لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب سرود
کد خبر: 3783494
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب سرود

سعادتی گفت: گروه‌های سرود همیشه باید نشر آموزه‌های دینی و آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را در اجراهای خود لحاظ کنند، پیام‌های انقلاب اسلامی را به اعماق جامعه رسوخ دهند و مضمون اصلی این انقلاب بزرگ را برای مردم به ویژه نسل جوان بیان کنند.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: سرود و کتابخانه‌های مساجد، جزو فعالیت‌های شاخص ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، به طوری که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیبرضا ارزانی» دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بارها بر این نکته تاکید کردند که «سرود» برند کانون‌های فرهنگی هنری است.

ضمنا این ستاد همه ساله علاوه بر تاسیس کتابخانه های جدید در نقاط مختلف کشور، اقدام به تجهیز، نوسازی و ارسال کتاب به این کتابخانه‌ها می‌کند. دکتر ارزانی چندی پیش، گفته بود «بیش از 14 هزار کتابخانه در مساجد کشور وجود دارند که حدود ۷ هزار باب از آن‌ها، قفسه باز و حدود ۷ هزار باب نیز مخزن‌دار هستند.»

خبرنگار ما به منظور اطلاع دقیق تر از برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه سرود و کتابخانه‌های مساجد، گفت‌و‌گویی با «سعید سعادتی» سرپرست معاونت فرهنگی هنری این ستاد داشت که مشروح آن در ادامه می‌آید.

شبستان- نقش ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ارتقای سرانه مطالعه در کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟

استمرار هر تمدن و فرهنگی به استعداد کارگزاران و شهروندان آن و بیان ارزش ها و پیام در قالب هنر، وابسته است و این افراد باید بیش از هر چیز به تهذیب اخلاقی، تعمیق باورهای دینی و گسترش دانش و اطلاعات خود در حوزه های گوناگون، بکوشند. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که مسئولیت یکی از فراگیرترین نهادهای مسجدی، انقلابی و مردمی را برعهده دارد از بدو تاسیس تاکنون در اندیشه ارتقای سطح علمی و مهارت های اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بوده است.

شبستان- ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه کتابخانه های مساجد، چقدر از ظرفیت هنر برای جذب بیشتر مردم به مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده می کند؟

پیام و آرمان های انقلابی در صورتی که در قالب هنر عرضه نشوند، ماندگاری نخواهند داشت و به سایر نقاط جهان صادر نمی شوند، بنابراین انقلاب اسلامی نیز طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید دستاوردها و ارزش های خود را در قالب هنرهای مختلف به نسل جوان و جهانیان عرضه کند. امروز حرکت جدی و مستمر برای تعالی هنر در جامعه، ضروری است.

شبستان- ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور چه برنامه ای دارد و رویکرد آن در تاسیس کتابخانه های جدید در مساجد، چیست؟

رویکرد ما افزایش ابتکار و نوآوری در همه برنامه های مرتبط با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است از اینرو کوشیده ایم هم در انتخاب کتاب های ارسالی به کتابخانه های مساجد و هم در تاسیس این کتابخانه ها از ظرفیت، خلاقیت و توانمندی هنرمندان و نسل جوان، به خوبی استفاده کنیم.

شبستان- ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه سرود که مورد توجه جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، چه برنامه هایی دارد؟

سرود ترکیبی از هنرهای مختلف و شعر (دکلمه)، ملودی (ریتم) و نمایشی (چینش گروه، حرکت و ژست) است از اینرو گروه های سرود باید در اجراهای خود توجه ویژه به انتخاب محل اجرا، جلوه های بصری، تدوین و تخیل داشته باشند.

شبستان- منظور شما از دقت در انتخاب محل اجرا از سوی گروه های سرود چیست؟

فرض بفرمائید گروهی قرار است در نقاط مختلف کشور سرودی را اجرا کند بنابراین بهتر است در جنوبی ترین نقطه کشور، از ظرفیتی مثل ناو خلیج فارس استفاده کند. در واقع هرچقدر انتخاب محل اجرای گروه های سرود دقیق تر و ظریف تر باشد میزان اثرگذاری و جذب مخاطب به آن بیشتر می شود.

شبستان- چرا ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توجهی ویژه به سرود دارد؟

مهمترین دلیل درباره اهمیتی که این ستاد به سرود می دهد تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه است. ضمن اینکه سرود بسیار اثرگذار است، در ذهن افراد رسوخ می کند، ماندگار می شود و درصد بیشتری از افراد را با خود همراه می کند.

شبستان- چه توصیه هایی به گروه های سرود در اجرای درست کارهایشان دارید؟

گروه های سرود باید انسجام و هویت تشکیلاتی خود را در همه مراحل کار حفظ کنند. هماهنگی میان اعضای گروه، دقت و حساسیت در انتخاب محل اجرا و توجه به کار گروهی از لوازم دیگر موفقیت گروه های سرود است.

شبستان- مهم ترین برنامه های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه سرود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟

گروه های سرود همیشه باید نشر آموزه های دینی و آرمان های انقلاب اسلامی را در اجراهای خود لحاظ کنند، پیام های انقلاب اسلامی را به اعماق جامعه رسوخ دهند و مضمون اصلی این انقلاب بزرگ را برای مردم به ویژه نسل جوان بیان کنند.

شبستان- گروه های سرود برای موفقیت در بیان پیام و انتشار ارزش های انقلاب در سراسر کشور چه کارهایی باید انجام دهند؟

کار انقلابی و کار برای انقلاب اسلامی، مجاهدت خستگی ناپذیر نیاز دارد بنابراین گروه های سرود نباید در برابر ناملایمتی ها سر خم کنند یا ناامید شوند. گروه های سرود برای اجرای موفق و انتقال پیام های انقلاب، از همه ظرفیت های کشور استفاده کنند. نکته مهم دیگر، انتخاب استعدادهای درخشان و تربیت علمی و درست آنها است. استعدادهای بالفعل که بارها شایستگی های خود را نشان داده اند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

انتهای پیام

captcha