اندونزی: عضویت کامل در سازمان ملل حق فلسطین است
کد خبر: 3783707
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

اندونزی: عضویت کامل در سازمان ملل حق فلسطین است

 وزیر خارجه اندونزی، عضویت کامل در سازمان ملل متحد را حق طبیعی و قانونی فلسطین دانست و گفت: مسیر این کار هموار نیست اما اراده فلسطین و جامعه بین المللی را برای برآورده کردن این حق، متوقف نمی کند.

به گزارش ایکنا به نقل از «ایرنا»؛ رنتو مرسودی روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، با تبریک به فلسطین برای ریاست گروه 77 این مطلب را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه فلسطین سزاوار توجه کامل شورای امنیت است، افزود: مساله فلسطین اعتبار شورا را تعریف می کند. همه طرف ها باید با قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوط به سازمان ملل متحد به ویژه 478 (1980) و 2334 (2016) به عنوان یک فوریت، تطابق یابند.

وزیر خارجه اندونزی تاکید کرد: ادامه خشونت، نقض حقوق بین الملل و قطعنامه های مربوط به سازمان ملل، اعتبار شورا را کاهش می دهد. این مساله باید متوقف و بازسازی شود.

مرسودی بر پیروی از قوانین بین المللی و پرهیز از رفتارها و گفتارهای تحریک آمیز، یادآور شد: دو روز پیش رسانه های اسرائیلی اخباری از بسته شدن مدارس غیر انتفاعی آنروا(سازمان امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی) در شرق قدس را در سال آینده منتشر کردند. 

وی ابراز امیدواری کرد که این خبر دروغ باشد و گفت: در غیر این صورت، اقدامی تحریک آمیز و نقض مسئولیت های اسرائیل در موافقت نامه های مختلف بین المللی است. 

وزیر خارجه اندونزی با مردود دانستن گسترش شهرک های غیرقانونی صهیونیستی، افزود: این امر، تحریک آمیز و به طور کلی از نظر اخلاقی و قانونی غلط است. بیرون راندن خانواده های فلسطینی از خانه هایشان هم بی رحمی است که باید پایان یابد.

مرسودی روند صلح را نیازمند مشروعیت دانست و ادامه داد: مشروعیت زمانی می آید که تحت فرآیند چندجانبه گرایی هدایت شود که مبنای آن شاخص های موافقت نامه های بین المللی است. هر طرح صلحی که قادر به تطبیق با چنین شاخص هایی نباشد، موفق نخواهد بود. 

وی روند فعلی را ناراحت کننده دانست و اضافه کرد: شاخص های موافقت نامه های فعلی، تلاش ها را برای راه حل دو دولت تضعیف می کند. بگذارید با صدای بلند بگویم تنها گزینه حل مساله فلسطین، راه حل دو دولت است.

وزیر خارجه اندونزی با تاکید بر اهمیت اتحاد و آشتی فلسطینی ها، از کشورهایی که مواضع اصولی را درباره قدس حفظ کرده اند قدردانی کرد و گفت: ویران شدن شرایط انسانی در فلسطین به ویژه غزه باید خاتمه یابد. محرومیت ناعادلانه 11 ساله به حل مشکل کمک نمی کند و باید برداشته شود.

مرسودی همچنین خواستار افزایش کمک ها به آنروا شد تا وضع موجود در غزه بهبود یابد و گفت: تاکید می کنم آنروا یک ماموریت بشردوستانه دارد و آژانس سیاسی نیست. وضعیت 5.4 میلیون پناهنده فلسطینی به خطر افتاده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به اوضاع سوریه و یمن هم اشاره کرد و گفت باید تلاش های مداوم برای راه حل های سیاسی مسالمت آمیز و فراگیر مورد توجه قرار گیرد. مردم سوریه بیش از یک دهه رنج دیده اند. 

وزیر خارجه اندونزی با استقبال از آخرین تلاش ها برای پیشرفت یک روند سیاسی معتبر، افزود: از همه طرف ها می خواهیم تا از موفقیت این روند که سازمان ملل متحد تسهیل کننده آن است، اطمینان حاصل کنند چرا که این امر منجر به یک مسیر مشخص برای صلح خواهد شد.

مرسودی از ماموریت سازمان ملل برای حفاظت و تقویت آتش بس در الحدیده یمن هم استقبال کرد و آن را گام مهمی در جهت ایجاد صلح و دسترسی به نیازهای اولیه زندگی دانست.

وی با مردود دانستن خشونت و استفاده از نیروی نظامی علیه شهروندان، برای حمایت از روند صلح اعلام آمادگی کرد و گفت: همه طرف ها باید با ایمان به کار خود ادامه دهند تا روند صلح به پیش برود و روح چندچانبه گرایی احیا شود.
 
انتهای پیام
captcha