ازدواج ساده با مهریه تعلیم قرآن
کد خبر: 3783495
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

ازدواج ساده با مهریه تعلیم قرآن

گروه معارف ـ پیامبر اسلام(ص) مردی را به ازدواج زن مسلمانی درآورده و به مرد گفت: «این زن را به ازدواج تو درآوردم و مهریه‌اش را تعلیم آنچه که از قرآن مى‌دانى قرار دادم. قرآن را به او تعلیم کن».

یک «ازدواج ساده» که مهریه‌اش تعلیم قرآن بودبه گزارش ایکنا از اردبیل، پیامبر اکرم(ص) با جمعى از اصحاب و یارانش نشسته بود. زن محجّبه‌اى خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد: «یا رسول الله! نیاز به ازدواج دارم، همسرى برایم انتخاب کن». پیامبر اکرم‌(ص) نگاهى به اصحابش کرد و از آن‌ها پرسید: «چه کسى حاضر است با این زن ازدواج کند؟». یکى از اصحاب برخاست و اعلام آمادگى کرد. حضرت از او پرسید: «چه چیز به‌عنوان مهریه به او مى‌دهى؟». عرض کرد: «متأسّفانه دستم خالى است و چیزى ندارم». حضرت فرمود: «نه، بدون مهریه نمى‌شود». سپس خطاب به یاران سخنش را تکرار کرد و گفت: «چه کسى حاضر است با این خانم ازدواج کند؟»؛ ولى این بار هم غیر از آن شخص کسى اعلام آمادگى نکرد. همان سؤال و جواب میان حضرت و آن شخص رد و بدل شد و در نهایت نشست. براى بار سوم که حضرت سخنش را تکرار کرد و کسى جز آن شخص از جایش برنخاست، خطاب به او فرمود: «آیا چیزى از قرآن مى‌دانى؟ عرض کرد: «بله». حضرت فرمود: «این زن را به ازدواج تو درآوردم و مهریه‌اش را تعلیم آنچه که از قرآن مى‌دانى قرار دادم. قرآن را به او تعلیم کن» (وسایل الشیعه، ج ۱۵، ص ۳، ح ۱).
طبق این روایت، مراسم بله برون، خواستگارى و تعیین مهریه و اجراى خطبه عقد به این صورت ساده و در مدّت کوتاهى صورت گرفت و زن و شوهر روانه خانه بخت شدند.
آرى، زندگى هرچه ساده‌تر و مهریه هرچه سبک‌تر باشد، آرامش بیشتر و دوستى، صمیمیّت و همدلى افزون‌تر خواهد بود. امان از زمانى که زندگى، تجمّلاتى و پرهزینه شود و چشم و همچشمى و رقابت، جاى ساده‌زیستى و صداقت را بگیرد.
برگرفته از کتاب: داستان یاران، اثر: آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی.
تهیه و تنظیم: تقی قاسمی خادمی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۱۱:۳۸
0
0
ممنون از این متن زیبای شما.
امیدوارم این فرهنگ غلط مهریه بالا و زندانی کردن فرد معسر از بین برود.
تجملات عروسی و چشم و هم چشمی از بین برود.
یا علی.
captcha