قرآن؛ زبان واحد در قیامت
کد خبر: 3783661
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵

قرآن؛ زبان واحد در قیامت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که قرآن، زبان واحد در قیامت است، گفت: برای عده‌ای که اهل معامله هستند بهشت کسب کردنی است اما کسانی‌که دارای مقامات والا هستند بهشت را ارث می‌برند.

قرآن؛ زبان واحد در قیامتبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه سه‌شنبه، دوم بهمن در جلسه هفتگی تفسیر قرآن با اشاره به نکات تفسیری آیه ۷۴ سوره زمر با مضمون «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِين»، اظهار کرد: موضوع آیه ۷۴ سوره زمر سخنان بهشتیان است.
وی با ذکر این مطلب که براساس آیات قرآن انسان‌ها در قیامت دو دسته اهل تقوا و تبهکاران هستند، ادامه داد: در قیامت و بعد از صاعقه اول که همه موجودات می‌میرند و در صاعقه دوم همه زنده می‌شوند و سپس دادگاه عدل الهی تشکیل می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که بعد از برپایی دادگاه عدل الهی اهل بهشت و دوزخ را با تشریفات می‌برند اما نوع تشریفات متفاوت است، اضافه کرد: برخی افراد به‌صورت فردی وارد می‌شوند و عده‌ای به‌صورت گروهی وارد بهشت یا جهنم می‌شوند.
دورخیان با تحقیر روانه جهنم می‌‌شوند
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که دورخیان را با تحقیر روانه جهنم می‌کنند، یادآور شد: اهل تقوا هم به‌صورت فردی یا گروهی وارد بهشت می‌شوند این در حالی‌است که بهشتیان را با عزت و احترام به بهشت می‌برند و وقتی وارد بهشت می‌شوند اهل بهشت به آن‌ها سلام می‌کنند.
امام جمعه خرم‌آباد با طرح این سؤال که آیا بهشتیان یا دورخیان با هم‌صحبت می‌کنند یا خیر، ادامه داد: بهشتیان و جهنمیان با همدیگر صحبت می‌کنند حال این سؤال مطرح می‌شود که زبان بهشتیان و دورخیان چیست که با توجه به این‌که آن‌جا مرز جغرافیایی وجود ندارد دو نظریه وجود دارد.
قرآن؛ زبان واحد در قیامت
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که در خصوص چگونگی صحبت کردن در قیامت به تشریح دو نظریه پیرامون این مطلب پرداخت و گفت: نظریه اول بر این است که در قیامت همه انسان‌ها با یک زبان واحد صحبت می‌کنند و آن زبان قرآن است.
وی با ذکر این مطلب که امروز با توجه به پیشرفت‌ها جهان به سمت جهانی شدن می‌رود، ادامه داد: ما معتقدیم که امام زمان(عج) حکومت اسلامی را برپا می‌کند و وقتی حکومت ایجاد شد صحبت کردن با یک زبان هم دور از انتظار نیست.
آیت‌الله میرعمادی به نظر علامه طباطبایی در خصوص زبان بهشتیان و دورخیان اشاره و با ذکر این مطلب که علامه در خصوص زبان بهشتیان و دورخیان می‌فرماید ما نباید دنیا را با آخرت مقایسه کنیم در دنیا سر و کار ما با جسم است؛ لذا زبان ما با لفظ است اما در قیامت که جسم و ماده در کار نیست لذت‌های دنیا و آخرت با هم تفاوت دارد.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که زبان اهل بهشت با صوت نیست و زبان آخرت جدای از زبان دنیاست، یادآور شد: براساس آیات قرآن تمام موجودات عالم دارای شعور هستند و موجودات عالم با زبان خودشان صحبت می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با طرح این سؤال که سخن بهشتیان چیست، بیان کرد: در این آیه چهار سخن از اهل بهشت نقل شده است این در حالی‌است که «الْحَمْدُلِله» سخن اول و آخر بهشتیان است و اهل بهشت خدا را شکر می‌کنند.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که بهشتیان خدا را به‌خاطر نعمت‌های دنیوی و اخروی شکر می‌کنند، تصریح کرد: در آیه ۷۴ سوره زمر اهل تقوا خدا را به‌خاطر تحقق وعده‌هایش حمد و سپاس می‌کنند.
این مفسر قرآن‌کریم جمله «ما را وارث بهشت قرار داد» را سخن دوم اهل بهشت برشمرد و گفت: حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا ما بهشت را به ارث می‌بریم یا کسب می‌کنیم.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که کسب کردن بدین معناست که در قبال نماز و روزه بهشت را باید کسب کرد، بیان کرد: برای عده‌ای که اهل معامله هستند بهشت کسب کردنی است اما کسانی‌که دارای مقامات والا هستند بهشت را ارث می‌برند.
وی با اشاره به این‌که سخن دیگر بهشتیان این است که در دنیا محدود بودیم ولی در بهشت هیچ‌گونه محدودیتی نداریم، گفت: اهل تقوا دنیا را زندان می‌دانند این در حالی‌است که سخن چهارم اهل بهشت است است که چقدر پاداش اهل تقوا نکوست.

انتهای پیام

captcha