حجتالاسلاموالمسلمين مهدی عبدالرزاقنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند در گفتوگو با ايكنا از خراسانجنوبی، با اشاره به اینکه در طول تاريخ حجاب همواره بين ملتها از جايگاه خاصی برخوردار است، اظهار کرد: در ايران قبل و بعد از انقلاب حجاب بين مردم از اهميت خاصی برخوردار بوده اما در دوران پهلوی رژيم حاكم اصرار زيادی بر كشف حجاب زنان داشت اما نه تنها موفق نشد بلكه مخالفتهای آشكاری نيز با اين امر صورت گرفت.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: نكته مهم درباره حجاب در قبل از انقلاب اين است كه حكومت به بدحجابی تبليغ میكرد و چه بسا در اثر اين تبليغات سو بعضی از افراد جاهلانه به بیحجابی و بیبندوباری روی آوردند.
عبدالرزاقنژاد تصريح كرد: در دوران بعد از پيروزی انقلاب اسلامی حكومت سعی كرد در راستای اهداف بلند خود بر اصول و ارزشهای اسلامی بهويژه رعايت پوشش و حجاب اسلامی در جامعه تأكيد كند.
آثار حجاب
وی افزود: احترام به حريم خانوادهها، جلوگيری از بداخلاقیهای خانوادگی، پيشگيری از روابط نامعقول، پيشگيری از ورود به زمينههای مختلف گناه و توجه به شخصيت و كرامت انسانی چه درخصوص خود شخص رعايتكننده و چه برابر ديگران از آثار تربيتی رعایت اين فريضه است.
عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند اظهار كرد: حجاب برای توجه دادن به شخصيت زن و ايجاد زمينه برای حضور زن در اجتماع و جامعه انسانی است، بنابراين زن در صورتیكه میخواهد پا به عرصه جامعه بگذارد، ايجاب میكند بهمنظور حفظ كرامت انسانی و جايگاه شخصيتی خود و برای رعايت احترام به حريم ديگران حدود حجاب خود را رعايت كند.
عبدالرزاقنژاد گفت: فلسفه پوشش در ديدگاه اسلام برای اين است كه زن بتواند در جامعه ضمن حضور فعال و در ارتباط با محيط اطراف خود نقشآفرينی داشته باشد.
وی با بیان اینکه یکی از پیامهای سکولاریسم در جامعه ترویج بدحجابی و فروپاشی بنیان خانوادهها است، افزود: جامعه غرب امروز به این نتیجه رسیده که با ورود به عرصه مدرنیته و رواج اندیشه سکولاریسمی، خانواده بهصورت جدی تهدید شده است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: حفظ حرمت جايگاه زن در نگاه ديگران، حفظ نقشآفرينی زن در تربيت جامعه و پاكدامنی او برای بهوجود آوردن نسلی سالم و پاكدامن را از فلسفههای تأكيد اسلام در مورد حجاب و عفاف زنان دانست.
عبدالرزاقنژاد درباره نقش حجاب در جلوگيری از آسيبهای اجتماعی، گفت: چنانچه حريم زن از بیعفتی و آلودگیهای اخلاقی حفظ شود، بدون شك روابط خانوادهها استوارتر و از اختلافات خانوادگی جلوگيری میشود.
عوامل بدحجابی
وی تصریح کرد: عوامل بدحجابی در جامعه بسته به موارد مختلف و متنوعی است چنانچه اگر چه خانواده بیقيد و بیتجربه باشد شخص بیتجربه و غفلتزده میشود چراکه ساختار خانوادگی افراد مؤثرترين عامل در بیحجابی است.
عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند ادامه داد: عامل ديگری كه در بدحجابی مؤثر است كوچه، خيابان، بازار، پارك و ساير مجامع هستند كه میتوانند در تبليغ حجاب مؤثر باشند، همچنين محيط مدرسه و دانشگاه در اين زمينه مثمرثمر است.
عبدالرزاق نژاد با اشاره به اينكه تبليغات سوء دشمن يكی از عوامل بدحجابی در جوامع است، تصریح کرد: بیتوجهی به فريضه امر به معروف و نهی از منكر نيز در ترويج بیحجابی در جامعه مؤثر بوده است.
وی خاطرنشان كرد: هماهنگی دستگاههای اجرايی و رسانههای گروهی و ترويج فرهنگ حجاب و عفاف توسط مبلغان و نظارت مؤثر گشت ارشاد از جمله راهكارهای نهادينه كردن حجاب در جامعه است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جوامع سنتی جوامع اخلاقمحور و در حال رفتن بهسمت دانش هستند، افزود: جوامعی که امروز از مرزهای دانش عبور کردهاند به فروپاشی اخلاق رسیدهاند و با دانش نمیشود اخلاق جامعه را درست کرد در حالیکه با اخلاق میشود بهسمت دانش رفت و این فرق بین جامعه ایران با دیگر جوامع است.
عبدالرزاق نژاد نقشه و طرح دشمن را برای گسترش فرهنگ برهنگی در کشورهای اسلامی بسیار جدی دانست و خاطرنشان کرد: باید مسئولان امر به این نکته بیشتر توجه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه حجاب مخصوص زنان تنها نیست، یادآورشد: حجاب هم برای زنان و هم برای مردان است که باید هر دو این حجاب را رعایت کنند.
عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بيرجند با بیان اینکه عفت یک صفت مشترک بین زنان و مردان است، خاطرنشان کرد: بنابراین بحث عفاف و حجاب دو مقوله جدا از هم هستند که امروزه فرق بین عفاف و حجاب برای جامعه روشن نشده است.
عبدالرزاقنژاد یادآور شد: حجاب رعایت پوشش ظاهری بوده اما عفت هم رعایت پوشش ظاهری و هم مراقبت از امور معنوی و روحی است، جامعه باید در کنار عفاف، حجاب را رعایت کند و ما باید به دنبال جامعه عفیف باشیم.
انتهای پیام