تعریف دوگانه غرب از بشر/ دولت در پرونده «مرضیه هاشمی» ورود کند
کد خبر: 3783204
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴

تعریف دوگانه غرب از بشر/ دولت در پرونده «مرضیه هاشمی» ورود کند

گروه سیاست و اقتصاد ـ رئیس خانه مطبوعات استان قزوین گفت: بی‌شک اگر دولت کشورمان انگیزه و دغدغه‌ای در موضوع «مرضیه هاشمی» داشته و با ورود به ماجرا موضع‌گیری لازم را داشته باشد شاهد اثرات بهتر و به‌مراتب بیشتری در رسانه‌های دنیا خواهیم بود.

تعریف دوگانه غرب از بشر/ دولت در پرونده «مرضیه هاشمی» ورود کند

جابر خرم‌نیا، رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به بازخوردهای داخلی و خارجی دستگیری «مرضیه هاشمی» خبرنگار پرس تی‌وی در آمریکا اظهار کرد: به نظر می‌رسد طبقات مختلف نخبگان و فرهیختگان کشور نسبت به این اتفاق واکنش مناسبی داشتند و آن‌چنان‌که انتظار می‌رفت از این بانوی خبرنگار اعلام حمایت کردند.
وی افزود: گرچه مانند گذشته در موضوعات این‌چنینی نباید انتظار واکنش از سلبریتی‌ها و افرادی را داشت که نه نخبه‌اند و نه فرهیختگی دارند، بلکه صرفاً به خاطر شهرتشان تصور می‌کنند باید در هر زمینه‌ای اظهارنظر کنند.
مدیر خبرگزاری فارس در قزوین تصریح کرد: در بعد خارجی هم واکنش‌هایی صورت گرفته اما هنوز آن چنان‌که باید رسانه‌های عمومی جهان و به‌ویژه نهادهای حقوق بشری به حمایت از مظلوم برنخاسته‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اتفاق با توجه به عدم وجود دلیل مشخص برای آن با حقوق بشر و حقوق شهروندی مغایرت دارد یا خیر، گفت: همه ما می‌دانیم که حقوق بشر تعریف مشخصی دارد و منشور حقوق بشر ملل متحد معنا و مفهوم واحدی را می‌رساند، اما این برای دولت‌ها و رسانه‌های غربی و برای مرعوبانِ فرهنگ غربی یک تفاوت دارد و آن تفاوت در این است که در تعریف بشر قائل به همسانی انسان‌ها نیستند.
خرم‌نیا ادامه داد: در واقع از دید غرب برخی بشرند و برخی بشرترند. برای همین وقتی می‌گوییم رفتار با «مرضیه هاشمی» مغایر حقوق بشر است باید بدانیم که آمریکا قرار نیست حقوق بشر را رعایت کند، در واقع این ماجرا ماجرایی نیست که دولت آمریکا در آن پایبند به حقوق بشر باشد و یا رسانه‌های آمریکایی برای دفاع از یک زن خبرنگار سیاهپوست و مسلمان وارد ماجرا شوند.
وی بیان کرد: آنچه ما در موضوع خانم هاشمی می‌بینیم رفتاری مغایر با همان حقوق بشری است که ملل متحد آن را پذیرفته‌اند و به دنبال رعایت مفاد آن هستند.
این فعال حوزه رسانه وظیفه رسانه‌ها در رابطه با این اتفاق را چنین دانست: وظیفه‌ رسانه‌ها مانند همیشه تبیین واقعیت و بیان اصل مسئله و تحلیل آن برای مردم است تا درک روشنی از موضوع داشته باشند.
رئیس خانه مطبوعات استان قزوین با انتقاد از واکنش مسئولان دولتی کشورمان در خصوص بازداشت خبرنگار پرس تی‌وی گفت: در این میان نه واکنش مطلوبی را از وزیر محترم خارجه شاهد هستیم و نه رئیس‌جمهور کشورمان قائل به موضع‌گیری قطعی و قوی برای اثرگذاری در رسانه‌های جهان است.
وی عنوان کرد: زمانی که افرادی مانند «جیسون رضائیان» تحت پوشش خبرنگار و افراد دیگری تحت پوشش‌های دیگر وارد ایران شده و به دلیل جاسوسی بازداشت شدند، تمام دستگاه دولتی فدرال آمریکا از جمله وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه و حتی خود رئیس‌جمهور آمریکا وارد گود شدند تا از فرد مذکور حمایت کنند.
این فعال حوزه رسانه بیان کرد: در ارتباط با جیسون رضائیان رئیس‌جمهور آمریکا چندین بار موضع‌گیری کرد و حتی برخی از این موضع‌گیری‌ها در سخنرانی‌های مهمی صورت گرفت.
سردبیر خبرگزاری فارس در قزوین در پایان خاطرنشان کرد: بی‌شک اگر دولت کشورمان انگیزه و دغدغه‌ای در این باب داشته و با ورود به ماجرا موضع‌گیری لازم را داشته باشد شاهد اثرات بهتر و به‌مراتب بیشتری در رسانه‌های دنیا خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha