بخشی از کتب حوزوی متناسب با نیازهای روز نیست
کد خبر: 3784052
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
دبیر همایش کتاب سال حوزه:

بخشی از کتب حوزوی متناسب با نیازهای روز نیست

گروه معارف ــ دبیر همایش کتاب سال حوزه با اشاره به متوسط بودن سطح کتبی، بر لزوم برطرف شدن نقیصه کم اثر بودن نسبت به نیازهای روز تاکید کرد.

بخشی از کتب حوزوی متناسب با نیازهای روز نیستبه گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی امروز4 بهمن در مراسم اختتامیه بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه در مدرسه عالی دارالشفا با اشاره به دریافت 17 هزار اثر در 20 سال برگزاری این همایش گفت: در این مدت 4326 اثر به مرحله دوم رسید که 196 اثر برگزیده و 221 شایسته تقدیر قرار گرفت.

وی افزود: در سال های اخیر ناشران تنها آثار منتخب را به دبیرخانه رسید؛ از نظر وضعیت آثار، گروه‎های فلسفه و اخلاق و عرفان و علوم اجتماعی در صدر گروه‎های علمی دارای اثر قرار دارند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: در 10سال اخیر وضعیت گروه ها متوسط بوده است و بیشتر گروه ها کمتر از 70 درصد را کسب کردند که اقتصاد و مدیریت و تفسیر علوم قرآن و روانشناسی و تربیت با رتبه بیش از 70 درصد در وضع مناسبی بوده اند.

مقیمی حاجی با ذکر این مطلب که با اتخاذ سیاست هدایت علمی، در بخش‌هایی چون در آسیب‌های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، جمعیت، زن و خانواده و منابع طبیعی و هنر و.... 40 اثر منتخب شدند.

وی افزود: به مناسبت چهلمین سال انقلاب، 139 اثر که در 10 سال گذشته توسط حوزویان نگاشته شده بود در بخش انقلاب اسلامی این دبیرخانه بررسی شد؛ بیشترین آثار امسال مرتبط به فقه و اصول و اخلاق و عرفان بودند و کمترین اثر نیز مرتبط به گروه مدیریت بوده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: 889 کتاب توسط محققان ایرانی و مابقی مرتبط با محققان غیر ایرانی بوده است؛ آثار علمی پژوهشی در زمینه نظریه‌پردازی به شکل متوسط بوده‌اند؛ آثار علمی ترویجی در این میان در وضعیت شاخص تناسب موضوع و تطابق با نیازهای جامعه، خوب و در دیگر شاخصه ها متوسط ارزیابی شدند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه آثار در زمینه تطابق با نیازهای روز در وضعیت متوسط ارزیابی شده‎اند گفت: در بخش نظریه پردازی و نظریه های حل مشکلات نیز با 6 درصد رشد مواجه بوده‎ایم که کم ولی در حال رشد است.

وی با ذکر این مطلب که همه گروه‎ها به جز گروه کلام آثاری را در بخش نهایی داشته‎اند، بیان کرد: همچنین در بخش انقلاب اسلامی 19 کتاب از کیفیت لازم برخوردار بود و 2 اثر به بخش نهایی راه یافت که نشان دهنده تلاش بیشتر در این زمینه است.

وی در پایان نیز گفت: در همایش امسال و پس از دو ارزیابی تفصیلی و اجمالی 4 اثر برگزیده، 21 اثر تقدیر و 26 اثر شایسته تحسین انخاب شدند.

انتهای پیام

captcha