محمدعلی جناح سنبل مبارزه عقلانی و مذهبی مسلمانان است
کد خبر: 3783613
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی:

محمدعلی جناح سنبل مبارزه عقلانی و مذهبی مسلمانان است

گروه فرهنگی ــ رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از نظرات محمد علی جناح این بود که وظیفه ما این است که به برادران مسلمان خود در هر جای دنیا که هستند کمک کنیم. او سنبل مبارزه عقلانی و مذهبی مسلمانان است؛ به همین دلیل به او لقب قائد اعظم دادند.

محمد علی جناح سنبل مبارزه عقلانی و مذهبی مسلمانان استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد اورعی کریمی امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تولد محمدعلی جناح، بنیان‌گذار پاکستان، در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: جناح سال‌ها کوشید تا مسلمانان شبه قاره را از چنگ استعمار انگلیس رها کند. خاندان پدری او از شبه قاره بودند اما خواهرش فاطمه جناح که در تمام سال‌های مبارزه دوشادوش او ایستاد، روایت می‌کند که خاندان مادری آن‌ها ایرانی الاصل بودند.

وی افزود: وی مبارزه علیه انگلیس را شروع کردند و با بهره‌‌گیری از ظرفیت عظیم انسانی مسلمانان، سال‌های شکوه اسلام در شبه قاره را بار دیگر رقم زد. سال‌هایی که ندای اسلام در گوشه و کنار شبه قاره به گوش می‌رسید و هر روز شهر و قومی را به سوی توحید فرا می‌خواند، وضعیت مسلمانان زیاد مناسب نبود و از سوی دیگر بیم آن می‌رفت که با از بین رفتن شکوه زبان فارسی در شبه قاره و تهاجم فرهنگ غربی که توسط بومیان متعصب انجام می‌شد، موجودیت اسلام در شبه قاره را به خطر بیندازد.

اورعی کریمی بیان کرد: این شخصیت رویایی بزرگ در سر می‌پروراند و آزادی مسلمانان شبه قاره را هدف قرار داده بود اما در ابتدا طرح کاملی ترسیم نکرد. وی در لندن که برای تحصیل سفر کرده بود، برای اولین بار با علامه اقبال ملاقات نمود و تفکرات اقبال، روح آزادی‌خواه و پرتلاش جناح را بیدارتر از قبل کرد. در سن 29 سالگی برای اولین بار وارد دنیای سیاست شد، سیاستی که هیچ‌گاه بر محمدعلی جناح تاثیر نگذاشت بلکه او بود که بر سیاست تاثیر گذاشت. او در راه آزادی مسلمانان حتی همسرش را از دست دارد.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در سال 1918 گاندی پا به عرصه سیاست گذاشت. گاندی و جناح در میدان سیاست مواضع مشترک فراوانی داشتند اما موضوعی که سبب اختلاف آن‌ها می‌‌شد، ایده اقبال لاهوری بوده که جناح در پی انجام و اجرای آن بود. در سال ۱۹۴۰ اتفاق تازه‌ای رقم خورد و در یک جلسه رسمی و بزرگ در شهر لاهور جناح با شور فراوان رویای علامه اقبال را برای مردم بازگو کرد و به این ترتیب مبارزات برای جوانه زدن یک بیداری اسلامی بزرگ در شبه قاره وارد مرحله تازه‌ای شد.

وی با بیان اینکه در پی تلاش هفت ساله جناح، سرانجام در سال ۱۹۴۷، کشور جمهوری اسلامی پاکستان به رسمیت شناخته شد، عنوان کرد: وی حدود ۱۳ ماه در راس حکومت پاکستان قرار داشت و خط مشی کلی سیاست خارجی آن را مشخص کرد. وی همواره به دنبال حل مساله کشمیر برای ایجاد روابط دوستانه با هندوستان بود و همچنین در گره‌گشایی از مساله فلسطین اصرار می‌ورزید. او از تمام مسلمانان به نیکی یاد می‌کند، آنان را به سوی وحدت و تشکیل امت اسلامی فرا می‌خواهند و از مسلمانان مصر، اندونزی، عربستان، ایران و افغانستان می‌خواهد تا برای همکاری، مساعدت و اتحاد جهان اسلام با هم تلاش کنند.

اورعی کریمی اضافه کرد: یکی از نظرات ایشان این بود که وظیفه ما این است که به برادران مسلمان خود در هر جای دنیا که هستند کمک کنیم. او سنبل مبارزه عقلانی و مذهبی مسلمانان است، به همین دلیل به او لقب قائد اعظم دادند. اقبال لاهوری او را منجی مسلمانان هند و‌ حتی تمام مسلمانان جهان می‌دانست. بیداری اسلامی که او رقم زد، عزت و اعتبار از دست رفته مسلمانان شبه قاره را به آنان بازگرداند. او قدرت جهان اسلام را منوط به همبستگی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی می‌دانست.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه محمدعلی جناح دو دهه آخر زندگی خود را وقف رویای زیبا و هوشمندانه‌ استقلال کشور پاکستان نمودف تصریح کرد: نوع تفکر اندیشه‌ها و دیدگاه ایشان از زمان خود جلوتر بود و امروز نیز قابل تحسین است. اگر بصیرت، درایت و استقامت قائد اعظم و همکاران فداکار او نبود، مسلمانان شبه قاره دچار همان سرنوشتی می‌شدند که نصیب مسلمانان اسپانیا گردید.

وی افزود: جناح اعتقاد داشت که اسلام همواره آزاد زیسته و از این پس نیز باید آزاد بماند. وی آرزو داشت که مسلمانان ایمان از دست رفته خود را به دست آورند و برای به دست آوردن استقلال از هیچ مانعی نترسند، گرچه جهانی به مخالفتشان قیام کنند. وی برای انجام این منظور شعار اتحاد، ایمان و انضباط را سرلوحه زندگی خود و مسلمانان قرار داد.

اورعی کریمی گفت: جناح در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود بیان می‌کند که سیستم اقتصادی غرب برای انسانیت مسائل لاینحلی را به وجود آورده است و از نظر بسیاری از ما این مصیبتی که جهان حاضر با آن مواجه است را تنها یک معجزه می‌تواند نجات دهد و بس. این سیستم نتوانسته در میان افراد بشر عدالت را استقرار دهد و از رفع و دفع عواملی که موجب این همه کثرت در روابط بین المللی گردیده، عاجز مانده و تا حد زیادی مسئولیت دو جنگ در قرن اخیر مربوط به آن است.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: وی در ادامه بیان می‌کند که جهان غرب با وجود استفاده‌هایی که از فعالیت‌های ماشینی و کوشش‌های صنعتی کرده، امروز دچار عظیم‌ترین اضطراب‌ها و نگرانی‌هایی بوده که هیچگاه در تاریخ سابقه نداشته است. ارتباط تئوری اقتصادی غرب ما را در وصول به هدفی که داریم و می‌خواهیم ملتی خرسند و راضی به وجود آوریم، موفق نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: جناح بیان می‌کند که ما باید در طریق خودمان حرکت کنیم، مقدرات خود را در دست بگیریم و بر جهان یک نوع سیستم اقتصادی مبتنی بر نظریه اسلامی صحیح دایر بر تساوی بشریت و عدالت اجتماعی نشان دهیم، در آن صورت خواهیم توانست رسالت خود را به عنوان مسلمان ایفا کرده و به انسانیت پیام صلح و دوستی را ابلاغ کنیم که همان وسیله و راه می‌تواند بشریت را نجات دهد و خرسندی جامعه انسانیت را تامین کند.

اورعی کریمی تصریح کرد: فعالیت‌ها و تلاش‌های محمدعلی جناح قائد اعظم و بنیان‎گذار جمهوری اسلامی پاکستان، منشا نهضت‌ها، جریان‌ها و سیر حوادث شبه قاره هند و پاکستان بوده است.


در ادامه سفیر پاکستان در ایران گفت: امروز دانشگاه فردوسی شعبه زبان بسیار قوی دارد و کار خوبی انجام داده که زبان‌های کشور همسایه را در دانشگاه تدریس می‌کند.

رفعت مسعود با بیان اینکه 25 دسامبر روز تولد قائد اعظم محمدعلی جناح روز مهمی برای ما است، عنوان کرد: تدریس، زبان و فرهنگ چیزهایی هستند که روابط کشورها و از آن بیشتر روابط مردم را نزدیک‌تر می‌کنند و دانشگاه‌ها نه تنها فردوسی بلکه پاکستان نیز تمایل دارند که این کار سرانجام بگیرد. دانشجویان زیادی از کشور ما به ایران می‌آمدند و تعدادشان در رشته‌های مختلف زیاد بود اما این تعداد روز به روز کم شده و این خوب نیست. باید بررسی کنیم که چه برنامه‌ای انجام دهیم تا دانشجویان از پاکستان به ایران آمده و از ایران نیز به پاکستان بروند، در این صورت روابط خوب و مردم به هم نزدیک می‌شوند که در این صورت روابط کشورها خوب می‌شود.

وی افزود: این روز برای ما بسیار مهم است. اینکه به چه دلیل به محمدعلی جناح قائد اعظم یا بابای قوم می‌گویند، به این دلیل است که کاری در تاریخ دنیا، هند و پاکستان انجام داد، یک مملکت را به نام اسلام را ایجاد کرد. زمانی که جناح در لندن وکالت می‌خواند، شعور سیاست بین المللی را به همراه خود آورد، آن زمان هندوستان در اختیار فرنگی‌ها و انگلیسی‌ها بود.

سفیر پاکستان در ایران بیان کرد: جناح از این چیزها دور بود و زمانی که به لندن رفت و سیستم انگلیسی‌ها را مشاهده کرد متوجه شد که باید هندوستان از دست انگلیسی‌ها آزاد شود اما چگونه ممکن بود، زیرا مردم هندوستان مذهب زیادی داشتند و فکرشان این بود که اگر هندوستان آزاد شود، تکلیف مسلمانان و مسیحیان چه می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه اولین کار جناح این بود که هندوستان آزاد شود، تصریح کرد: به نظر او وحدت هندوها و مسلمانان بسیار لازم است. او نمی‌خواست هندوها و مسلمانان فرد باشند، بلکه می‌خواست وحدت باشد و مملکت خود را آزاد کنند که در این راستا فعالیت زیادی انجام داد. زمانی که هندوستان از دست انگلیسی‌ها آزاد می‌شود، باید برای مسلمانان هند مکان مخصوص باشد زیرا جای مردم مسلمان تنگ می‌شود.

مسعود ادامه داد: فکر جناح این بود که اگر هندوستان آزاد شود، زندگی مسلمانان بسیار سخت خواهد بود. جناح همچون بیشتر مسلمانان نبود و گاه مردم بیان می‌کنند که مسلمان نبود و نماز نمی‌خواند اما او اسلام را می‌فهمید. هنوز نیز مردم می‌گویند که جناح می‌خواست پاکستان کشور اسلامی نباشد، بلکه سکولار باشد اما جناح بیان می‌کرد که لازم نیست یک مردم مسلمان قدیمی و سنتی باشند، بلکه اسلام و مدرنیته را مطرح می‌کرد و این پیغام جناح بود و این را از اقبال لاهوری گرفت. مسلمانان می‌توانند برای حق آواز خود را بلند کنند.

سفیر پاکستان در ایران خاطرنشان کرد: جناح دو استراتژی داشت، یکی اینکه سیستم انگلیسی‌ها و فکر آن‌ها را بفهمیم و دیگری اینکه مسلمانان برای آزادی خود آواز دهند و بگویند که ما هم حق خود را می‌خواهیم، این مشکل است که زندگی مسلمانان در هندوستان آزاد، آسان باشد. جناح می‌خواست اسلام و حق مسلمانان وجود داشته و کشوری باشد که در آن نه تنها مسلمانان، بلکه مردم هر جنس و مذهبی آزاد بوده که با آن کشور زندگی راحتی داشته باشند. این پیغام اقبال بود و پیغام جناح نیز هست.

انتهای پیام

captcha