پیروزی مسلمانان فیلیپین در گام نخست خودمختاری
کد خبر: 3783674
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

پیروزی مسلمانان فیلیپین در گام نخست خودمختاری

گروه بین‌الملل ـ کمیسیون برگزاری انتخابات در جنوب فیلیپین از پیروزی مسلمانان «مورو» در همه‌پرسی تشکیل منطقه خودمختار «بانگسامورو» در شهر «کوتاباتو» خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم؛ کمیسیون انتخابات جنوب فیلیپین در این باره اعلام کرد: 36 هزار و 682 نفر در این همه‌پرسی، که در شهر «کوتاباتو» ایالت باسیل واقع در منطقه «میندانائو» فیلیپین  که روز دوشنبه (اول بهمن‌ماه) برگزار شد، به ایجاد منطقه خودمختار بانگسامورو رأی «آری» دادند و 24 هزار و 994 نفر با آن مخالفت کردند.

اعلام این نتایج، شادی مسلمانان را در پی داشت؛ به گونه‌ای که آنها علی‌رغم قانون منع آمد و شد از ساعت 22 تا 4 صبح به خیابان‌ها ریختند و شادی خود از این نتایج را اعلام کردند.

در صورت رأی مثبت مردم بومی جنوب فیلیپین، قانون «بانگسامورو» جایگزین قانون دولت فدرال خواهد شد و این منطقه خودمختاری سیاسی و اقتصادی از جمله استقلال مالی، قضایی و مالیاتی جداگانه خواهد یافت.

همچنین، 17 بهمن‌ماه سال جاری همه‌پرسی دیگری برای تعیین سرنوشت مناطق دیگر برای پیوستن به منطقه خودمختار «بانگسامورو» برگزار خواهد شد.

بدین ترتیب از این پس دولت فیلیپین سالانه بودجه‌ای را به اداره حکومت خودمختار اختصاص داده و مالیات جمع‌شده در این منطقه نیز میان حکومت خودمختار و دولت فیلیپین تقسیم می‌شود. البته بخش اعظم آن در منطقه باقی خواهد ماند و دادگاه‎هایی براساس شریعت اسلامی در این منطقه تأسیس می‎شود.

براساس توافق‌های گذشته با حکومت فیلیپین، «جبهه آزاد‌‌ی‌بخش اسلامی مورو» همزمان با تشکیل حکومت خودمختار، به تدریج سلاح خود را تحویل می‎دهند تا اینکه در نهایت در سال 2022 این جبهه به یک نهاد سیاسی تحت قانون احزاب تبدیل شود.

انتهای پیام

captcha