نقش دستگاه‌های اجرایی در کاهش چالش‌های اجتماعی/ ترویج نماز؛ بهترین راهکار
کد خبر: 3783719
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

نقش دستگاه‌های اجرایی در کاهش چالش‌های اجتماعی/ ترویج نماز؛ بهترین راهکار

گروه اجتماعی ـ مدیر ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مهمترین راه‌حل‌ها برای پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است و این وظیفه ماست که با استفاده از این نکته و با اولویت‌بندی در کارها و بیدار کردن وجدان درونی افراد، برای این مهم گام برداریم.

ترویج و اقامه نماز؛ مهمترین راهکار‌ برای پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام محمد کریمی، مدیر ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هرگونه آسیب در ارتباط انسان با خالق هستی می‌تواند ریشه انحرافات، کجروی‌ها و نابسامانی‌ها در زندگی باشد.
وی ادامه داد: لحظه قطع رابطه انسان با خداوند به هر دلیلی هم که باشد، نقطه آغاز انحراف و سقوط بوده و همین عامل باعث آسیب به دیگر محورهای ارتباط معنوی او می‌شود.
این کارشناس دینی ‌با اشاره به تبعات غفلت از یاد خدا، اضافه کرد: فردی که به‌دلیل غفلت از یاد خدا، دوستی دنیا، آرزوهای زیاد، فراموشی مرگ و آخرت، خودپرستی، خود‌برتر‌بینی، غرور، خودخواهی و... از ارتباط با خدای خود محروم شود، قطعاً به ارتباط خود با دیگران و با محیط اطراف آسیب زده و به انواع ناهنجاری‌ها و چالش‌های اجتماعی در حوزه فردی و اجتماعی روی می‌آورد.
کریمی تصریح کرد: با عنایت به آیات قرآنی و تأکید اهل بیت(ع) تنها فریضه‌ای که می‌تواند در این شرایط به کمک انسان آمده و او را از منجلاب خود ساخته رهایی بخشد، نماز است.
وی در تبیین اقامه نماز کارآمد و نقش بی‌نظیر این فریضه در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تأکید کرد: نماز انسان را در محور ارتباط با خدا از هر قیدی آزاد می‌کند و با درک عظمت او، دیگر در زندگی به بن بست نمی‌رسد.
مدیر ستاد اقامه نماز ‌چهارمحال و بختیاری گفت: آمارهای خشونت، پرخاشگری، قتل، سرقت و انواع جرائم ضدبشری همه حاکی از این است که ارتباط انسان با همنوع خود بسیار آسیب‌دیده و نگران‌کننده است. آمار بالای خودکشی، اعتیاد و استرس و اضطراب، اختلالات روانی و ... مبین این است که ارتباط انسان با خودش نیز به هم ریخته و نابسامان است.

توجه عمیق به معنویات
کریمی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که هر چه رابطه بشر با مادیات و دنیا بیشتر شود، مشکلات و گرفتاری‌هایش نیز بیشتر می‌شود و تنها راه خلاصی از این ورطه خودساخته، توجه عمیق به معنویات و عوامل ذکر و یاد خداست، چرا که تنها با یاد خدا دل‌ها آرام گرفته و جامعه بشری به سمت کمال به حرکت در‌خواهد آمد.
وی با بیان اینکه چالش‌های اجتماعی از جمله مهمترین مسائل گریبان‌گیر جامعه امروز ما شده و باید برای رهایی و جلوگیری از این آسیب‌ها راهکارهای ویژه‌ای اتخاذ کرد، ادامه داد: برای پیدا کردن راه‌حل ابتدا باید آسیب و مشکل به صورت دقیق شناسایی و ریشه آن پیدا شود، در غیر این صورت راه حل اصولی برای حل آسیب نمی‌یابیم.
کریمی افزود: آیات، روایات و کلام بزرگان همیشه راهگشای مشکلات ما بوده که در این باب حدود ۱۹ هزار حدیث درباره نماز و عبادت عنوان شده که راه حل‌های خوبی برای حل مشکلات اجتماعی به ما می‌دهد.
وی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص، گفت: طبق تأکید ایشان، یکی از مهمترین راه‌حل‌ها برای پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است و این وظیفه ماست که با استفاده از این نکته و با اولویت‌بندی در کارها و بیدار کردن وجدان درونی افراد، برای حل این معضل قدم برداریم.
کریمی خاطرنشان کرد: بسیاری از اقدامات انجام شده در این حوزه اثر گذار بوده‌اند اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش بیشتری داشته باشیم که نقش مبلغان، رسانه‌ها و مسئولان فرهنگی و... در کاهش چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی بسیار تاثیرگذار است.

دستگاه‌های اجرایی در کاهش آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی
مدیر ستاد اقامه نماز استان در تشریح نقش این ستاد و نیز نقش دستگاه‌های اجرایی در کاهش آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی، تصریح کرد: بی‌شک برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و نظارتی ستاد در تحقق این موضوع نقش بسزایی دارد.
کریمی برگزاری دوره‌های آموزشی، برنامه‎‌های متنوع فرهنگی، برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های سراسری و استانی و شهرستانی به منظور نهادینه کردن نماز در جامعه را از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد برشمرد و تأکید کرد: با نقطه مطلوب فاصله داریم امّا با تلاش جمعی و همگانی برای برداشتن گام‌های بلند در زمینه رشد و اعتلای فرهنگ دینی کشور از طریق نهادینه کردن فرهنگ نورانی نماز مصمم هستیم.
وی خاطرنشان کرد: با ترویج فرهنگ نورانی نماز در جامعه شاهد کاهش آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی خواهیم بود که در این راستا، همکاری دستگاه‌های فرهنگی در راه اعتلای نماز در جامعه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است.
انتهای پیام

captcha