مصادیق سبک زندگی فاطمی
کد خبر: 3782978
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

مصادیق سبک زندگی فاطمی

گروه معارف - اگر در زندگی خود سعادت و موفقیت حقیقی را طلب می‌کنیم، راهش بی‌شک تمسک به آموزه‌های سبک زندگی اهل بیت(ع) به‌‌ویژه حضرت زهرا(س) است.

مصادیق سبک زندگی فاطمی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سبک زندگی، شکل بیرونی زندگی افراد است که بر پایه باورها، ارزشها، عرفیات، آیینهای رفتاری مورد پذیرش شکل میگیرد. درنهایت سبک زندگی برونداد همه این پیش زمینهها در ریخت و تیپ زندگی افراد در ساحتهای فردی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و غیر آن است.
فاطمه زهرا(س) یکی از مناسبترین سبکهای زندگی را برای الگو شدن دارد. عمر کوتاه وی مانع از آن نشد تا ظرفیتهای انبوه زندگی دینی در پرتو قرآن و سنت و درون مایههای شخصیتی خود را نمایان کند. آن حضرت در ابعاد و ساحتهای مختلف اعم از فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی سبک مبتنی بر اصیل ترین باورها و ارزش‌ها را از خود بروز داده‌اند.
از میان معصومین علیهم السلام آن که زندگی پر برکتش به خصوص برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می‌کند، وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی آن حضرت بسیار برای ما راهگشا خواهد بود.
موفقیت حقیقی در سایه تمسک به آموزههای سبک زندگی حضرت زهرا(س)
حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اگر در زندگی خود سعادت و موفقیت حقیقی را طلب می کنیم، راهش بی‌شک تمسک به آموزههای سبک زندگی اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) است و این‌که به راستی در مسیر بندگی خدای متعال، کوشا باشیم.
وی افزود: تمام سبک‌های جهان از عنصری نهفته تشکیل‌ شده‌اند که می‌توان این نهفتگی را تکرار و تداوم نامید و در واقع سبک زندگی فاطمه زهرا‌(س) نیز مجموعه‌ای از خصایص مثبت و نیکویی است که طی عمر گران‌بهای ایشان مورد تکرار و تداوم قرار گرفته و از این‌رو می‌تواند اسوه زندگی یکایک ما قرار گیرد.
وی فاطمه‌ زهرا(س)، را خلاصه نبوت دانست و بیان کرد: درباره‌ فاطمه‌ زهرا(س) هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم و در حقیقت نمی‌دانیم که چه باید بگوییم و چه باید بیندیشیم؟! به قدری ابعاد وجود این انسیّه حوراء، این روح مجرّد و این خلاصه‌ نبوّت و ولایت برای ما پهناور و بی‌پایان و درک ناشدنی است که متحیّر می‌مانیم.
حجت‌الاسلام اکرمی، ضمن بازگو کردن بهترین نمونه برای تمام اقشار ادامه داد: ادبیات دینی ما فردی که نفس می‌کشد، زنده است و فردی که به رشد و تعالی می‌رسد زندگی می‌کند. در این راستا و برای نیل به رشد و تعالی، سبک زندگی فاطمه زهرا‌(س) می‌تواند بهترین نمونه برای تمام اقشار اعم از مرد و زن باشد؛ اما آنچه قابل‌ ذکر است خصوصیات بارز و منحصر به‌فرد ایشان است. چراکه وی علاوه بر اینکه حلقه اتصال بین رسالت و ولایت است، دارای عصمت و القاب و اسماء منحصربه‌فرد بوده و همچنین توانسته در تدبیر آفرینش از دو صفت «کوثر» و «انسیه حورا» نیز به شکل اختصاصی برخوردار باشد.
امام جمعه سراب‌ یادآور شد: امروزه یکی از مهم‌ترین خلأهای زندگی بشر، کمبود یا نبود احساس آرامش و آسایش واقعی است و حال آن که اساسی‌ترین دلیل بروز این مسئله به خاطر دوری از معنویت است.
وی از نقش حضرت فاطمه زهرا(س) در سبک زندگی اسلامی گفت و افزود: این بانوی بزرگ اسلام چه در عرصه همسرداری و فرزند‌داری و چه در زمینه انجام وظایف و تکالیف دینی و اجتماعی، الگوی همه زنان حق‌طلب عالم و بلکه مردان است.
حجت‌الاسلام اکرمی‌ تأکید کرد: باید یکی از دعاهای جمعی ما در عصر حاضر شناخت واقعی رسول الله و شکوه از فقدان ایشان باشد؛ چراکه پیغمبر(ص) با تمام زوایای اخلاقی، از سلام کردن تا نوع راه رفتن و تمام نگرش‌های سیاسی و اجتماعی‌اش می‌تواند به‌عنوان الگویی برای تمام لحظه‌های حیات ما و زمینه‌ساز اتصال به منبع تمام خوبی‌ها قرار گیرد؛ درواقع فاطمه زهرا‌(س) تمام کلیدهای اساسی برای دسترسی به سبک زندگی اسلامی را در اختیار ما قرار داده است.

اسلام فاطمه(س) را اسوه معرفی می‌کند
حجت‌الاسلام یونس کیانی، امام جمعه ترکمانچای در گفت‌‌وگو با ایکنا با بیان اینکه اسلام، فاطمه آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی را به‌عنوان نمونه و اسوه‌ زن معرفی می‌کند، افزود: زندگی فاطمه‌ زهرا(س) از همه‌ ابعاد، زندگی‌ای همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است.
وی ارزش فاطمه زهرا(س) را بندگی خدا دانست و بیان کرد: ارزش فاطمه‌ زهرا(س) به عبودیت و بندگی خداست.
حجت‌الاسلام کیانی، ادامه داد: حضرت زهرا‌(س) ثابت کرده‌اند که شخصیت زنان در عالم خلقت، برابری و تساوی با شخصیت مردان دارد، چرا که ایشان جزو ۱۴ معصوم هستند و ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را باید از دیدگاه قرآن کریم و نبی مکرم اسلام مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
وی افزود: هیچ کس، نه امام بزرگوار، نه بزرگان انقلاب در دوران دفاع مقدس به رزمندگان نگفت که رمز «یا زهرا» براى حملاتتان بگذارید، یا سربند «یا زهرا» ببندید؛ اما هرچه که شما نگاه می کنید، در طول دوران دفاع مقدس، اسم مبارک حضرت زهرا(س) از همه‌ نام هاى مطهر و مبارک دیگر بیشتر مطرح است، بیشتر آورده می‌شود.
حجت‌الاسلام کیانی، از فضایل برجسته حضرت زهرا(س) گفت و تاکید کرد: از جمله فضایل و آموزه‌های حضرت زهرا(س) می‌توان به عبادت و بندگی ایشان اشاره کرد، این بانوی گرامی هنگامی که در محراب نماز و عبادت می‌ایستادند از خوف خدا بدن‌شان به لرزه می‌افتاد، این فضیلت حضرت صدیقه کبری(س) به ما می‌آموزد در هنگام نماز از غیر خدا فارغ شویم و به مسائل دیگر فکر نکنیم. متاسفانه عبادات و نمازهای ما به‌گونه‌ای است که به همه چیز فکر می‌کنیم جز نماز و ذکر خدا، لیکن باید برعکس باشد. در حالی که آن حضرت از لحظه تولد در مسیر عبودیت و بندگی خدا بود و این امر تا لحظه پایان عمرش ادامه داشت.

انتهای پیام

captcha