کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی «واعظ قزوینی» به کار خود پایان داد
کد خبر: 3782840
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
با معرفی برگزیدگان؛

کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی «واعظ قزوینی» به کار خود پایان داد

گروه فرهنگی ـ اختتامیه دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی «واعظ قزوینی» با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی «واعظ قزوینی» به کار خود پایان داد
به گزارش ایکنا از قزوین، اختتامیه دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی ظهر امروز، ۳۰ دی‌ماه در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد.
حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در این مراسم با بیان اینکه کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی در جهت احیای مکاتب ادبی قزوین برگزار شده است، اظهار کرد: این مراسم فرصت مغتنمی است که ما بتوانیم فرهنگ غنی قزوین را به نسل جدید معرفی کنیم.
وی افزود: واعظ قزوینی از شخصیت‌های بنام عصر صفوی بود که شخصیت تأثیرگذاری در عصر خود محسوب می‌شد؛ لذا در راستای معرفی این فقیه و ادیب تصمیم گرفتیم چنین کنگره‌ای را برگزار کنیم تا به نوعی غبار از چهره چنین بزرگانی بزداییم و نسل جدید بتوانند بهتر با آنها ارتباط برقرار کنند.
حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی تصریح کرد: مکتب‌های مختلفی در قزوین وجود داشت که یکی از آنها مکتب شعر آیینی است از این رو تصمیم بر آن شد چنین برنامه‌هایی برای احیای این مکاتب برگزار شود.
وی با اشاره به تقدیر از استاد علی موسوی‌گرمارودی در اختتامیه دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی خاطرنشان کرد: این شاعر قزوینی شخصیت مشهوری است که در حوزه ادبیات آیینی اثرگذاری بسیاری دارد به همین جهت برای معرفی شایسته این شخصیت برنامه تقدیر از وی را در این کنگره قرار داده‌ایم.
شعر آیینی قزوین در میان سایر استان‌ها هویت مشخصی دارد
رضا فضلی، رئیس اداره فرهنگی و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین در حاشیه اختتامیه کنگره واعظ قزوینی به خبرنگار ایکنا گفت: ملامحمد رفیع قزوینی در قرن یازدهم می‌زیسته و از شاعران سبک هندی به شمار می‌رود و اشعار برجسته آیینی در تاریخ ادبیات ایران دارد.
وی با بیان اینکه شعر آیینی قزوین در میان سایر استان‌ها هویت مشخصی دارد، اظهار کرد: به همین جهت سازمان تبلیغات در راستای رسالت خود که اشاعه فرهنگ ناب دینی و اسلامی است تصمیم گرفت با هدف تولید محتوای دینی این کنگره را برگزار کند.
فضلی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این کنگره تولید اشعار به‌دوراز خرافه بود به‌گونه‌ای که با سبک زندگی اهل‌بیت مناسبت بیشتری داشته باشد.
وی بیان کرد: در این همایش حدود 150 اثر به دبیرخانه رسید و شاعران 12 استان در این کنگره شرکت کرده بودند؛ ضمن اینکه خروجی این جشنواره نیز انتشار کتاب خواهد بود.
دبیر اجرایی کنگره واعظ قزوینی خاطرنشان کرد: این برنامه در راستای برنامه های احیای مکاتب هفتگانه قزوین چون معماری، نقاشی، شعر و خوشنویسی و مکاتبی که مختص شهر قزوین برگزار شد.
به گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم از «علی موسوی گرمارودی» به خاطر سال ها فعالیت در عرصه شعر و ادب فارسی با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار قزوین تجلیل به عمل آمد.
دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی تا ساعت ۱۶ امروز ادامه خواهد داشت. 
انتهای پیام
captcha