دستگیری مرضیه هاشمی؛ گشودن جبهه‌ای تازه علیه ایران
کد خبر: 3783947
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
اعتراض اصحاب رسانه به بازداشت غیرقانونی خبرنگار پرس تی وی

دستگیری مرضیه هاشمی؛ گشودن جبهه‌ای تازه علیه ایران

گروه بین‌الملل – سخنرانان حاضر در نشست اعتراضی اهالی رسانه به بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری پرس‌تی‌وی، دستگیری وی را نشانه‌ای از عمق خصومت رژیم حاکم بر آمریکا با ملت و انقلاب اسلامی ایران و سیاست دوگانه این کشور در برخورد با رسانه‌های مستقل دانستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست اعتراض اصحاب رسانه ایران به بازداشت غیرقانونی «مرضیه هاشمی» در آمریکا امروز چهارشنبه (3 بهمن) در محل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد.
 
دستگیری مرضیه هاشمی حساب شده بود

مراسم با سخنرانی «نادر طالب‌زاده» فیلم‌ساز، تهیه‌کننده و روزنامه‌نگار آغاز شد. وی مرضیه هاشمی را فردی متأثر از انقلاب اسلامی دانست که قبل از زندگی در ایران، رویدادهای انقلاب را با اشتیاق دنبال می‌کرده است. به گفته طالب‌زاده، هاشمی فردی بسیار معتقد بود و با اینکه چادر پوشیدن در شبکه پرس‌تی‌وی اجباری نیست، وی این نوع حجاب را از روی اعتقاد انتخاب کرد.
 
وی افزود: دستگیری خانم هاشمی با اینکه اقدامی تأسف‌بار است، اما در عین حال یک پیروزی هم هست، چرا که واکنش گسترده‌ای نه تنها در ایران که حتی از سوی روشنفکران آمریکایی به این قضیه شاهد هستیم و این خود یک پیروزی و موفقیت است.

طالب‌زاده گفت: دولت آمریکا جنگ نرم را علیه انقلاب آغاز کرده است. بولتون و پومپئو و همفکران آنها می‌دانند دارند چه کار می‌کنند. مرضیه هاشمی درباره اوضاع متزلزل امریکا صحبت می‌کرد و این امر باعث زلزله‌ای در ارکان دولت آمریکا شده بود. دستگیری مرضیه هاشمی یک امتحان و فرقان برای جدایی حق از باطل است.
 
طالب‌زاده در ادامه افزود: نکته مهم، زمان‌بندی بازداشت مرضیه هاشمی است که پس از سفر بولتون و پامپئو به کشورهای خاورمیانه رخ داد. این حمله به رسانه‌های ایرانی پس از تصمیم ترامپ به خروج از سوریه رخ داد.  نکته دیگر، گشودن جبهه دیگری علیه ایران است. آنها پس از حمله به اقتصاد ایران و اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه، دست به چنین اقداماتی زدند. باید به مفهوم و واقعیت دولت پنهان هم توجه کرد. این تصمیم نمی‌تواند تصمیم یک فرد خاص باشد، بلکه تصمیمی از سوی یک مجموعه‌ است. همچنین باید به سفر «لوییس فراخان»، رهبر جنبش اسلامی آمریکا به ایران توجه کرد. در هنگام این سفر بود که امام جماعت مسجدی در واشنگتن که هوادار جمهوری اسلامی بود، شدیداً مورد ضرب و شتم قرار گرفت. سفر لوییس فراخان به ایران موجب عصبانیت‌ شدید آمریکا شد و چون به وی دسترسی نداشتند، به آن امام جماعت در واشنگتن حمله شد. جنبش «امت اسلام» با خانم مرضیه هاشمی در تماس نزدیک بودند و نباید به ماجرای بازداشت مرضیه هاشمی و تماس‌ها و ارتباطات وی با جنبش امت اسلام و مواضع رهبر مشهور این جنبش بزرگ آمریکایی در حمایت از جمهوری اسلامی و انتقاد از آمریکا توجه کرد.
 
آزادی بیان آمریکایی؛ شعاری پوچ

«سیدمصطفی خوش‌چشم» روزنامه‌نگار، دومین سخنران این نشست بود. وی درباره اقدام دولت آمریکا در دستگیری غیرقانونی مرضیه هاشمی گفت: این اقدام آمریکا در قبال خانم هاشمی نقض آشکار حقوق بشر، حق آزادی بیان و رسانه‌های آزاد از سوی آمریکا است. آمریکایی‌ها چندین روز پس از بازداشت هاشمی گفتند وی به عنوان شاهد کلیدی در یک پرونده قضایی بازداشت شده، ماجرایی که مبتنی بر یک قانون نادر اتفاق افتاده است. آمریکایی‌ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند و به عموم‌ مردم در این خصوص توضیح دهند. این اقدام نشان می‌دهد که چرا مردم ایران، آمریکا را نماد استکبار می‌نامند.

وی افزود: آنها باید توضیح دهند که چرا یک مادر 59 ساله را با استناد به یک قانون نادر و بدون هیچ جرمی، روزها در زندان نگه داشته‌اند. آزادی بیان از نظر آمریکا تنها برای کسانی است که موافق سیاست‌های دولت آمریکا باشند و نه مخالفان. در قضیه خاشقچی با اینکه بسیاری از سناتورها و سیاستمداران آمریکایی اذعان دارند که بن سلمان مسئول مستقیم قتل فجیع این روزنامه‌نگار است، اما چون همراه دولت آمریکاست، کاری به او ندارند.

خوش‌چشم در ادامه گفت: کدام قانون اجازه می‌دهد که با یک فرد شاهد، همانند یک مجرم برخورد شود. روش برخورد آنها نشان می‌دهد که اولاً آنها چه خصومت عظیمی با ایران و انقلاب دارند. علاوه بر این نشان‌دهنده خشم آنها از رسانه‌های مستقل است. در آینده نمونه‌های دیگری از برخورد دولت آمریکا با رسانه‌های ناهمسو با آمریکا همچون الجزیره، تی آر تی ترکیه، راشا تودی و غیره را شاهد خواهیم بود.
 
این روزنامه‌نگار ادامه داد: آمریکا اکنون ترکیبی از جنگ سخت و جنگ نرم را در منطقه به راه انداخته است. این دستگیری و نحوه برخورد با مرضیه هاشمی نوعی فشار روانی بر ایران و رسانه های مستقل است. من به عنوان یک روزنامه‌نگار از همه رسانه‌های مستقل جهان می‌خواهم که نه به خاطر ایران، بلکه به خاطر انسانیت و دفاع از استقلال خود، درباره این قضیه سکوت نکنند.

سابقه برخورد با خبرنگاران مستقل

در ادامه، «محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران از چند خبرنگار مستقل یاد کرد که در گذشته توسط ایالات متحده به طرق مختلف در معرض فشار، بازداشت و زندانی شدن قرار گرفتند.
وی از «سیدمحمود موسوی»، رئیس مرکزی اسلامی در جنوب کالیفرنیا نام برد که سال‌ها در بازداشت انفرادی بود و نهایتاً در آنجا سرطان گرفت. یک مورد دیگر «سیرنا شین»، خبرنگار پرس‌تی‌وی بود که در مرز ترکیه و سوریه کشته شد. وی به خاطر پوشش قاچاق سلاح به سوریه تهدید و کشته شد. علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته با رسانه‌ها  و خبرنگاران، هیچ کسی حاضر نشد برای وی کاری کند. در تمامی این موارد، علی‌رغم پیگیری‌ها و رجوع به نهادهای بین‌المللی، نه دولت آمریکا و نه هیچ‌کدام از نهادها حاضر نشدند در این خصوص کاری انجام دهند. رسانه‌های آمریکا معمولا هر آنچه که دولت در این خصوص بیان می‌کند را تکرار می‌کنند.
وی افزود:‌ در مورد ماجرای خانم هاشمی هم انتظار متفاوتی ندارم. در خصوص غزه مشاهده می‌کنید وقتی تصویربرداران و گزارشگران توسط تک‌تیراندازهای اسرائیلی کشته می‌شوند نیز رسانه‌ها و دولت‌های مدعی حقوق بشر کاری نمی‌کنند؛ بر این اساس انتظار چندانی از آنها وجود ندارد.
 
هاشمی، محبوب میان همکاران

در این نشست، همچنین «مریم آذرچهر» از دوستان خانم هاشمی درباره بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا صحبت کرد. وی در این باره گفت: صدها نفر برای مرضیه هاشمی دعا می‌کنند و روزه گرفته‌اند. مرضیه هاشمی فردی قوی است که خیلی‌ها به او تکیه می‌کنند و در عین حال خیلی روحیه لطیفی دارد. مرضیه هاشمی فردی محبوب در بین همکارانش بود و همه منتظر بازگشت وی به خانه‌اش هستند.
 
انتهای پیام
captcha