کارنامه انقلاب اسلامی در اشتغال‌زایی موفق نبوده است/ نمره خوب در مجموع اقتصاد
کد خبر: 3783275
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
کارشناس اقتصادی حوزه بیان کرد:

کارنامه انقلاب اسلامی در اشتغال‌زایی موفق نبوده است/ نمره خوب در مجموع اقتصاد

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توسعه اقتصادی کشور پس از انقلاب را بجز در مساله اشتغال‌زایی مثبت ارزیابی کرد.

کارنامه موفق انقلاب اسلامی در اقتصاد بجز اشتغال!به گزارش ایکنا از قم، پیش‌نشست علمی، «توسعه اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی» امروز اول بهمن ماه با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی حجت‌الاسلام ناصر جهانیان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه به ارائه مطالب خود پرداخت.

وی گفت: توسعه اقتصادی یک تحول بلندمدت است که در کشورهای مختلف مدت زمان مشخصی دارد؛ این توسعه در دوران جدید کوتاه‌تر از گذشته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: این برنامه‌ریزی در طی در هر دوره، تغییرات ساختاری داشته است و این تغییرات انباشته شده و تغییرات وتحولات توسعه‌ای را ایجاد خواهد کرد.

استاد حوزه بیان کرد: کشور توسعه یافته کشوری است که مایحتاج خود را توسط تحقیقات و توسعه تولید کند و در شرایط تنگنا بتواند خود را اداره کند.

وی تصریح کرد: انقلاب و سپس جنگ تحمیلی فعالیت ها و جریان اقتصادی کشور را وارد یک شوک کرد و جنگ تحمیلی به طور کلی هر نوع برنامه‌ریزی برای کشور را از بین برد و تا سال 68 کشور با این روند هم انقلاب خود را حفظ کرد و هم برخی شاخص‌های اقتصادی را رشد داد.

وی گفت: اولین شاخص و مولفه‌ای که در این زمینه باید دنبال کرد، مفهوم رشد اقتصادی است؛ قصد نظام ما برای توسعه از سال 68 و پس از جنگ تحمیلی آغاز شد؛ از سال 1390 تحریم ظالمانه و فلج کننده آمریکا و کشورهای غربی آغاز شد و عملا و به رغم همه برنامه نویسی های کلان، کشور با مشکلات ناخواسته مواجه شد و حفظ کشور به یک اولویت مبدل شد.

وی اظهارکرد: اقتصاد کشور از سال 68 تا 90 رشد 4/8 درصد را تجربه کرده است که نسبت به کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی که رشد 4/2 را تجربه کردند رشد بالاتری محسوب می شود.

این محقق و اقتصاددان حوزوی بیان کرد: افزایش سهم صنعت در تولید ملی در جمهوری اسلامی به 25 درصد رسید و سهم بخش نفت به کمتر از 10 درصد تولید ناخالص ملی رسید؛ درحالی که پیش از انقلاب این سهم به 35 درصد رسیده بود.

وی گفت: از دیگر سوی کشاورزی پیش ازانقلاب به جایی رسید که به کمتر از 3 درصد در رشد ناخالص ملی رسید که پس ازانقلاب به 6و نیم درصد رسید؛ این رقم در سال 68 به 8 درصد رسید.

وی افزود: تحریم ها کم کم ما را به سمت اقتصاد بدون نفت می برد؛ کم کم باید به سمت صنعتی شدن با رویکرد علمی برسیم؛ سهم صنعت در جی دی پی کشور ما 25 درصد بود؛ رشد اقتصادی ایران هیچگاه به 8درصد که اهداف برنامه های کلان کشور بود نرسید ولی با تمام سختی ها سعی کرد رشد خوبی را دنبال کند.

وی گفت: اگر دولت بتواند صادرات را آزاد کند بخش کشاورزی نیز رشد اقتصادی بالاتری را دنبال خواهد کرد؛ کما اینکه همین الان پتروشیمی 10 میلیارد دلار صادرات به کشور ترکیه صادرات داشته است.

جهانیان اظهارکرد: رشد اقتصادی همراه با تغییر ساختاری در اقتصاد ایران در سال های پس از انقلاب رخ داد و این ساختار نسبت به قبل ازانقلاب و کشورهای دیگر بهتر شده است؛ ضمن اینکه کشور ما توانست در این سالها به پروژه های بزرگ هوایی و قضایی و هسته ای و... نیز بپردازد.

وی گفت: رشدی که با اشتغال همراه نباشد و سرمایه بر باشد رشد درستی نیست؛ هر واحد افزایش رشد تولید اقتصادی دو واحد رشد بیکاری را کاهش می دهد؛ میانگین سالانه رشد اشتغال کشور 3/1 درصد است که نسبت به رشد اقتصادی، در اشتغالزایی با قدرت ادامه ندادیم.

وی اظهارکرد: وقتی روند تولید اشتغال را بررسی می کنیم مشاهده می‌کنیم که این روند در سال های اولیه برنامه توسعه بهترین حالت بوده و در برنامه های دوم و سوم رشد مناسبی را تجربه کردیم ولی خالص اشتغال جدید در طول این دوره در سال 68، 408 هزار نفر بود که در سال 69 به بیش از یک میلیون نفر رسید؛ در سال 79 و 80 و 81، رشد اشتغال اضافه شده و در سال 81 به بیش از یک میلیون نفر رسید ولی پس از آن رشد اشتغال دوباره کاهش یافت.

وی گفت: این روند در سال 87 به منفی 592 هزار رسید و در سال 90 به منفی 400 هزار نفر رسید؛ میانگین رشد در سالهای پایانی منتج به 90 کاهش یافت؛ در برنامه اول توسعه بیش از هدف گذاری تولید اشتغال رسید.

وی بیان کرد: توسعه انسانی نیز از شاخص های مهم رفع فقر و محرومیت است که در این زمینه باید گفت که شاخص توسعه انسانی در سال 68، 572 هزارم بود که شاخص متوسطی داشت؛ پیش از انقلاب این شاخص در سال 57 به نیم رسید؛ این روند در سال 2010 به 745هزارم رسید؛ در سال 2015 به 774هزارم رسیدیم که طبق شاخص بندی جدید، این شاخص جزو شاخص توسعه یافتگی بالا قرار می گیرد.

وی گفت: اگر رشد اقتصادی مناسب، فقرزدایی، کاهش نابرابری و شاخص توسعه انسانی قلمداد شود می توانیم بگوییم به توسعه اقتصادی رسیدیم ولی در زمینه اشتغالزایی نقطه ضعف داشته ایم.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مسئول ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه در مقام نقاد این مقاله علمی گفت: تاثیرات دانشی که انقلاب ما در عرصه اقتصادی داشته است باید در این تحقیق بیان می شد؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران چه تاثیر دانشی بر روند توسعه داشته است؛ یعنی چه تاثیری در مولفه ها داشته است.

وی گفت: نکته دیگر آن است که نظام اقتصادی اسلام سه هدف رشد اقتصادی، رفاه و امنیت است؛ شاخصه هایی چون کار و شاخص تحصیلی و... جزویی از اهداف رفاهی است؛ در عرصه امنیتی نیز باید بگوییم که به کدامیک از این عرصه ها رسیده‌ایم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی از اساتید حوزه بیان کرد: زمانی که از توسعه صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این مفهوم، کاملا غربی است و رهبر انقلاب به بحث پیشرفت که در آن عدالت محوریت دارد تاکید دارند ولی این گزارش به توسعه صرف پرداخت که با روح انقلاب از منظر رهبر انقلاب سنخیت ندارد.

وی گفت: زمانی که از پیشرفت اقتصاد ایران سخن می‌گوییم باید مشخص شود که آیا از پیشرفت ایران سخن می‌گوییم یا اقتصاد اسلامی؟ به عبارت بهتر دوام‌آوری کشور ما در مقابل تحریم‌ها را باید در چه بعدی جستجو کنیم؟

انتهای پیام

captcha