کتاب «اسلام در قبرس» منتشر شد
کد خبر: 3783072
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

کتاب «اسلام در قبرس» منتشر شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ «اسلام در قبرس» عنوان اثری است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛  قبرس جزیره‌ای در شرقی‌ترین قسمت دریای مدیترانه است که به دلیل موقعیت ویژه‌اش از صدر اسلام مورد توجه حاکمان مسلمان بوده است. امروزه مسلمانان پس از مسیحیان ارتدوکس، بزرگترین گروه مذهبی این جزیره را تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه هیچ پژوهش تاریخی به زبان فارسی درباره اسلام در قبرس صورت نگرفته است، این اثر می‌تواند‎ تحولات ورود اسلام به این جزیره را روشن سازد.
در کتاب حاضر چگونگی ورود اسلام به قبرس در صدر اسلام و وضعیت آن در این دوره، نقش قبرس لاتینی در جنگ‌های صلیبی، فتح قبرس در زمان ممالیک و سرانجام سه قرن حاکمیت عثمانیان در قبرس بررسی شده است.
این کتاب در 9 فصل تهیه و تدوین شده است و به موضوعاتی همچون «اسلام در قبرس از فتح نخستین تا آغاز جنگ‌های صلیبی»، «قبرس در دوران جنگ‌های صلیبی»، «قبرس پس از جنگ‌های صلیبی»، «قبرس خرج‌گزار ممالیک»، «قبرس پس از پایان حاکمیت عثمانی»، «تاثیرهای حکومت عثمانی بر جامعه قبرس» و «شهرهای مهم قبرس و آثار و بناهای اسلامی» می‌پردازد.
ویژگی‌های جغرافیای قبرس، قبرس پیش و پس از اسلام، فتح دوباره و اسکان مسلمانان قبرس، قبرس در جنگ اول و دوم صلیبی، سرکوب روحانیت ارتدوکس، خروج نیروهای یونان و ورود نیروهای آمریکایی، وقف یکی از دستاوردهای عثمانی در قبرس و همچنین معرفی مساجدی با نام‌های عمریه، سلیمیه، ترنج‌لو، بیرق‌دار، فاماگوستا و... به همراه تصاویر این مساجد از دیگر بخش‌های این کتاب هستند.
آمنه باقری، وظیفه تألیف و سیدجلال قیامی میر حسینی و غلامرضا جلالی به ترتیب وظیفه ویرایش و ارزیابی این کتاب را بر عهده داشته‌اند.

آمنه اسلامی

انتهای پیام

captcha