اخلاص؛ تنها تفاوت جلسات قرآنی پیش از انقلاب با جلسات کنونی
کد خبر: 3782884
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
فراز چهلم/۳

اخلاص؛ تنها تفاوت جلسات قرآنی پیش از انقلاب با جلسات کنونی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ یک پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه افزایش جلسات قرآن و تخصصی شدن این جلسات از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی است، گفت: تفاوت جلسات قرآن پیش از انقلاب در قیاس با پس از آن در اخلاص این جلسات است.

اخلاص؛ تنها تفاوت جلسات قرآنی پیش از انقلاب با جلسات کنونیانقلاب اسلامی ایران دستاوردهای فراوانی داشته است؛ یکی از این دستاوردها گستردگی فعالیت‌های قرآنی در جامعه بوده است. در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به  منظور بررسی وضعیت فعالیت‌های قرآنی در استان همدان پس از انقلاب، با افراد شاخص این عرصه گفت‌وگوهایی شده است. یادآور می‌شود نظرهای بیان شده صرفاً دیدگاه‌های مصاحبه‌شونده‌هاست و ایکنا در پی تأیید یا رد آنها نیست.

حسین دهقانی، معلم و پیشکسوت قرآنی استان همدان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: 17 سالی است که جلسه قرآن در رشته‌های صوت، لحن، قرائت و تفسیر به صورت مستمر از ساعت 7 الی 9 صبح در مسجد جامع همدان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از قراء و حفاظ قرآن استان پرورش‌یافته جلسات مسجد جامع هستند، افزود: حافظان کل قرآن کریم درسطح کشور تا قبل از انقلاب اسلامی انگشت‌شمار بودند، اما امروز به برکت انقلاب بیش از 4 هزار حافظ کل در کشور وجود دارد.
دهقانی با بیان اینکه افزایش جلسات قرآن و تخصصی شدن این جلسات از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: تفاوت جلسات قرآن پیش از انقلاب در قیاس با پس از آن در اخلاص این جلسات است.
این معلم قرآن ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جلسات قرآن برای رضای خدا و با اخلاص برگزار می‌شد، اما متأسفانه اکنون جلسات قرآن تشریفاتی شده است ‌و ‌روحیه اخلاص در آن به ندرت دیده می‌شود.
وی ابراز کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که جلسات قرآن امروز قاری‌پرور شده است، در حالی که در قدیم این جلسات قرآن‌پرور بود. به عبارتی افرادی تربیت می‌شدند که عامل به قرآن بودند، اما اکنون این مهم کمرنگ شده است.
عضو مجمع استادان و حافظان قرآن استان با اشاره به اینکه باید مسئولان دستگاه‌های قرآنی خودشان قرآنی باشند، بیان کرد: بسیاری از مسئولانی که در مسند‌های قرآنی کشور قرار گرفته‌اند متأسفانه کمترین اطلاعی راجع به قرآن و عوامل رشد و تعالی فعالیت‌های قرآنی ندارند.
دهقانی با اشاره به اینکه تعداد جلسات قرآن در سطح استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 3 الی 4 جلسه بیشتر نبود، ادامه داد: خوشبختانه به برکت انقلاب نه تنها تعداد جلسات و حفاظ و قراء افزایش یافته است، بلکه تعداد اعزام به مسابقات خارج از کشور نیز افزایش یافته است.
وی ضمن ابراز ناخرسندی از بی‌توجهی و عمل به قرآن از سوی قاریان و حافظان گفت: متأسفانه اکنون قاریان و حافظان در مجالس قرآن رشد و پرورش یافته‌اند و با توجه به بعد اقتصادی و مالی مسابقات بین‌المللی، مشتاقانه در آن حاضر می‌شوند.

امروزه قراء و حفاظ قرآن بیشتر هنرمندند 
دهقانی با اشاره به اینکه قراء و حفاظ قرآن امروزه بیشتر هنرمندند تا عابد و بنده خدا اضافه کرد: بسیاری از فعالان قرآنی ما متأسفانه با پیشرفت و ترقی در قرآن بُعد بندگی آنها رشد نمی‌کند، در صورتی که با این مهم باید نقش هنرمندی آنها کاهش یابد و به جای آن مخلصانه بندگی پرودگار را به جای آورند و عامل به قرآن باشند.
این پیشکسوت قرآنی استان ضمن تأکید بر قرآنی بودن متولیان این حوزه، ابراز کرد: اگر مسئولان دستگاه‌های متولی قرآن آشنا و عامل به قرآن و آموزه‌های این کتاب الهی باشند، بی‌شک خواهند دانست که دشمن با تمام توان وارد میدان شده و با فعالیت در فضای مجازی به دنبال نابودی اعتقادات و فکر اندیشه جوانان است. از طرف دیگر مسئول قرآنی می‌داند که برای جوانی که از زرق، برق و لذت‌های این دنیا دل‌ کنده و در جلسه قرآن حاضر شده باید سنگ تمام بگذارد و با تمام وجود از او حمایت کند.
دهقانی با بیان اینکه زیارت قرآن برابر با زیارت سیدالشهدا(ع) است، گفت: متأسفانه محافل، مجالس و جلسات قرآن به درستی به مردم معرفی نشده است. در این میان مسئولان نیز دخیل‌اند، شاهد این ادعا، عدم سرکشی مسئولان و حتی هیئت امنای مسجد جامع از جلسات 17 ساله قرآن در این مکان است.
انتهای پیام

captcha