز است.

وی بیان کرد: تجدید نظر بخشی از پرونده‌های ما همچون جرایم خاص مثل پرونده‌های قصاص به دیوان عالی کشور می‌رود اما برنامه کاری استان به گونه‌ای است که در دیوان کمتر از یک هفته رسیدگی می‌شود. استان پرونده‌های جرایم خاص را به شکل ویژه رسیدگی می‌کند. اگر قتل یا موضوع تجاوزی اتفاق بیفتد، حداکثر ظرف ۲۰ روز رسیدگی و حکم در ملا عام اجرا می‌شود. سال قبل جرایم خشن و خاص در استان تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در دستگاه قضایی پرونده‌های مربوط به مسائل امنیتی و مسائل مهم اقتصادی به صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

مظفری گفت: سازمان زندان‌ها که به نحوی از جهت بودجه به دولت نیز ارتباط پیدا می‌کند، یکی از سازمان‌های مهم زیر مجموعه دستگاه قضایی است. ما حدود 20 هزار نفر جمعیت کیفری داریم که دومین استان کشور از جهت تعداد جمعیت کیفری هستیم، البته گاهی این تعداد کم می‌شود. حدود ۵ سال است که اجازه ندادیم این عدد افزایش پیدا کند. ما مشکلات زیادی در رابطه با حل این موضوع داریم. مشکل اصلی فعلی اداره کل زندان‌ها، وجود زندان در داخل شهر است. آن زمان زندان با شهر فاصله داشت اما اکنون وسط شهر قرار گرفته و ضرورت دارد که حتما این زندان به خارج از شهر منتقل شود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه دومین واحد موفق از جهت نحوه و توسعه کار در سطح کشور، پزشکی قانونی خراسان رضوی است، تصریح کرد: به دلیل امکانات و اموری که انجام می‌شود. ما بعد از تهران در کشور اول هستیم و برای امور پزشکی قانونی کمترین نیاز را به تهران داریم. با وجود اینکه پزشکی قانونی استان از نظر امکانات و منابع انسانی در مضیقه قرار دارد اما به نحو احسن کار کردند.

وی با بیان اینکه دغدغه عمومی ما در وضعیت فعلی بحث فساد در سازمان‌ها، ادارات، نهادها و حتی جامعه بوده که منتهی به فساد اقتصادی شده است، عنوان کرد: شعار امیدوارکننده شما که از بدو ورود در مورد مسائل اقتصادی دادید، هم مردم و هم مدیران استانی را امیدوار کرد. قریب ۵۰ درصد کاری که ما اکنون در دادگستری یا سازمان‌های تابع انجام می‌دهیم، کار و وظیفه خود ما نیست و در اثر سهل‌انگاری، کوتاهی و مشکلاتی است که در سایر سازمان‌ها وجود دارد و به موقع انجام وظیفه نمی‌کنند. ما مشکلات را در جامعه می‌بینیم و ناچار هستیم در حد ضرورت اقدام کنیم.

مظفری بیان کرد: یکی از مشکلات جدی در استان موسسات مالی بوده که خاستگاه کل موسسات مالی که امروز با مشکل مواجه هستند، مشهد و خراسان رضوی است. از جمله میزان که مشکل آن حل و فصل شد اما بزرگترین آن بحث پدیده است. نزدیک به ۵ سال است که موضوع پدیده مطرح شده، ما پرونده قضایی برای مدیران متخلف داریم که زندان رفتند و برخی با وثیقه آزاد شدند اما از اول تصمیم مدیران عالی کشوری این شد که به صورت تکی برای حقوق افراد پرونده تشکیل ندهیم و از طریق ستاد تدبیر کارها حل و فصل شود.

هیچکس در دستگاه قضایی و استان با اصل کنسرت مخالف نیست
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر فردی از فرودگاه وارد می‌شود و ما را می‎بیند، از کنسرت و لغو برنامه آقای مطهری صحبت می‌کند، تصریح کرد: برخی مدیران ناکامی و ضعف خود را با تبلیغات و این صحبت‌ها پوشش دادند. ما در نماز جمعه و مصاحبه‌های خود اعلام کردیم که هیچکس در دستگاه قضایی و استان با اصل کنسرت به صورت سالم، منظم و کنترل شده مخالف نیست، این یک امر هنری است اما تا امروز در استان یا کنسرت تشکیل نشده یا هر جا که تشکیل شده، مستند داریم که به فساد کشیده شده است.

وی اضافه کرد: نمونه آن‌ در برج سلمان که آخرین مجوزی بود که بدون رعایت ترتیبات و مصوباتی که داشتیم داده و کنسرت انجام شد و کلیپ آن را در سطح کشور پخش نمودند که باعث هتک حرمت آقای علی ابن موسی الرضا(ع) و خود مشهد و مشهدی‌ها شد. همه متوجه شدند که معنای کنسرت یعنی چه و ما با چه چیزی مخالف هستیم. ما با اختلاط مخالفیم. کنسرت‌هایی که انجام گرفته، منجر به فساد اخلاقی می‌شود که این موارد را باید کنترل کرد. ما دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی داریم، این کشور شهید داده و انقلاب کرده و با کشورهای غربی تفاوت دارد.

مظفری خاطرنشان کرد: متاسفانه هر کسی از راه رسید، در اثر این تبلیغات سوء اینگونه وانمود کرد که دستگاه قضایی با کنسرت مخالف است. اگر سازمان‌های مربوطه تضمین دهند که متصدی کار مواظبت می‌کند تا چنین اتفاقاتی نیفتد، ما مخالفتی نداریم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران نظام اقتصادی که با اجازه مقام معظم رهبری در تهران به صورت فوق العاده تشکیل شد. ما در استان مجوز گرفتیم که دادگاه‌ها تشکیل شده و چند روزی است که شروع به کار کردند. ما در حال رسیدگی به پرونده‌هایی هستیم که لازم بوده به تهران فرستاده شود.

فعالیت‌های سیاسی زمانی منزلت دارد که خروجی آن رفاه مردم باشد
در ادامه علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: در آستانه دهه فجر و چهلمین سالگرد انقلاب هستیم که پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته تا بتوانیم خدمات نظام جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال را با شفافیت به مردم اطلاع دهیم.

وی افزود: باید جوانان را با وجود شبکه‌های مجازی و وضعیتی که در کشور در زمینه منفی‌گرایی و سیاه‌نمایی وجود دارد از اتفاقاتی که در انقلاب در استان افتاده، مطلع کنیم که آمار و ارقام در زمینه خدماتی که صورت گرفته، بسیار شگفت‌انگیز است.

رزم‌حسینی با بیان اینکه نظام اداری کشور با آسیب‌های جدی روبه‌رو است، عنوان کرد: دولت‌های مختلفی که مسئول امور کشور شدند و خدماتی انجام دادند، نتوانستند مشکلات ریشه‌ای که در نظام اداری کشور وجود دارد و منجر به گسترش پرونده‌های قضایی، آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از پیشرفت کشور می‌شود را حل کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: بحث دیگر بزرگی دولت است. دولت بسیار بزرگ بوده و ما کشور را گران اداره می‌کنیم. تورم نیروی انسانی و بزرگی دولت از ابتدای انقلاب تاکنون روز به روز بیشتر و هزینه‌ها نیز زیاد شده است. در مقایسه با کشورهای دیگر میزان کارمندان ما چندین برابر است؛ با وجود اینکه جمعیت آن‌ها بیشتر از ماست.

وی با اشاره به اینکه نکته بعدی نظام مزمن، پیر و فرسوده اداری است، تصریح کرد: این امر مصیبتی شده که تولید نارضایتی می‌کند. محصول نظام اداری ما نارضایتی مردم است. نظام اداری ما به گونه‌ای شده که تولید نارضایتی می‌کند. مساله بعدی تمرکزگرایی است که از برنامه سوم تا ششم همواره بند مفصلی دارد که می‌خواهیم تمرکززدایی کنیم و تصمیمات در سطح استان‌ها صورت بگیرد که این اتفاق نیفتاده است.

رزم‌حسینی ادامه داد: موضوع بعدی عدم فرهنگ اقتصادی است، ما متولی فرهنگ اقتصادی داریم اما از آن‌ها نخواستیم، این متولیان علمای دین، حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و دانشگاه‌ها هستند که کمتر از آن‌ها مطالبه کرده و کمتر به فرهنگ کار، تلاش و ثروت مشروع و قانونی توجه کردیم تا انجام دهیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه جناح‌های سیاسی و اختلافات، منجر به ناکارآمدی نظام شده و ممکن است بخشی از کارآمدی نظام به جریان‌های سیاسی بازگردد، عنوان کرد: ما مخالف جریان سیاسی نیستیم. ما احزاب قانونی داریم که باید فعالیت‌های خود را انجام دهند اما اینکه منجر به دعواهای سیاسی شود و ما را از هدف اصلی خود که تحقق آرمان‌های انقلاب است، عقب بیندازد یا آن را انجام ندهیم، شایسته نیست. فعالیت‌های سیاسی زمانی منزلت دارد که خروجی آن رفاه، افزایش دیانت و شغل مردم باشد. این یکی از آسیب‌های جدی است که همواره امام(ره) و مقام معظم رهبری تاکید می‌کردند که وحدت داشته باشید اما کمتر توجه کردیم.

وی اضافه کرد: نکته دیگر که مطالبه جدی ما بوده، عدم اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها است. به فردی مسئولیت می‌دهید اما اختیارات نمی‌دهید. در دولت آقای روحانی مطالبه‌ای صورت گرفت و بخشی از اختیارات را دادند. با وجود این چالش‌ها ما باید چه کاری انجام دهیم؟ آیا باید دست روی دست بگذاریم یا کاری انجام دهیم که بخشی را مرتفع کند؟ باید از مثلث اقتصادی استفاده کنیم تا حدی که بتواند در استان یک همگرایی و هم‌افزایی برای رفع بخشی از آن‌ها انجام دهد و تا حدودی آن‌ها را در حوزه استان‌ها مرتفع کنیم.

رزم‌حسینی در خصوص پدیده ضمن تقدیر از اقدامات رشیدیان استاندار سابق خراسان رضوی در این رابطه، بیان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است. پدیده پروژه‌ای بوده که از اساس غیر قانونی شروع شده و بعد ستاد تدبیر مراحل قانونی آن را طی کرده و به مرحله‌ای رسیده که مراحل نهایی کار است. من در این ۹ روزی که شروع کردم، سه جلسه در این موضوع داشتم و می‌دانم که دغدغه مردم است. اگر بتوانیم تدبیر کنیم و مشکلات آن را به سرانجام برسانیم، اعتماد عمومی مردم افزایش پیدا می‌کند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امام(ره) روز اول فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم، عنوان کرد: هیچکس با فحشا موافق نیست. دستگاهی که می‌خواهد برای کنسرت مجوز بدهد باید مدیریت را از صفر تا صد بر عهده بگیرد و حواشی ایجاد نکند. مهم حواشی است. مدیر ارشاد با من دیدار کرد و من به ایشان گفتم که یا مجوز نباید بدهید یا اگر مجوز می‌دهید، باید تا آخر پای آن بایستید و مدیریت کنید. چرا برای دولت و نظام هزینه درست می‌کنید؟ در حال حاضر زیرزمینی کنسرت برگزار می‌شود. باید کاری کنیم که زیرزمینی نباشد و مردم با خانواده در شرایط امن در آن شرکت کنند.

وی افزود: من حاضر نیستم کنسرتی برگزار شود که حواشی آن منجر به مسائل غیر اسلامی شود. شورای فرهنگ عمومی یک نهاد قانونی است که ما این اواخر در کرمان منابع خوبی را به صورت قانونمند برای آن تجهیز کردیم تا این شورا، سیاست‌های فرهنگی استان را انجام دهد. امیدوارم در جلسه با شورای فرهنگی به سمتی برویم که خراسان رضوی را در شان امام رضا(ع) اداره کنیم.

رزم‌حسینی گفت: در حال حاضر فرار سرمایه از خراسان رضوی زیاد است. نسبت سپرده‌ها، مصرف درآمد و پرداختی به تسهیلات و سپرده‌ها از متوسط کشور بسیار پایین‌تر است. فعالان اقتصادی در اینجا بخشی از درآمد خود را از استان خارج می‌کنند و بخشی از سپرده‌های بانکی در استان، حدود۴۰ درصد، را به خارج از استان‌ها تسهیلات می‌دهند در حالی که ما بیماری، فقر و محرومیت داریم.

انتهای پیام

captcha