سبک زندگی قرآنی را در عمل آموزش دهیم/ آموزش قرآن به 15 میلیون نفر
کد خبر: 3783994
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
گزارش ایکنا از گردهمایی مربیان سبک زندگی قرآنی؛

سبک زندگی قرآنی را در عمل آموزش دهیم/ آموزش قرآن به 15 میلیون نفر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ گردهمایی مربیان و استادان سبک زندگی قرآنی امروز چهارم بهمن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد و عباس سلیمی، از استادان برجسته قرآن کشور، تأکیدکرد: سبک زندگی قرآنی به همایش و سمینار و تبلیغ نیاز ندارد و باید در عمل الگو برای مردم باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که جوانان قلباً جذب فرهنگ قرآنی شوند.

سبک زندگی قرآنی را در عمل آموزش دهیم/ آموزش قرآن به 15 میلیون نفربه گزارش ایکنا، از قم، در ابتدای این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور، در سخنانی گفت: یکی از دستاوردهای 40 ساله انقلاب آموزش قرآن برای سطوح مختلف مردم بوده است و سازمان دارالقرآن از ابتدای تاسیس تاکنون موفق شده تا بالغ بر 15 میلیون نفر را تحت پوشش آموزش‌های عمومی و تخصصی  قرآنی قرار دهد.

وی افزود: از چند سال قبل این بحث مورد توجه قرار گرفت که این آموزش‌ها نیاز به کار تکمیلی دارد و لازم است، ولی کافی نیست. از این رو بحث توجه به مفاهیم با رویکرد کاربردی و عملیاتی مورد اهتمام قرار گرفت که باب این بحث را هم استاد خدام حسینی گشود.

برگزاری 300 کارگاه سبک زندگی قرآنی

قره‌شیخلو گفت: بیش از 300 کارگاه سبک زندگی قرآنی در چند سال اخیر در سراسر کشور برگزار شده است. همچنین شش دوره تربیت مربی برگزار کردیم گرچه معتقدیم در ابتدای راه هستیم و باید به تولید محتوا و تربیت نیروی متخصص با اهتمام بیشتری بپردازیم.

وی افزود: نتایج حاکی از استقبال بسیار خوب مردم از این نوع کار بوده است و قاطبه مردم به این مسئله توجه نشان داده‌اند که از قرآن چگونه می‌توانند در زندگی اجتماعی، خانوادگی و کاری خود بهره ببرند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با بیان اینکه البته این کارها آفت‌هایی هم دارد ادامه داد: مربیان، بانیان و مبلغان قرآنی ابتدا باید خودشان مراقبت در این مسائل داشته باشند زیرا مردم سبک زندگی مربی و مبلغ را زیر نظر دارند تا ببینند خود فرد چه مقدار به این مسئله پایبند است و آیا کسی که در این وادی قدم بر می دارد خودش زندگی قرآنی دارد.

قره‌شیخلو با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب دیگر نباید آزمون و خطا در مباحث مدیریتی باشد، اظهار کرد: امروز آسیب‌های زیادی به ویژه در بحث آسیب‌های اجتماعی در جامعه داریم و اگر قرار است اصلاحی شود، در سایه بازگشت به معارف قرآن کریم میسر خواهد شد.

همچنین مهدی شکری، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم، در سخنانی گفت: امام خمینی(ره‌) جریان عرفان سیاسی و سیاست عرفانی را بنیان نهادند و در وصیت‌نامه الهی سیاسی خویش هم بعد از انس با قرآن و اهل‌بیت(ع) بر انگیزه الهی و وحدت کلمه تأکید فرمودند.

وی با بیان اینکه امام بنای انقلاب را بر آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ؛ بگو من فقط به شما يك اندرز مى‏ دهم كه دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد سپس بينديشيد كه رفيق شما هيچ گونه ديوانگى ندارد او شما را از عذاب سختى كه در پيش است جز هشداردهنده‏‌اى [بيش] نيست (سبا/ ۴۶)» بنا نهادند افزود: در سده‌های اخیر احیاگران تفکر دینی عموماً با همه تفاوت‌های نگرشی در یک امر اتفاق نظر داشتند و آن اینکه راه احیای تمدن اسلامی چیزی جز بازگشت به قرآن نیست.

فاصله از قرآن؛ عامل افول

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه مهمترین دلیل افول تمدن اسلامی به زعم اندیشمندان جهان اسلام فاصله گرفتن از قرآن و آموزه‌های آن بوده است اظهار کرد: البته منظور نه فاصله از ظاهر قرآن است، زیرا سالیانه میلیون ها نسخه قرآن چاپ می‌شود بلکه گسست تاریخی میان آموزه‌های قرآنی و زندگی جوامع اسلامی عامل این افول بوده است.

شکری با بیان اینکه به تعبیر علامه جوادی آملی ما زندگی داریم و قرآن هم داریم و این گسست جوامع از قرآن مشهود است بیان کرد: بی جهت نیست که مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید دارند که تمدن اسلامی از نرم‌افزار و سخت افزار تشکیل شده است و بخش اصلی این تمدن سبک زندگی قرآنی است که متأسفانه در این مسئله پیشرفت نداشتیم و یا کم داشتیم و باید آسیب‌شناسی کنیم.

سبک زندگی قرآنی را در عمل آموزش دهیم/ آموزش قرآن به 15 میلیون نفر

شکری اظهار کرد: سازمان دارالقرآن در این زمینه اقدامات خود را آغاز کرده است ولی در ابتدای راه هستیم و باید تلاش‌های زیادی شود تا از این مهجوریت قرآن در زمینه سبک زندگی بکاهیم.

غفلت از اعجاز معنوی

وی با بیان اینکه اعجاز معنوی قرآن از نکات مغفول در بحث اعجاز است افزود: به اعجاز لفظی توجه شده است، ولی به موضوع اعجاز معنوی کم توجه بوده‌ایم زیرا اعجاز معنوی قرآن است که می‌تواند در مدتی کوتاه سبک زندگی ما را اصلاح کند؛ همان طور که آیت الله جوادی آملی فرمود که قرآن امروز هم می‌تواند مسلمین را به قدرت صدر اسلام برساند که از سرزمین جاهلی تمدنی ایجاد کرد که روم و ایران را به چالش کشید البته شرط آن بازگشت عاملانه به قرآن است.

شکری با بیان اینکه نهال سبک زندگی قرآنی نوپاست و نیاز به سیراب شدن دارد، اظهار کرد: بازخوردهای عجیبی در طول مدت برگزاری کارگاه های سبک زندگی شاهد بودیم که نشان می‌دهد حرکتی ارزشمند است و باید توسعه بیابد. البته نیاز به مجاهدت دارد و ان شاءالله این حرکت در بحث تولید محتوا و برگزاری دوره با شتاب بیشتری در سال جدید ادامه خواهد یافت.  

شکری با بیان اینکه بدون نقشه جامع نمی‌توان در زمینه سبک زندگی قرآنی حرکت کرد به همین دلیل کتب مبانی و مبادی تألیف شد اظهار کرد: نقشه مفهومی بحث، تدوین و چندین جلد کتاب مرتبط با درختواره نیز تولید شده است که نقشه راه ما در این بحث است.

شکری با اشاره به چیستی و چرایی سبک زندگی قرآنی بیان کرد: عمل به معارف دینی مستلزم شناخت از مبادی تصوری و تصدیقی بحث بوده تا ما را از غلتیدن در چارچوب‌های مفهومی دیگری که با معارف قرآن نسبتی ندارد حفظ کند.

تجلیل از مقام علامه طباطبایی

همچنین مرتضی نجفی قدسی در سخنانی به تشریح جایگاه و اهمیت دارالقرآن علامه طباطبایی پرداخت و گفت: علامه طباطبایی الگوی سبک زندگی قرآنی است که درهای معنویت بر روی او باز بود و در ملکوت سیر می کرد.

وی با بیان اینکه این دارالقرآن از مصادیق آیه شریفه فی بیوت اذن الله بوده است بیان کرد: این مکان محل رفت و آمد شاگردان بزرگ ایشان مانند شهید مطهری، مفتح، مصباح، جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی و ... بوده است.

وی به ذکر خاطراتی از نزدیکان علامه طباطبایی از زندگی ایشان پرداخت و بیان کرد: از همسر گرامی ایشان نقل است که علامه در بسیاری از شب‌ها نمی‌خوابید و وقتی علت را جویا می‌شدیم می‌فرمود تسبیح موجودات اجازه نمی دهد که بخوابم همچنین از دختر ایشان نقل است که وقتی به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می‌شدند سلام می دادند و از ما می‌پرسیدند که جواب سلام را نشنیدید یعنی ایشان جواب سلام را می‌شنید.

سبک زندگی قرآنی را در عمل آموزش دهیم

همچنین عباس سلیمی،  پیشکسوت قرآنی کشور، در سخنانی گفت: در این دوره عجیب، بشر برای راهبری خود چه ظلم‌ها و تجاوزاتی که نکرده و همه آن هم به اصول و سبک زندگی بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در سبک زندگی قرآنی، کشتن یک نفر بی گناه به منزله کشتن همه انسان‌ها است تصریح کرد: غرب مدعی دموکراسی و شرق، مدعی سلطه افراد بی طبقه بود ولی آن قدر جنایات کردند که جنایات استالین و هیتلر و جنایات امروز سردمداران عالم نمونه‌ای از آن است ولی برخورد پیامبر را با اسرای جنگی ببینید.

وی افزود: امروز در غرب مردم به جنبش ضدسرمایه‌داری پیوسته‌اند و از این سیستم بیزاری می جویند زیرا نتیجه تفکرات غرب، تجارت گسترده زنان، توسعه مواد مخدر، رواج بی بند و باری و از بین بردن مقام خلیفة اللهی انسان بوده است؛ البته برخی روشنفکرنماها در کشور ما تصور می‌کنند با به کاربردن اندیشه و اسم برخی از افراد مانند نیچه و فوکو و ... می توانند بشر را نجات دهند؛ در حالی که خود این افراد دارای سابقه تاریکی در زندگی فردی و اجتماعی هستند.

سلیمی بیان کرد: چقدر میان تفکر کسی که می‌گوید باید ضعیف و ناتوان را رها کرد که از دنیا برود با مکتبی که به ما ایثار را تعلیم می دهد، تفاوت وجود دارد؛ پیامبر بعد از فتح مکه می فرماید امروز روز مرحمه است ولی جنایتکاران غرب و شرق بعد از پیروزی در جنگ، زنان را مورد هتک قرار دادند و بی گناهان را کشتند. 

وی تأکید کرد: خاصیت قرآن و اسلام این است که بر مبنای فطرت انسان است و هیچ دولت و مکتبی نمی‌تواند سبک زندگی انسان را بسازد مگر کتابی که منطبق بر فطرت انسان است. البته نقد ما صرفا به شرق و غرب نیست، بلکه هر کسی که از این جاده صحیح پا بیرون بگذارد منتهی به پرتگاه خواهد شد؛ همان طور که امپراتوری عثمانی که بیش از 600 سال عمر داشت به خاطر برداشت نادرست از وحی به این سرنوشت مبتلا شد.

سلیمی با تأکید بر اینکه باید قدر نعمات خود را بدانیم اظهار کرد: اسلام از زن به عنوان ریحانه و دسته گل یاد می‌کند ولی ببینید زن در غرب چه جایگاهی دارد.

پیشکسوت جامعه قرآنی کشور خطاب به مدرسان کلاس‌های سبک زندگی قرآنی تصریح کرد: در کلاس‌هایی که برای سبک زندگی تشکیل می‌شود باید شخصیت‌های پوشالی مانند فیشل فوکو و نیچه و از این دست افراد را برای فرزندانمان معرفی کنید. همچنین برخی شخصیت‌های داخلی مانند صادق هدایت که سرنوشت های نادرستی مانند خودکشی و ... داشتند به نسل جوان معرفی شوند.  

وی با بیان اینکه به کار بستن فرمایش امام صادق(ع) وظیفه امروز مربیان قرآنی است اظهار کرد: سبک زندگی قرآنی، همایش و کلاس و سمینار و تبلیغ هم نمی‌خواهد و باید در عمل الگو برای مردم باشیم. باید به گونه ای عمل کنیم که جوانان قلبا جذب فرهنگ قرآنی شوند.

یادآور می‌شود گردهمایی یک روزه مربیان سبک زندگی قرآنی با حضور 90 نفر در قم در حال برگزاری است و دیدار با آیت‌الله جوادی آملی از دیگر بخش‌های این گردهمایی است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدحسین فریدونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۸:۲۲
0
0
متاسفانه دوستان قرآنی به برخی نکات توجه ندارند و آلت دست افراد سودجو می شوند. برای شناخت مالک فعلی منزل علامه بد نیست سری به آخرین مطالب منتشره از پرونده های مفاسد اقتصادی بزنند.
captcha