دیدگاه جدید شهید صدر به حضرت زهرا(س)/ از کنشگر سیاسی تا مدافع حق
کد خبر: 3783078
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
حجت‌الاسلام الهی‌خراسانی مطرح کرد:

دیدگاه جدید شهید صدر به حضرت زهرا(س)/ از کنشگر سیاسی تا مدافع حق

گروه معارف ـ عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه شهید صدر حضرت زهرا(س) را به عنوان یک کنشگر فعال در عرصه سیاسی معرفی می‌کند و در واقع این یک نوع نگاه جدید است، افزود: در این نگاه صحنه عدم وفاداری نظام حاکم به ولایت تبیین می‌شود و کار از یک بحث حقوقی به مسئله خلافت کشیده می‌شود.

نگاه جدید شهید صدر به حضرت زهرا(س)/ از کنشگر سیاسی تا مدافع حقبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مجتبی الهی‌خراسانی، عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی قم، شب گذشته، 30 دی‌ماه در نشست نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» عنوان کرد: مباحث تاریخی قول شهادت حضرت زهرا(س) توسط نویسندگان شیعه نگاشته شده است و رفته رفته بر حجم تحلیل‌ها در کنار نگارش تاریخی افزوده شده و پس از آن آثارِ سنی معتزلی به آن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوران آل‌بویه مباحث حول محور شهادت‌ حضرت ‌زهرا(س) افزایش پیدا می‌کند، گفت: موج جدیدی بعد از تعامل روشنفکران شیعه و سنی شکل می‌گیرد و حتی آثار غیر مسلمانان نیز دیده می‌شود و علت آن شاید افزایش ارتباطات باشد.

الهی‌خراسانی بیان کرد: اثر شهید صدر فراتر از این موزه تاریخی است و علت آن تفکر جامعه‌نگر و نظام‌مند به مسئله فدک است. این اثر با همه ایجاد دارای تازه‌ترین روایت‌ها بوده و کتاب بوی کهنگی نمی‌دهد. در واقع این اثر یک نگاه بی‌طرفانه تدوین شده و برخلاف مباحث مطرح شده نویسندگان شیعی، فدک به عنوان دفاع از حق یک شخص مطرح نمی‌شود.

شهید صدر؛ نخستین آینده پژوه اسلامی
این پژوهشگر علوم انسانی و اسلامی گفت: ‌فکر شهید صدر بسیار جلوتر از زمان خودش حرکت کرده و به حق این نخستین آینده‌پژوه اسلامی است؛ کتاب «فدک در تاریخ» جنس ادبی دارد که بحث‌های تاریخی را در خود جای داده و البته ترجمه روان این کتاب ویژگی‌های اصلی کتاب را در خود حفظ کرده است.

الهی‌خراسانی ادامه داد: امتیاز این کتاب بی‌نیاز کردن خواننده در مراجعه و سایر آثار حول موضوع فدک است. ویژگی دیگری که می‌توان برای این اثر ذکر کرد و منظر عاطفی و روانشناختی آن است در واقع در میان تحلیل‌های تاریخی شور عاطفی متن از دست نمی‌رود.

کنشگر فعال در عرصه سیاسی
وی افزود: شهید صدر حضرت زهرا(س) را به عنوان یک کنشگر فعال در عرصه سیاسی معرفی می‌کند و در واقع این یک نوع نگاه جدید است. در این نگاه صحنه عدم وفاداری نظام حاکم به ولایت تبیین می‌شود و کار از یک بحث حقوقی به مسئله خلافت کشیده می‌شود.

الهی‌خراسانی افزود: نویسنده در این کتاب از افتادن مخاطب در ورطه احساسات جلوگیری کرده و به نقد عملکرد خلفا پردازد.

این پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به مطالعات فراوان شهید صدر در این حوزه ادامه داد: از قدیم این مسئله مطرح بوده که مصر می‌نویسد لبنان چاپ می‌کند و عراق می‌خواند. در واقع بازار اندیشه فعال در عراق وجود داشته است و شهید صدر در این میان نقش خود را به خوبی است ایفا کرده است.

انتهای پیام

captcha