گمراهی؛ عاقبت ترک نماز/ با تعبد رستگاری را قطعی ندانیم
کد خبر: 3783534
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه:

گمراهی؛ عاقبت ترک نماز/ با تعبد رستگاری را قطعی ندانیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی با بیان اینکه گمراهی، عاقبت ترک نماز است و تارک نماز کافر است، گفت: بر اساس قرآن، حتی با رکوع و سجود، تعبد و انجام کار خیر، رستگاری خود را قطعی ندانیم، زیرا آفت غرور، حبط عمل است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در جلسه سخنرانی «کمال ایمان در گرو اقامه نماز، صبر و انفاق»، دوم بهمن‌ماه در جمع زائران حرم امام رضا(ع) در صحن جامع رضوی، گفت: یاد نام و اوصاف خداوند، سوق‌دهنده انسان به سمت عبادت، نماز، صبر و انفاق است. ذکر اوصاف خداوند و توجه همیشگی به اقامه نماز، کمک به مستمندان، صبور و شکور بودن از آثار تزکیه است.
وی بیان کرد: اقامه نماز همراه با شکر پرودگار، پرداخت خمس، صبر و تلاش، با اهمیت‌ترین عبادت و والاترین جلوه پرستش خداوند متعال است. به تعبیر آیت‌الله سیدجواد حسینی تبریزی خامنه ای، اقتضای ایمان و قبول پروردگاری خداوند، بنده او شدن و دستورات او را بی‌چون و چرا انجام دادن است.
مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه اظهار کرد: بر اساس قرآن، حتی با رکوع و سجود، تعبد و انجام کار خیر، رستگاری خود را قطعی ندانیم، زیرا آفت غرور، حبط عمل است. از خداوند به وسیله صبر و نماز، یاری بخواهید و یقینا این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
لطفيان سرگزی با اشاره به اینکه انسان فقیر محض و در همه امور نیازمند کمک است، از این رو استعانت برای او لازم است، گفت: کیفیت استعانت از خدا، نزدیک شدن به آن مبدأ قدرت است و این، فقط با اطاعت امکان‌پذیر بوده که صبر و نماز از مهم‌ترین مصادیق آن است.
وی ادامه داد: در مبارزه با هوس و رهایی از رذایل درونی، پایداری و پیروزی در برابر دشمن بیرونی، صبر و نماز هر دو سهم دارند و یکدیگر را کمک می‌کنند. استعانت از صبر و نماز به دو ویژگی نیاز دارد، یکی امید به لقای خداوند و دیگری یقین به معاد.
لطفيان سرگزی در ادامه به موضوع قلب سلیم و ورود به بهشت پرداخت و با اشاره به تفسیر آیه 89 سوره شعراء، بیان کرد: یکی از نام‌های بهشت، سلام است و بهشت جای سلام، امان و احترام است وهیچ جای خصومت، بخل، محدودیت، حرص، تنگ‌نظری، کمبود، تنازع، مناقشه ومجادله نیست.
وی افزود: برای پیدا کردن شایستگی ورود به بهشت، باید در گام اول با نماز و بندگی خدا، گناهان گذشته را شست‌و‌شو داد و سپس جواز ورود به بهشت را کسب کرد.
لطفيان سرگزی با اشاره به اینکه گمراهی، عاقبت ترک نماز است و تارک نماز کافر است، گفت: امنیت و آرامش در سایه نماز است؛ انجام همه واجبات کارساز است، نه فقط بعضی از آن‌ها. رباخواری، نقطه مقابل نمازگزاران است. رباخواری موجب افزایش فقر در جامعه و تراکم ثروت در دست عده‌ای محدود و محرومیت بیشتر افراد اجتماع می‌شود.
مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه اضافه کرد: رباخواری سبب پیدایش بخل، کینه، نفرت و ناپاکی می‌شود، اما در مقابل خمس و زکات سبب پاکی دل، طهارت نفوس و آرامش جامعه است.
وی بیان کرد: نماز کامل‌ترین عملی است که فواید بسیار و نتایج روحانی در آن منظور شده است زیرا در بردارنده توحید، نبوت، معاد، تولی، تبری و... است.
لطفیان سرگزی
انتهای پیام

captcha