برداشت مردم از آسیب‌های اجتماعی اغراق‌آمیز است/ 80 درصد مردم خودشان را دیندار می‌‌دانند
کد خبر: 3782730
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
رستم‌وندی:

برداشت مردم از آسیب‌های اجتماعی اغراق‌آمیز است/ 80 درصد مردم خودشان را دیندار می‌‌دانند

گروه جامعه ــ معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به نتایج پیمایش سازمان بهزیستی اعلام کرد: در این پیمایش 80 درصد مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد خودشان را دیندار دانسته‌اند.

به گزارش ایکنا؛ تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، در جلسه 113 شورای اجتماعی کشور، که صبح امروز یکشنبه، 30 دی ماه، با حضور وزیر کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این جلسه بیشتر نشستی علمی و تخصصی محسوب می‌شود، گفت: این جلسه با جلسه‌های قبلی که بیشتر جنبه اجرایی داشت متفاوت است و نتایج این نشست نیز هفته‌های آینده و به تدریج منتشر خواهد شد.

ادراک جامعه از آسیب‌های اجتماعی اغراق‌آمیز است

وی ادامه داد: در این جلسه سازمان بهزیستی نتایج اولیه پیمایشی را که در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام داده بود ارائه کرد. از جمله نتایج اولیه این پیمایش، که بر روی صد و 31 هزار جامعه آماری کشور انجام شد، این است که ادراک جامعه از آسیب‌های اجتماعی اغراق‌آمیز است و گاه به دلیل اطلاعات نادرستی که در فضای رسانه‌ای و اجتماعی منتشر می‌شود، آنچه در واقعیت جامعه وجود دارد به صورت اغراق‌آمیز درک می‌شود.

70 درصد مردم نه رشوه داده‌اند نه رشوه گرفته‌اند

رستم‌وندی با تأکید بر اینکه باید روند این کار علمی ادامه پیدا کند، گفت: از دیگر نتایج این پیمایش می‌توان به ادراک فساد در جامعه اشاره کرد. براساس نتایج این پژوهش ادراک فساد در جامعه بسیار بالاست و 50 درصد از مخاطبان گفته بودند که فساد اقتصادی در جامعه زیاد و یا خیلی زیاد است؛ در حالی که وقتی از مصادیق فساد سؤال شده بود، بیش از 70 درصد گفته بودند که تاکنون نه رشوه داده‌اند و نه رشوه گرفته‌اند. این نشان می‌دهد که آنچه در واقعیت هست با آن‌چیزی که در ذهن مردم در خصوص فساد اقتصادی وجود دارد فاصله زیادی دارد که پیمایش‌های علمی این فاصله را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: براساس نتایج پیمایش، مصرف سیگار نه تنها افزایش نداشته است، بلکه کاهش هم داشته که باید با سایر تحقیقات تطبیق داده و نتایج قطعی و نهایی آن اعلام شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور دینداری را از دیگر مواردی دانست که بین واقعیت و تصور عمومی جامعه درباره آن فاصله وجود دارد و گفت: بهزیستی دو عامل بسیار مهم خانواده و دینداری را از عوامل نگه‌دارنده و محافظت‌کننده جامعه در حوزه آسیب‌های اجتماعی تشخیص داده است، یعنی براساس این پژوهش، حمایت خانواده و دینداری مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثرند.

80 درصد مردم خودشان را دیندار می‌دانند

وی ادامه داد: براساس نتایج پیمایش، 80 درصد مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد خودشان را دیندار اعلام کرده بودند که آمار قابل توجهی است. برخلاف برخی گزارش‌هایی که می‌گویند روند دینداری در چهار تا پنج دهه گذشته کاهش داشته است، این آمار و پیمایش نشان می‌دهد که مردم در حوزه دینداری عبادی، اعتقادی، ارزشی و اخلاقی همچنان به مسائل دینی پایبندند. سازمان بهزیستی با تکمیل این پیمایش و مطالعه علمی و ارتباط با رسانه‌ها، می‌تواند نتایج پیمایش را در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش ایکنا؛ در این نشست وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، با بیان اینکه این سازمان طرحی در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی آماده کرده و مطرح کردن آن را در دستور جلسه بعدی شورای اجتماعی کشور پیشنهاد داده است، گفت: در صورت تصویب شورای اجتماعی و همکاری نهادها و سازمان‌های مرتبط، این طرح در کوتاه‌مدت می‌تواند به ساماندهی کودکان کار خیابانی کمک کند.

انتهای پیام 

captcha