روایت قصه‌هایی تازه از جنگ/ سوژه‌های این عکس‌ها امروز چه می‌کنند؟
کد خبر: 3783679
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

روایت قصه‌هایی تازه از جنگ/ سوژه‌های این عکس‌ها امروز چه می‌کنند؟

سعید صادقی عکاس دفاع مقدس تصمیم دارد در مجموعه عکس جدیدش سراغ رزمندگانی برود که در دوران دفاع مقدس از آن‌ها عکاسی کرده بود.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: سعید صادقی عکاس شناخته شده دفاع مقدس، در گفتگو با با خبرنگار مهر ضمن اشاره به آغاز یکی از پروژه‌های جدید خود با عنوان «جستجوهای یک عکاس» توضیح داد: مدتی است که پروژه جدیدی را با اهداف متفاوتی آغاز کرده‌ام که طی آن سراغ رزمندگانی خواهم رفت که سال‌ها پیش و در دوران دفاع مقدس از آن‌ها عکاسی کرده بودم.

وی در تشریح این ایده گفت: من با این هدف با کلیدواژه‌های «جستجوهای یک عکاس» و «صاحبان این عکس‌ها چه کسانی هستند» از مردم درخواست کرده‌ام تا پس از انتشار مجموعه عکس‌هایی که تصاویر رزمندگان در آن وجود دارد، آن‌ها را شناسایی کرده و اگر صاحبان عکس‌ها را می‌شناسند با من تماس بگیرند.  

صادقی ادامه داد: من مدت‌هاست دنبال اجرای چنین پروژه‌ای هستم که امیدوارم بتوانم درباره آن به نتایج مثبتی دست پیدا کنم. البته در این راه وقتی به جستجوی تصویرها پرداختم، تعدادی زیادی از آن‌ها به شهادت رسیده بودند و وقتی خانواده‌های این رزمندگان با عکس دیده نشده فرزندشان در جبهه مواجه می‌شدند اتفاقات و لحظات نابی شکل می‌گرفت که من از این صحنه‌ها نیز عکاسی کردم.

این عکاس باسابقه افزود: به هر حال آنچه من در اجرای این پروژه مدنظر قرار داده‌ام تطابق زندگی رزمندگان دیروز و شهروندان امروزی است که می‌تواند دربرگیرنده دریچه‌ای جدید برای دوران پس از جنگ باشد. شاید برای خیلی از مخاطبان این نکته‌ها جالب باشد که هم اکنون در جای جای این سرزمین انسان‌هایی هستند که با وجود حضور چندین ماهه یا چندین ساله در دوران دفاع مقدس، امروز شرایط عجیب و متفاوتی دارند که توصیف آن بسیار سخت است. این جستجو شخص من را با زوایای جدیدی از زندگی آن‌ها آشنا کرد که برایم بسیار قابل تأمل بود.

این عکاس شناخته شده جنگ بیان کرد: امروزه برخی از همین رزمندگان که من دنبال تصاویری از زندگی امروزی‌شان هستم، به قدری در شرایط بدی به سر می‌برند که دیدن تصاویر جدیدی از آن‌ها شاید تلنگری برای همه باشد. این‌ها قطعا آغازگر قصه‌های جدیدی از جنگ هستند. این‌ها برای من قهرمان‌های تو خالی یک جنگ نیستند. این‌ها افرادی هستند که هر کدام روایت‌های متفاوتی از شرایطی که در آن قرارداشتند، دارند.

صادقی تأکید کرد: قطعا پیدا کردن این انسان‌ها برای من کار بسیاری دشواری است که تاکنون موفق شدم فقط ۳۷ سوژه را پیدا کنم. اما مهم برای من این است که ورود به زندگی معاصر این رزمندگان، داستان‌های اجتماعی جدیدی را برایم باز کند که قطعا می‌تواند در یک مجموعه واحد عکس پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

صادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دشواری اجرای این پروژه گفت: در همین چند ماهه‌ای که درگیر پروژه هستم، در یکی از شهرها بود که وقتی به منزل یکی از این رزمندگان که آدرس او را پیدا کردم، مراجعه کردم آنچنان با برخورد خشن و تند خانواده او مواجه شدم که برایم غافلگیرکننده بود. زیرا او به هیچ عنوان نمی‌خواست من دوباره از موقیعت جدید او عکاسی کنم و من با پذیرش این موضوع عکس قدیمی او را در همان منزل گذاشتم و بدون ملاقات، خانه وی را ترک کردم.

وی افزود: دقیقا همین جا بود که بعد از بازگشت از منزل این رزمنده به این موضوع فکر کردم که چرا او دیگر نمی‌خواهد تصویری از خود بر جای بگذارد. این‌ها همان قصه‌های جدیدی است که من به آن اشاره کردم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بتوانم در نهایت مجموعه تصویری را در قالب یک کتاب عکس منتشر کنم. موضوعی که می‌دانم می‌تواند برای خیلی‌ها جالب توجه باشد.

این عکاس پیشکسوت دفاع مقدس تصریح کرد: متاسفانه بوده‌اند افرادی که از حضورشان در این قبیل عکس‌ها سواستفاده کردند، اما خیلی هم هستند که در مظلومانه‌ترین و مهجورانه‌ترین شکل ممکن در همان قاب عکس‌ها خود را جا گذاشتند و در دنیای امروزی‌شان به زندگی ادامه می‌دهند. این‌ها یعنی صداقت که من را به‌عنوان عکاس مجاب می‌کند تا در این پروژه هم دنبال صداقت باشم.

صادقی در پایان تأکید کرد: من می‌خواهم در این پروژه دنبال صداقت باشم؛ از این جهت کارهای مالی مربوط به پروژه را خودم برعهده گرفته‌ام که این صداقت از بین نرود. این صداقت باید همان صداقتی باشد که ما در عکاسی جنگ داشتیم  که البته حفظ آن هم کار دشواری است.

انتهای پیام

captcha