بخشی از آرمان‌های انقلاب به جای ادارات داخلی در لبنان و سوریه محقق شده است
کد خبر: 3784041
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
حجت‌الاسلام میرلوحی بیان کرد:

بخشی از آرمان‌های انقلاب به جای ادارات داخلی در لبنان و سوریه محقق شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در هر سال یک یا دو فتنه بزرگ پیش می‌آید تا مشخص شود در مسیر قرآن هستیم یا خیر، تصریح کرد: امروز بخشی از آرمان‌های انقلاب به جای ادارات داخل کشور در لبنان و سوریه محقق شده است، چراکه به نظر می‌رسد برخی لیاقت این آرمان‌ها را ندارند. البته هنوز هم مدیرانی داریم که مستأجر باشند و حقوق‌های نجومی نگیرند.

سیدمصطفی میرلوحی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست پژوهشی مبانی قرآنی انقلاب اسلامی در اندیشه امام(ره) و رهبری از ساعت ۹ صبح امروز پنجشنبه، چهارم بهمن‌ماه، با حضور علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در محل فرهنگسرای قرآن برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی طی سخنانی با بیان اینکه برای چند درد دل به این نشست آمده‌ام، اظهار کرد: امیدوارم بعد از این جلسه تصمیم بگیریم تا به دامن قرآن بازگردیم.

اگر به خاستگاه اولیه پشت کنیم، سقوطمان فرامی‌رسد

وی با بیان اینکه به مقتل امام حسین(ع) نگاه کردم تا دریابم که ایشان در مسیر مدینه به کربلا چه آیاتی را خوانده‌اند، گفت: انقلاب ما انقلابی قرآنی بود و از جلسات قرآنی آغاز شد. در واقع هسته‌های اولیه انقلاب اسلامی در مساجد و حسینیه‌ها شکل گرفت. اگر به خاستگاه اولیه خود پشت کنیم، روز سقوطمان فرامی‌رسد.

میرلوحی تصریح کرد: نطفه اولیه نهضت امام(ره) همان جمله‌ای است که ایشان هشتاد سال پیش در کتابخانه وزیری نوشتند: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ». امروز لرزه‌های انقلاب به سراسر دنیا رسیده است و نتانیاهوی خبیث می‌گوید: «به هر جا می‌نگریم خیمه‌های خامنه‌ای را می‌بینیم». تمام جملات رهبر معظم انقلاب اسلامی چه در دوره ریاست جمهوری و چه در حال حاضر بر قرآن استوار بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سخنان خود افزود: مقام معظم رهبری همچون موسی(ع) به خدا توکل دارد و هر چه به او بگویند: «إِنَّا لَمُدْرَکُونَ» در پاسخ می‌گوید: «کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ». پیامبر اکرم(ص) در هفتاد روز آخر عمر خود دائماً به قرآن و عترت تأکید می‌کردند.

آیات قرآن در خطبه‌های معصومین(ع)

وی با بیان اینکه انقلاب ما به قرآن و عترت متکی بود، تصریح کرد: خطبه‌های امام حسین(ع) و زینب کبری(س) مملو از آیات قرآن است. هم‌اکنون که در ایام فاطمیه قرار داریم می‌توانیم آیات الهی را در خطبه‌های حضرت فاطمه(س) ببینیم. متأسفانه امروز دقایق طولانی سخنرانی می‌کنیم، اما از آیات قرآن بهره نمی‌بریم. زینب کبری(س) در مجلس یزید پس از آن همه مصیبت و سرما و گرمایی که در مسیر وجود داشت، خطبه‌ای مملو از آیات قرآن خواند که تا قیامت مانند آن نخواهد آمد.

سیدمصطفی میرلوحی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: زیارت غدیریه، که انشای امام هادی(ع) است، حداقل به صورت مستقیم به 15 آیه قرآن اشاره دارد و به صورت غیر مستقیم نیز چهل آیه را در برمی‌گیرد.

میرلوحی در ادامه ضمن قرائت آیاتی که امام حسین(ع) در طول مسیر مدینه تا کربلا خوانده‌اند، اظهار کرد: باید بررسی کنیم که چگونه ارتباط انقلاب با قرآن را حفظ کنیم و نهضت امام خمینی(ره) چه ارتباطی با قرآن داشته است.

فواید بحث قرآنی درباره انقلاب

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که بحث قرآنی درباره انقلاب اسلامی چه فوایدی دارد؟ گفت: نهضت ما حسینی بود و قیام امام حسین(ع) نیز مبتنی بر قرآن بود. امروز در بسیاری از مجالس ما فکر می‌کنند که باید فقط بر قرآن و یا عترت تکیه کرد، در حالی که پیامبر(ص) همواره بر کنار هم بودن قرآن و عترت تأکید داشتند.

شروع مشکلات با فاصله گرفتن از سبک زندگی شهید رجایی

میرلوحی با اشاره به اینکه هرچه از فضای قرآن و اهل بیت(ع) دور شویم، خودمان ضرر کرده‌ایم، افزود: اگر امروز امنیت، استقلال و عزت داریم، به برکت قرآن و اهل بیت(ع) است و اگر خدای ناکرده کفران نعمت کنیم، نعمت از دستمان می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به سؤال دیگری که چرا جامعه با وجود استقرار حکومت دینی، اعتقادات دینی محکمی پیدا نکرده است؟ بیان کرد: بعد از انقلاب برخی فکر کردند، چون کشور در دست ماست و امام(ره) و رهبری و خون شهدا را داریم. پس دیگر برای دین حساسیت به خرج ندهیم. حتی در برهه‌هایی از مساجد، جلسات قرآن و مجالس روضه غافل شدیم. برخی مدیران نیز با تخلفات و اختلاس‌های فراوان خود از قرآن و اعتقادات سوءاستفاده کردند. هرچقدر مدیران ما از سبک زندگی شهید رجایی دور شدند، مشکلات به وجود آمد؛ چراکه شهید رجایی منطبق بر قرآن و سیره نبوی و علوی زندگی کرد.

تحقق بخشی از آرمان‌های انقلاب در خارج از کشور

وی با اشاره به اینکه در هر سال یک یا دو فتنه و آزمایش پیش می‌آید تا مشخص شود در مسیر قرآن هستیم یا خیر، تصریح کرد: بخشی از انقلاب را صادر کرده‌ایم و امروز در لبنان، یمن و ... شاهد آزمان‌های انقلاب هستیم. بخشی از آرمان‌های انقلاب به جای ادارات داخل کشور، در لبنان و سوریه محقق شده؛ چراکه به نظر می‌رسد برخی لیاقت این آرمان‌ها را ندارند. البته هنوز هم مدیرانی مستأجرند و حقوق‌های نجومی نمی‌گیرند.

میرلوحی ادامه داد: توصیه من به همه جوانان این است که تا با شبهه‌ای مواجه شدند، تلفن یک اسلام‌شناس را بگیرند و نگذارند شبهه مانند یک سرطان در مغزشان رشد کند. همان طور که در برابر گرسنگی همسایگان مسئولیم، در برابر شبهه همسایگان نیز مسئولیت داریم. اگر در مقابل شبهه‌ها کوتاه بیاییم و عملکرد خوبی در حفظ خود داشته باشیم، باد ما را خواهد برد. در طول تاریخ چندین بار غفلت‌هایی انجام شد و شیعیان جبل عامل ما را نجات دادند. امیدواریم در این برهه غفلت نکنیم.

نزدیکترین فرد به امام زمان(عج) کیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که چرا انقلاب اسلامی را تنها نسخه سیاسی قابل استفاده از قرآن جلوه می‌دهید؟ اظهار کرد: تلاش این بوده است که انقلاب در مسیر قرآن باشد. هیچ کس هم جز چهارده معصوم(ع) عصمت ندارد. نمی‌توان به ستون اصلی انقلاب حمله کرد و بعد انتظار داشت که اسلام و قرآن و شیعه دوام و قوام داشته باشند.

وی با بیان اینکه در بحث‌های طلبگی همواره آزادی وجود داشته است، گفت: فقها برای به دست آوردن فتاوا جلسات بحث و گفت‌وگوی فراوانی دارند. بسیاری از بزرگان ما گاهی تغییر رأی می‌دهند و با هم اختلاف نظر نیز دارند، اما ما نیاز به یک حجت داریم. نزدیکترین فرد به امام زمان(عج) کیست؟ آیا ترامپ است یا ولی فقیه ما؟ نمی‌گویم که حجت صددرصد درست می‌گوید. خود ایشان هم قسم نخورده است که دو هزار مسئله فقهی من صددرصد درست است، اما وی حجت است و پیروی از او ما را کفایت می‌کند. البته این طور هم نیست که بگوییم ولی فقیه و حجت داریم پس دیگر نباید تلاش کنیم و مشکلات را برطرف کنیم، بلکه دائماً باید برای بهتر شدن شرایط تلاش و جهد کنیم.

سیدمصطفی میرلوحی

میرلوحی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چگونه غربی‌ها بدون آنکه از مبانی قرآنی و انقلاب اسلامی استفاده کنند، در چنین رفاه و زندگی خوبی به سر می‌برند؟ تصریح کرد: امروز بر سر یک پیچ تاریخی قرار داریم که اگر از آن بگذریم، جزء برترین و بهترین‌های دنیا خواهیم شد. بسیاری از آمار‌ها نشان می‌دهد که ما در خیلی از مسائل همچون سلول‌های بنیادین و موشک‌ها جزء برترین‌های دنیا هستیم، اما دشمنان ما سیاه‎‌نمایی می‌کنند تا در دل مردم شک و تردید ایجاد کنند. کشور‌ی مانند آمریکا با غارت دنیا برای مردم خود رفاه درست کرده است، اما ایران را تحریم می‌کند تا استقلال و مقاومتش را درهم شکند.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: هرجا که مقاومت کرده‌ایم، پیروز شده‌ایم و هرجایی که کار در دستان مبارک مقام معظم رهبری بوده، پیشرفت جهش‌وار حاصل شده است و هر جایی که افراد با اغراض سیاسی کار را جلو برده‌اند، مشکلاتی ایجاد شده است.

انتهای پیام

captcha