تراز درس‎های خارج توسعه یابد/ مطالعات فلسفی، کلامی و فقهی ناظر به مباحث روز
کد خبر: 3784082
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
آیت‌الله اعرافی:

تراز درس‎های خارج توسعه یابد/ مطالعات فلسفی، کلامی و فقهی ناظر به مباحث روز

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‎های علمیه کشور با بیان اینکه همایش کتاب سال حوزه هنوز هم آئینه تمام‌نمای پژوهش‎های حوزوی نیست، اظهار کرد: علاوه بر توسعه تراز درس‎های خارج در حوزه فقه، اصول، کلام، تفسیر و حدیث در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی، نیازمند مطالعات فلسفی، کلامی و فقهی ناظر به مباحث روز هستیم.

همایش کتابسال همچنان آیینه تمام‌نمای پژوهش‎ حوزه نیست/ توجه بیشتر به مسائل روزبه گزارش ایکنا، آیت‎الله علیرضا اعرافی امروز، چهارم بهمن، در بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، تولید فکر و اندیشه را از مهم‌ترین خصوصیات مشترک حوزه و دانشگاه برشمرد و گفت: با فرض تمام تلاش‎های علمی، نباید به وضعیت حال حاضر بسنده کنیم.

وی با ذکر این مطلب که در بخشی از پژوهش‎های حوزوی شاهد یک نوع گسست میان نظام سنتی و شکل جدید تحقیق و نیاز‌های امروز هستیم، گفت: مثلاً گاهی تحقیقاتی را مشاهده می‎کنیم که با زمان هیچ ارتباطی ندارند و در رشته‎هایی چون کلام و فلسفه به این گسست‌ها بیشتر برمی‎خوریم.

بدون پرداختن به وضعیت دنیای معاصر از عمق تحقیقات کاسته می‌شود

مدیر حوزه‎های علمیه کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم انتخاب درستی داشته باشیم باید از یک سوی از مکتب عمیق و سنتی خود در حوزه صیانت کنیم و همچنین به مسایل دنیای معاصر بنگریم؛ زیرا قطعاً بدون پرداختن به وضعیت دنیای معاصر از عمق تحقیقات ما کاسته خواهد شد.

وی بیان کرد: از دیگر سوی برخی پژوهش‎هایی در حوزه کلامی، فلسفی و علوم انسانی انجام می‎شود که ریشه در مناهج حوزوی ندارد؛ در همین راستا نیز کار‌های زیادی در دو سال اخیر انجام شده است؛ از جمله اجرای سند توسعه رشته‎های حوزه است که بتواند مرز‌های دانش اسلامی را توسعه دهد.

توسعه تراز درس‌های خارج حوزه

اعرافی در ادامه با ذکر این مطلب که در تراز درس‎های خارج در حوزه فقه، اصول، کلام، تفسیر و حدیث باید توسعه بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی، نیازمند مطالعات و مباحث فلسفی، کلامی و فقهی ناظر به مباحث امروز هستیم.

وی از ورود این همایش به عرصه مقالات از سال گذشته خبر داد و گفت: تولیدات فاخری در این عرصه ارائه می‎شود که امروز بخش مهمی از تحقیقات به وسیله همین مقالات در بازار نشر عرضه شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کتاب سال حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه تقریرنویسی در حوزه اشاره کرد و افزود: طرح هدایت علمی و همچنین درس‌های عمیق خارج در قلمرو‌های غیر از فقه و اصول می‌تواند پشتوانه قوی برای این حرکت باشد.

کتاب سال حوزه، آیینه‌تمام نوای پژوهش‎های حوزوی نیست

مدیر حوزه‎های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این مطلب که همایش کتاب سال حوزه همچنان آئینه تمام‌نمای تمام تولیدات حوزه نیست، بیان کرد: در اینجا از جامعه اساتید حوزه انتظار می‎رود که آثار خود را در این رقابت علمی عرضه کنند و همچنین دست‌اندرکاران این همایش باید شاخص‌های خود را ارتقا دهند و تمام تولیدات علمی را در آیینه خود منعکس کنند.

جایگاه حضرت زهرا(س) در علوم اهل بیت(ع)

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقامات علمی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) منبعی برای علوم ائمه هدی(ع) است؛ ایشان در مدار علم لدنی و غیبی و دریافت‌کننده علوم الهی است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور تصریح کرد: حضرت زهرا(س) حجتی برای ائمه اطهار(ع) است و در بازه زمانی حساس منتقل‌کننده این علوم به اهل بیت(ع) بوده است؛ همچنین مدیریت و رهبری ایشان در یک بحران عظیم تاریخی از شگفتی‌های عظیم عالم است.

انتهای پیام

captcha