هنرمند و اثر ارزشمند هنری او، انسان‌ساز و شهید‌پرور است
کد خبر: 3782593
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

هنرمند و اثر ارزشمند هنری او، انسان‌ساز و شهید‌پرور است

گروه جهاد و حماسه ــ هنرمند وجهه‌ای همچون انبیای الهی دارد و اثر او به شرط آن‌که ارزشمند و قدسی باشد، انسان‌ساز و شهید‌پرور است و به این واسطه مقامی مقرب‌تر از شهید در پیشگاه خداوند دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در آیین یادکرد چهلمین سالگرد شهادت شهید هنرمند، حسین قشقایی که شامگاه امروز شنبه 29 دی‌ماه در تالار شهید قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

وی با ابزار خرسندی از شرکت در این محفل که به نام یکی از شهدای انقلاب اسلامی مزین است، گفت: نگاه به جامعه، روح آموزه‌های دینی است و به تعبیر علامه طباطبایی در بین همه مکاتب دینی نگاه ویژه‌ای به جامعه انسانی شده است و اساساً انبیای الهی با نگاه به مقتضیات جامعه بشری است که برانگیخته شده‌اند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: برانگیخته شدن انبیای الهی در سایه نیل و رسیدن به یک آرمان بلند انسانی است که اتفاقاً آرمانی هنرمندانه است و طبق نص صریح قرآن از آن به قیام به منظور قسط و عدالت در جامعه بشری یاد می‌شود؛ از این تعبیر وام می‌گیرم و نقش هنرمندان را نیز تشبیه به انبیای الهی می‌کنم که آنها نیز برانگیخته می‌شوند تا از رهگذر تولید محصول هنری خود، انسان را متوجه خویشتن خویش و ذات گران‌بهای نهاده شده در باطن هر فردی کنند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: براین اساس، آنچه که از جامعه هنرمندان انتظار می‌رود، این است که با آراستن خود به ایمان و دانش در راه ساختن چنین جامعه آرمانی تلاش و کوشش کنند که بحمدالله پس از انقلاب اسلامی شاهد این نکته مهم بوده و هستیم که کار و فعالیت اهالی فرهنگ و هنر و آنچه که آنها خلق کرده و می‌کنند، جملگی برای هموار ساختن این مسیر بوده است تا رسیدن به کمال و تعالی جامعه انسانی، رهوارتر و سهل‌الوصول‌تر شود که این درست منطبق با همان رسالتی است که انبیای به جهت آن مبعوث شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کار هنرمند کاری ارزنده و الهی تعریف شده است، ادامه داد: به این مقام و منزلت و شأن کار هنری، وقتی جلوه دیگری از مظاهر ارزشی انسانی و الهی یعنی رسیدن به مقام جاوید شهادت نیز اضافه می‌شود، دیگر نمی‌توان نسبت به آنچه که هنرمند آن را به انجام رسانده و در راه رسیدن به آرمان متعالی خود  از همه هستی و عزیزترین سرمایه خود یعنی زندگی و جانش گذشته است، شک کرد، چرا که ایثار و ازخودگذشتگی بالاترین عمل صالح است و هنرمند شهید که خود دارای شغلی هدایت‌گری همچون انبیاست، اگر در پایان به فیض شهادت نائل شود، ارج و قرب بیشتری در جامعه پیدا خواهد کرد و سخن، اثر و بیان او در جامعه نفوذ بیشتری به منظور تأثیرگذاری خواهد داشت.

ابوترابی‌فرد افزود: شهید به واسطه نثار جان خود به بالاترین مرتبه انسانی پرگشوده و به پرواز درآمده است که باز طبق فرموده قرآن به بالاترین مرتبه حیات رسیده و در نزد خداوند رزق و روزی جاوید دارد، اما از نگاه دیگر، او به واسطه راه مقدسی که برای زندگیش انتخاب کرده و در نهایت به فیض شهادت نائل آمده است، ناخودآگاه گامی بلند به منظور حیات متعالی و الهی جامعه انسانی نیز برداشته است.

وی تأکید کرد: مقام و جایگاه شهید، مقام و جایگاه ویژه‌ای است، خصوصاً اینکه از اهالی علم و ادب و هنر باشد، چرا که «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»، نقش این انسان‌ها یعنی شهیدان هنرمند در پرورش روح مخاطبان خود بسیار رفیع و باشکوه است و اگر در راهی الهی صرف شود، باید گفت که هنر و هنرمند انسان‌ساز و شهیدپرور است و به این واسطه مقامی مقرب‌تر از شهید به شکل صرف آن در پیشگاه خداوند دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: جا دارد که از مقام یکی از اساتید حوزه که به نظر من هنرمندی تمام‌عیار بود، یاد کنم. آیت‌الله‌العظمی بهجت که در وادی تربیت طلاب حوزه علمیه منش و نگرشی کاملاً هنرمندانه داشت و طلاب را با هنر خویش مجذوب و مسحور خود می‌ساخت، اما بالاتر از این مسئله، چیزی که او را از بسیاری از رجل هم‌عصرش متمایز می‌ساخت، این بود که هیچ‌گاه کاری انجام نمی‌داد که در آن فقط نفع شخصی مورد نظر باشد و حتی از لسان پربرکت ایشان شنیده‌ایم که همواره می‌گفتند شب‌های قدر من کفار را نیز از یاد نبرده و برای آنها نیز دعا می‌کنم. به نظرم هنرمند نیز باید با تأسی از رفتار و منش این بزرگان دین، سعی و جهد بیشتر در تعالی جامعه خویش داشته باشد.

لازم به ذکر است، مراسم چهلمین سالگرد شهید حسین قشقایی که در 6 دی‌ماه سال 57 به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، از سوی مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، امشب و در شب سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در تالار شهید قشقایی مجموعه تئاتر شهر منعقد شد.

انتهای پیام

captcha