کمک به بخش خصوصی برای افتتاح موزه در پی افزایش بودجه میراث فرهنگی
کد خبر: 3783886
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
مدیر‌کل موزه‌ها اظهار کرد؛

کمک به بخش خصوصی برای افتتاح موزه در پی افزایش بودجه میراث فرهنگی

گروه جامعه ــ مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده بود هر پنج روز شاهد افتتاح یک موزه در کشور باشیم، اظهار کرد: این افزایش بودجه می‌تواند به هدف گسترش تعداد موزه‌ها نیز یاری رساند و کمک بیشتری به بخش خصوصی کند.

به گزارش ایکنا؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله پنج دستگاهی است که با بیشترین افزایش بودجه مواجه بوده است. این افزایش به ویژه در بخش میراث فرهنگی بیش از حوزهای صنایع دستی و گردشگری قابل توجه است. همچنین در لایحه بودجه امسال ردیفی با عنوان «حقالکشف برای اماکن تاریخی» در نظر گرفته شده است.

علیاصغر مونسان نیز در توئیتی به موضوع حق کشف آثار تاریخی پرداخته و بیان کرده بود: «شاید تاکنون بسیاری از آثار تاریخی که بخشی از هویت ملی و متعلق به تمام مردم ایران است در خفا کشف و از کشور خارج شده باشد، اما در سال آینده با پرداخت حق کشف به یابندگان آثار تاریخی امیدواریم از قاچاق جلوگیری و این آثار ملی را حفظ کنیم».

بدین جهت به سراغ محمدرضا کارگر، مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رفتیم. وی حق‌الکشف را دارای ابعاد مختلفی دانست و گفت: برای مثال افراد در زمین کشاورزی و یا منزل خود هنگام بازسازی به صورت اتفاقی به تعدادی سکه طلا و نقره برخورد می‌کنند. اگر این کشف از ملک شخصی افراد و به صورت اتفاقی باشد و به سازمان میراث تحویل داده شود، سازمان پس از بررسی در صورت احراز شرایط سکه‌ها را وزن می‌کند و دو برابر ارزش روز طلا و نقره به یابنده پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: چنانچه افراد اشیا و آثاری را غیر از سکه به صورت اتفاقی و بدون آسیب در محوطه‌های تاریخی بیابند و به سازمان میراث فرهنگی اطلاع داده شود، پس از ارزیابی مبلغ حق‌الکشف به افراد پرداخت می‌شود. این قانون پیش از این نیز وجود داشت، اما از بودجه‌های عمومی برای تأمین آن استفاده می‌شد؛ در صورتی که در لایحه جدید ردیف اعتباری برای پرداخت این گونه از کشف‌ها در نظر گرفته شده است.

کارگر با ابراز امیدواری از اینکه این ردیف اعتباری بتواند از سال آینده حامی کسانی باشد که به منظور جلوگیری از حفاری غیرمجاز و خروج آثار ملی می‌کوشند، گفت: میزان کشف از سوی دستگاه‌های رسمی همچون یگان حفاظت و نیروی انتظامی قابل اعتناست، اما آمار دقیقی از آثاری که به صورت غیرقانونی کشف و قاچاق می‌شود وجود ندارد.

مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به افزایش بودجه این سازمان در بخش میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: بخشی از مأموریت این سازمان حفاظت از بنا‌های تاریخی، مرمت بنا‌ها و تجهیز موزه‌هاست که این افزایش بودجه می‌تواند در این ابعاد یاری‌رسان باشد.

کارگر با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده بود هر پنج روز شاهد افتتاح یک موزه در کشور با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، بخش خصوصی و نهاد‌های عمومی همچون شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها باشیم، اظهار کرد: بیشترین گسترش در زمینه ایجاد موزه از سوی بخش خصوصی انجام شده است. این افزایش بودجه می‌تواند به هدف گسترش تعداد موزه‌ها نیز یاری رساند و کمک بیشتری به بخش خصوصی کند.


انتهای پیام

 

 

captcha