«شعر آیینی» با زندگی عامه مردم عجین است
کد خبر: 3782835
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

«شعر آیینی» با زندگی عامه مردم عجین است

گروه فرهنگی ـ استاندار قزوین گفت: شعر در طول تاریخ شاخه‌های مختلفی پیدا کرده است، یکی از شاخه‌های شعر که با زندگی عامه مردم عجین است شعر آیینی است که تعاریف متفاوتی برای آن مطرح است اما وجه اشتراک همه این تعاریف این است که شعر آیینی یک شعر معنوی است.

غنا بخشیدن به شعر آیینی وظیفه شاعران و مداحان است

به گزارش ایکنا از قزوین، اختتامیه دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی ظهر امروز، 30 دی ماه در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد.
عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین در این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: برای شناسایی سرمایه‌های انسانی و معرفی مفاخر باید تلاش کنیم.
وی گفت: می‌توانم ادعا کنم که پایگاه اصلی شعر به دلیل لطافت طبع و توانمندی در خیال‌پردازی و فضای خیال‌انگیز در مشرق زمین است، به همین دلیل در مشرق زمین شعر از غنای بالایی برخوردار است و این هنر فاخر در بین مردم جایگاه ارزشمندی دارد.
این مسئول در ادامه بیان کرد: شعر در طول تاریخ شاخه‌های مختلفی پیدا کرده است، یکی از شاخه‌های شعر که با زندگی عامه مردم عجین است شعر آیینی است که تعاریف متفاوتی برای آن مطرح است اما وجه اشتراک همه این تعاریف این است که شعر آیینی یک شعر معنوی است.
استاندار در خصوص ارتباط شعر آیینی و واقعه عاشورا گفت: شعر آیینی و واقعه عاشورا ارتباطی دو سویه دارند به گونه‌ای که شعر آیینی عاشورا را به جهانیان نشان داده و حادثه کربلا نیز اثرگذاری ویژه‌ای به لحاظ کمی و کیفی روی شعر آیینی داشته است.
زاهدی در پایان تصریح کرد: غنا بخشیدن به این شعر وظیفه سنگینی است که شعرا و مداحان این وظیفه را برعهده دارند تا مردم را با واقعیات تاریخی، عرفانی زندگی اهل بیت(ع) آشنا کنند.
به گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم از «علی موسوی‌گرمارودی» به خاطر سال‌ها فعالیت در عرصه شعر و ادب فارسی با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار قزوین تجلیل به عمل آمد.
دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی تا ساعت 16 امروز ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام

captcha