گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
کد خبر: 3783899
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی

گروه فعالیت‌های قرآنی - «کاروان قرآنی انقلاب» به سرپرستی ‌احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و مدیر رادیو قرآن در سومین روز سفر 22 روزه خود به شهرستان خمین رسید، گلباران بیت تاریخی امام راحل، حضور در هفتمین مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی و حضور در مجمع قرآنیان استان مرکزی در خمین از جمله برنامه‌های صبح امروز بود. عصر امروز نیز با سفر به محلات و سپس دلیجان برنامه‌های این کاروان در استان مرکزی به پایان می‌رسد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، در دومین روز کاروان قرآنی انقلاب به خمین رسید، امروز، سوم بهمن بیت امام خمینی(ره) میزبان مسافران قرآنی بود.
در اولین ساعات روز، هفتمین جلسه انجمن خیرین قرآنی استان با حضور مهدی قره‌شیخ‌لو رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور، سید‌علی آقازاده استاندار مرکزی، فرخی معاون اقتصادی استاندار، اعضای کاروان قرآنی انقلاب، حجت‌الاسلام صابری اراکی رئیس انجمن خیرین قرآنی، محمد‌نبی رضایی خیر قرآنی و دیگر فعالان عرصه قرآن در بیت تاریخی امام برگزار شد.
استاد ابوالقاسمی در ابتدای جلسه آیاتی چند از قرآن را تلاوت کرد و پس از آن حجت‌الاسلام قربان‌پور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: در استان مرکزی بحمدالله یک هماهنگی خوبی از جهت مردمی، اداری، تشکیلاتی و وجود خیرین محترم و انجمن خیرین قرآنی که حجت‌الاسلام صابری اراکی مسئولیت ریاست این انجمن را بر عهده دارند، وجود دارد که کمک شایانی به پیشبرد اهداف قرآنی استان می‌کند.
وی ادامه داد: ما در استان مرکزی خوشبختانه در اجرای برنامه‌های قرآنی ضمن اینکه ادای وظیفه می‌کنیم، دستگاه‌های متولی امور قرآنی را هم به شکل بهم پیوسته‌ای داریم و همه با هم برای رسیدن به اهداف متعالی تلاش می‌کنیم.

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
این مقام مسئول افزود: اگر ما اعتماد و اتکای به جامعه مردمی نداشته باشیم، قطعاً امور اداری گرچه سیاستگذار هستند اما توانایی انجام تمام کار را نخواهد داشت؛ لذا در استان مرکزی نماد حضور مردمی از چندین جهت ارزشمند است از جمله آمادگی مردمی جهت چاپ قرآن کریم، آمادگی برگزاری محافل قرآنی و بسیاری از موارد دیگر که با هماهنگی‌های مطلوبی در حال پیگیری است.
حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی مسؤل دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی هم گفت: در استان مرکزی بحمدالله جلسات انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی بطور منظم با حضور امام جمعه محترم اراک، استاندار محترم مرکزی و دیگر اعضا برگزار شده است و از این منظر در جایگاه خوبی در میان استان‌های کشور قرار داریم.

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
شفیعی تصریح کرد: در بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفت‌های خوبی در استان داشته‌ایم و دستور کار امروز جلسه هم همین موضوع هست که دوستان عنایت کنند و ظرف یک هفته آینده نقطه‌نظرات خودشان را برای انجمن ارسال کنند.
وی افزود: بنا داریم در آینده‌ای نزدیک نشست مشترک انجمن خیرین استان مرکزی و استان اصفهان را برگزار کنیم چراکه استان اصفهان انجمن خیرین خوبی دارند و می‌توانیم از تجارب آن‌ها و همچنین بیان نظرات متقابل استفاده کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه حساب انجمن خیرین قرآنی استان هم راه‌اندازی شده، البته ما در انجمن به دنبال جمع‌آوری کمک نیستیم بلکه امروز در انجمن بحث هدایت مطرح است، به عبارت دیگر کار ستادی، برنامه‌ریزی و هدایت خیرین بر عهده ماست که با همکاری سایر اعضا انجام وظیفه می‌کنیم.
حجت‌الاسلام محمد‌حسین صابری اراکی رئیس انجمن خیرین قرانی استان نیز به تشریح فعالیت‌های انجمن پرداخت و اظهار کرد: دارالقرآن‌های خیرساز که در شهرستان‌های دلیجان، محلات، آشتیان، خمین که البته بانی دارالقرآن خمین خیر نیکوکار آقای نبی رضایی هستند، همچنین در شهرستان‌های پرندک، زاویه، هندودر، ساوه، خنداب، فراهان و میلاجرد که در حال احداث می‌باشند محلی برای ترویج احکام نورانی قرآن خواهند بود.
رئیس انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی افزود: بحمدالله با طرح چاپ و اهدای رایگان قرآن کریم که با حضور استاد قره‌شیخ‌لو و استاد ابوالقاسمی رونمایی شد، به همت خیرین و همین‌طور صنایع استان مرکزی تعداد ۷۰ هزار جلد مصحف شریف در سطح مساجد، حسینیه‌ها و هیئات مذهبی استان توزیع شد.

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
وی تصریح کرد: برگزاری جلسات قرآنی در موسسات و خانه‌های قرآنی، همچنین برگزاری موفق جشنواره گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) که طی ۵ سال از سال ۹۲ تا ۹۷ در اقصی‌نقاط استان برگزار شد و شاهد برکات آن بودیم و هستیم، توانستیم بیش از ۱۱ هزار نفر از کودکان، نوجوانان و نخبگان قرآنی را جذب کنیم و با کتاب هدایت بیش از پیش آشنا کنیم.
صابری‌اراکی گفت: لازم به ذکر است که ۶۰ درصد اعتبارات این جشنواره به ویژه در سال ۹۷ توسط خیرین محترم تامین شد، در بخش حمایت از توسعه فعالیت‌های آموزش قرآن، تربیت معلمان، حافظان، قاریان هم در سراسر استان با حمایت سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور و همچنین اداره کل تبلیغات اسلامی استان اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.
این مقام مسئول در پایان بیان کرد: بحمدالله با تلاش ۲۲۰ موسسه و خانه قرآن شهری و روستایی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی در حال توسعه محافل قرآنی هستیم. طی ۶ جلسه گذشته انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی، با توجه به بافت منطقه‌ای و نیازهای احصا شده در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در رفع موانع توسعه قرآنی در میان آحاد جامعه بویژه جوانان تلاش‌های موثری انجام شد.
سعید فرخی معاون هماهنگی و اقتصادی استاندار مرکزی در ادامه گفت: بسیار خرسندیم استان ما جزو اولین استان‌های مسافران انقلاب قرار گرفته است و امید است حضور این مسافران در استان زمینه خیر و برکت را هر چه بیشتر فراهم کند.
وی با اشاره به فعالیت خوب خیرین قرآنی در استان، تصریح کرد: هرچه برای فعالیت‌های قرآنی هزینه شود در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده و مصون داشتن نوجوانان و جوانان است.

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
فرخی حرکت خیرین قرآنی در استان را موفقیت‌آمیز خواند و اظهار کرد: عملکرد انجمن خیرین استان بسیار رضایت‌بخش است، برنامه‌ریزی اعضای انجمن برای هدایت فعالیت‌های قرآنی قابل تحسین است و فعالیت انجمن خیرین قرآنی در استان زمینه اهتمام هرچه بیشتر در این حوزه را فراهم کرده است.
مهدی قره‌شیخ‌لو رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در ادامه جلسه بیان کرد: اگر دستگاه‌های متولی حوزه قرآن کریم هر کدام سهم خودشان را به درستی ادا بکنند، ما می‌توانیم جامعه موفق قرآنی داشته باشیم، الحمدلله این موضوع در مدل استانی در استان مرکزی به خوبی اتفاق افتاده چراکه ۱۰ سال هست که در این استان رفت‌و‌آمد دارم و در طول این سالها تمام عزیزانی که در کسوت استاندار بودند و همچنین معاونین آن‌ها همیشه عنایت ویژه‌ای به مباحث قرآنی داشته‌ و همچنان هم دارند که به نوبه خود تشکر و قدردانی می‌کنم.

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
وی ادامه داد: موفق‌‌ترین استان کشور در حوزه خیرین قرآنی طی ۱۰ سال گذشته، استان مرکزی است. در مراسم‌ مختلف کلنگ‌زنی و افتتاحیه پروژه‌های قرآنی که بخش عمده‌ای از آن‌ها توسط خیرین مساعدت شده، حضور داشته‌ام که امیدوارم این مدل توسعه پیدا کند به کل کشور و همه استان‌ها از این مدل استفاده کنند.

جوان قرآنی بسازیم
قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: در رابطه با اساسنامه انجمن خیرین قرآنی، جلسه‌ای هفته گذشته در قم برگزار شد و نماینده همه انجمن‌ها در آن جلسه حضور داشتند و مفاد اساسنامه بررسی و قرار بر این شد جلسه نهایی در تهران برگزار شود که به فضل خدا اساسنامه نهایی بشود و بتوانیم این مدل را بصورت قطعی مکانیزم مشترکی در کل کشور راه‌اندازی کنیم که این انجمن‌ها یک شخصیت حقوقی پیدا کنند و شاهد اثرگذاری بیشترشان باشیم.
این مقام مسئول افزود: درست است که توسعه سخت‌افزاری بسیار مهم است و باید انجام پذیرد ولی نباید از حوزه نرم‌افزاری هم غافل بود، بعضی اوقات حمایت خیرین از یک فعالیت قرآنی، تأثیرگذاری بیشتری از ساخت‌و‌سازهای مرسوم دارد. اگر بتوانیم یک جوان قرآنی بسازیم، این جوان در هر کجا که حضور داشته باشد دارالقرآن متحرک و سیار است، از طرف دیگر همه مسئولان قرآنی و خیرین به مسئله کادرسازی قشر نوجوان اهمیت ویژه‌ای بدهند چراکه برنامه‌های بسیار متنوع و جذابی برای قشر نوجوان وجود دارد که همگی کاربردی هستند.
سید‌علی آقازاده استاندار مرکزی از حضور کاروان قرآنی انقلاب در استان مرکزی ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار لازم است تا قاریان و حافظان به نام در جمع مردم حضور یافته و آنان را به گسترش و نشر فعالیت‌های قرآنی تشویق کنند.
ادای احترام به ساحت مقدس امام راحل و گلباران بیت قدیمی ایشان از دیگر برنامه‌های مسافران قرآنی بود آنان با حضور در بیت امام با آرمان‌های ایشان تجدید میثاق دوباره کردند.
با توجه به اینکه حضور در برنامه‌های مختلف قرآنی با رویکرد مردمی و انعکاس اخبار توسط رادیو قرآن و شبکه معارف سیما از دیگر برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب است برگزاری ششمین مجمع قرآنیان استان در دستور کار قرار گرفت. پس از ادای احترام به سرود ملی استاد احمدی‌وفا آیاتی چند از قرآن را تلاوت کرد.

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
حجت‌الاسلام سید‌علی حسینی پور امام جمعه خمین برای عرض خیر مقدم به استاندار مرکزی و رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در جایگاه قرار گرفت و گفت: مردم ایران از دست ظلم حاکمان جور به ستوه آمده و بر در و دیوار نوشتند یا مرگ یا خمینی، در آن دوران مردم انقلابی از دست شکنجه‌های اسرائیل و افراد تربیت شده به دست آنان در امان نبودند. حال امروز جایگاه نظام و مردم عالی‌ترین جایگاه است، امروز جوانانی در نظام اسلامی ایران فعالیت دارند که در دنیا نمونه ندارندف قدرتی به اندازه قدرت نظام برای هیچ کشوری نیست.
حسینی‌پور اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی در قلب همه ملت‌ها نفوذ کرده است، همه به اندازه‌ای که به قرآن ایمان و علم داریم و عمل می‌کنیم باید فرهنگ قرآن را نشر دهیم، امید است در آینده بهتر و بیشتر از این عمل کرده و جایگاه قرآن را در جامعه به طور واقع‌بینانه ارتقا بخشیم.

گزارش ایکنا از دومین روز سفر «کاروان قرآنی انقلاب» به استان مرکزی
سید‌علی آقازاده استاندار مرکزی در ادامه ششمین مجمع قرآنیان استان بیان کرد: قطعاً کسانی که در راه این انقلاب به صورت صادقانه و مخلصانه حرکت کردند در مسیر زندگی خود به اجرا و پاداش دست خواهند یافت.
وی با اشاره به اینکه در راه این انقلاب شهدای بسیاری تقدیم شد و شاهد حضور میلیون‌ها شهید زنده به عنوان یادگاران و برکات انقلاب اسلامی هستیم، بیان کرد: انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه به متن آورد و برگزاری مجامع با شکوه قرآنی در کشور و استقبال شگرف از این مجامع به معنای تحقق مفاهیم قرآنی در انقلاب اسلامی است و این انقلاب به برکت ارزش‌های قرآنی پایدار مانده است.
آقازاده بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی که با رهبری امام راحل پیروز و سپس به رهبری مقام معظم رهبری ادامه یافت را فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: حرکت کاروان قرآنی، استقبال مردم و جوانان از این فضای معنوی باعث شده است که انقلاب هر روز باشکوه‌تر و مستحکم‌تر در مسیر خود پیش رود و در مسیر انقلاب، خیرین همیشه حاضرند و هر زمان که انقلاب و نظام نیازمند کمک بوده خیرین وارد صحنه شدند.
در این مرحله از جلسه از خانواده زنده‌یاد اعظم تقی‌پور، اعظم فتحی، زهرا شفاعتی، علیرضا رضایی و حمید حاجی‌اسماعیل‌زاده تجلیل شد.
با توجه به قرار گرفتن در ایام فاطمیه حجت‌الاسلام محمدحسین صابری اراکی لحظاتی به ذکر مصیبت آن حضرت پرداخت، پس از استماع ذکر مصیبت مهدی قر‌ه‌شیخ‌لو گفت: حضور کاروان قرآنی انقلاب در استان مرکزی و شهرستان خمین را به فال نیک می‌گیرم؛ چراکه این کاروان نمادی از ظرفیت‌های قرآنی کشور در طول ۴۰ سال فعالیت قرآنی است، مسافران این کاروان در ۹ استان حضور یافته و بیش از ۴۰ برنامه قرآنی را برگزار می‌کنند‌.

ظرفیت‌ مردمی برنامه‌های قرآنی
وی با بیان اینکه بیشترین تمرکز کاروان قرآنی انقلاب جهت برگزاری برنامه‌های قرآنی ظرفیت‌های مردمی است، ابزار کرد: ما در طول ۴۰ سال گذشته در حوزه قرآن شاهد دستاوردهای مختلف همچون کسب ۱۸۰ رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن در کشورهای مختلف هستیم که به جرئت می‌توان گفت هیچ کشور اسلامی چنین رکوردی را در کسب مقام در مسابقات بین‌المللی نداشته است.

دستاوردهای قرآنی انقلاب
قره‌شیخ‌لو ادامه داد: تربیت هزاران حافظ از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است، تعداد حافظان قرآنی قبل از انقلاب به۳۰ نفر هم نمی‌رسید اما امروز شاهدیم حافظان در قشر نوجوان و جوان خودنمایی می‌کنند. وجود تشکل‌های مردمی در قالب‌های مختلف، موسسات، خانه‌‌های قرآنی شهری و روستایی و تشکیل انجمن‌‌های خیرین از دیگر دستاوردهای انقلاب است.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای انقلاب می‌توان به فعالیت ۱۰ هزار تشکل قرآنی در کشور و تربیت ۱۰۰ هزار مربی قرآن اشاره کرد، مربیان قرآن اصلی‌ترین شبکه تعلیم و تربیت و آموزش قرآن در کشور هستند و بدون هیچ چشم‌داشت و توقعی وظیفه آموزش به کودکان، نوجوانان و جوانان را برعهده دارند که جا دارد از همه فعالان این عرصه همچون گروه‌های مردمی و مسؤلان تشکر کنم.

لزوم تأثیر قرآن در زندگی مردم
وی ادامه‌ داد: پس از پیروزی انقلاب ما تجربه فعالیت و کار تشکیلاتی قرآنی نداشتیم اما در حال حاضر ۴۰ سال تجربه کار تشکیلاتی داریم، بعد از ۴۰ سال باید جهش قرآنی در کشور داشته باشیم؛ باید در دهه جدید بر کمیت و کیفیت برنامه‌‌‌های قرآنی بیفزاییم. در این دهه جهت‌گیری آموزش‌ها باید به سمتی باشد که زندگی مردم را تحت تاثیر تعالیم قرآنی قرار دهیم چراکه مردم باید قرآنی فکر کرده و عمل کنند.

نگاه به آموزش قرآن تغییر کند
وی اضافه کرد: بایستی ربط و نسبت قرآن با زندگی جوانان تبیین شود، در زندگی روزمره نزدیک ۱۷ ساعت فعالیت روزمره داریم باید دید جایگاه قرآن در مراحل مختلف زندگی کجاست؟ آیا عملکرد ما منطبق با اصول و نسخه‌های قرآنی است، باید دید در کارکردها به تعلیم توجه داریم، به نظر می‌رسد آموزش قرآن با این نگاه باید تغییر و تحولات جدی پیدا کند و ما بتوانیم زندگی روزمره را تحت تاثیر قرآن قرار دهیم.
قره‌شیخ‌لو گفت: آموزش قرآن از انس با قرآن و ظاهر قرآن آغاز شده و به مراتب بالاتر می‌رسد، باید بتوانیم فرهنگ قرآن‌خوانی و انس با قرآن را در مردم ایجاد کنیم اگر این اتفاق بیفتد و فعالیت‌ها منتج به گزارش فرهنگ قرآن شود می‌توان انتظار داشت تا فضای کشور قرآنی شده و مردم مبتنی بر نسخه‌های قرآنی تعاملات را تنظیم کنند. وظیفه ما سنگین است جامعه قرآنی دست به دست هم دهند و با تجربه ۴۰ ساله در دهه پنجم انقلاب جهش قرآنی را در کشور ایجاد کرد و نواقص موجود در گذشته را رفع کرد.

نقش مردم و خیرین در فعالیت‌های قرآنی
وی تصریح کرد: نقش مردم در حمایت از فعالیت‌های قرآنی نقش تعیین‌کننده است، دولت و نظام اسلامی هم وظیفه دارد برای فعالیت‌های قرآنی کشور تلاش کند، نوسانات اعتباری در بودجه‌های قرآنی برای نظام اسلامی ضعف است چراکه نظام اسلامی باید در این حوزه با جدیت بیشتری ورود پیدا کند و جامعه‌ قرآنی را دل‌گرم کند که نظام ما پافشاری دارد دین خود را برای حمایت از جامعه قرآنی در کشور ادا کند. افرادی که به عنوان خیر فعالیت دارند از نقش ویژه‌ای برخوردارند گرچه شعار ما در بخش خیرین این است که هر ایرانی می‌تواند اندازه وسع و توان در توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور مشارکت کند.
در پایان مراسم از محمد باقری، حمید رضایی، داوود عسکری، سید‌عباس میرصادقی، پروانه سرلک، معصومه غفاری، اعظم خیری، فاطمه آل‌طاهر، زهرا و فاطمه آخوندی، شیما فرقدان، رسول کاظمی، محمدرضا باقری‌مفرد، الهام عبدالغفاری و سمیه مصطفایی تجلیل شد.
مسافران قرآنی کاروان انقلاب در ادامه سفر خود به استان مرکزی با حاج علی توکلی خیر قرآنی محلاتی دیدار می‌کنند. حضور در محفل انس با قرآن در مسجد جامع شهر دلیجان برنامه پایانی کاروان قرآنی انقلاب در استان مرکزی است و سفر این کاروان فردا، چهارم بهمن از استان اصفهان ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام

captcha