سرخط اخبار اجتماعی/ از تلاش برای آزادی هاشمی تا آمادگی برای جشن‌های انقلاب
کد خبر: 3784094
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
بر خط جامعه؛

سرخط اخبار اجتماعی/ از تلاش برای آزادی هاشمی تا آمادگی برای جشن‌های انقلاب

گروه جامعه ــ تشکیل اجتماعات انسانی و اسلامی برای آزادی مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌ تی‌وی یکی از رویدادهای این هفته بود که سرانجام صبح امروز، چهارم بهمن‌ماه از بند زندان‌های آمریکا آزاد شد. تدارک مقدمات جشن‌های چهل سالگی انقلاب، جشنواره‌های فجر و برخی اقدامات جهادی در استان‌های محروم کشور، دیگر رویدادهای مهم اجتماعی در هفته اخیر بود.

رد نشود// قعالیت‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا؛ در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از این اخبار را با هم مرور می‌کنیم:

سلطانی‌فر استعفا داد/ وزیر ارشاد پذیرفت

محسن حدادی، مدیرکل روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، این هفته در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ ضمن تأیید خبر استعفای محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: وزیر ارشاد این استعفاء را پذیرفته است.

به گزارش ایکنا؛ از روز سه‌شنبه مسئله استعفای محمد سلطانی‌فر از سوی منابع آگاه مطرح شده اما عنوان شده بود که وی برای باقی ماندن در این سمت شروطی را تعیین کرده است. تا اینکه امروز خبر قطعی شدن این استعفاء مطرح و اعلام شد که وزیر ارشاد نیز این موضوع را پذیرفته است.

رد نشود// قعالیت‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

محمد سلطانی‌فر از استادان و صاحب‌نظران باسابقه و برتر ارتباطات کشور بوده و در محافل علمی از مخالفت خود با فیلتر تلگرام و برخی دیگر از سیاست‌های معمول کشور در حوزه رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های اجتماعی سخن می‌گفت، اما تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی در خصوص دلایل این استعفا مطرح نشده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی ـ پژوهشی مرکز ملی فضای مجازی و دانشگاه علامه

تفاهم‌نامه همکاری علمی – پژوهشی میان مرکز ملی فضای مجازی کشور با دانشگاه علامه طباطبایی به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های علمی با بهره‌گیری بهینه از توانمندی، امکانات و ظرفیت‌های موجود در جهت اهداف مشترک به امضای دو طرف رسید.

رد نشود// قعالیت‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در این مراسم گفت: همکاری بین دانشگاه‌ها و مرکز ملی فضای مجازی کشور می‌تواند در ایجاد ادراک مشترک در رابطه با فضای مجازی کشور کمک کند تا بتوانیم بین حکومت، مردم، نخبگان علمی و دانشگاهی و صنعت و اقتصاد یک ادراک بین اذهانی ایجاد کرده و در فضای شبه وفاق حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در کشور دچار واگرایی بین اذهانی در حوزه فضای مجازی هستیم و این می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، افزود: متأسفانه در کشور فضای مجازی در همه سطوح ادراک نشده و شاید بتوان گفت که بیشترین قشری که این فضا را درک کرده‌اند، مردم هستند.

فیروزآبادی با اشاره به این که از در هم پیچیدگی دانشگاه، صنعت و دولت، نظام نوآوری شکل می‌گیرد، تصریح کرد: فضای مجازی از درهم پیچیدگی تکنولوژی‌های همگرا، مباحث اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد اما درک این درهم پیچیدگی هنوز در حوزه نخبگی دیده نشده و دانشگاه و پژوهشگاه‌ها در حوزه‌های نظری آن فعالیت کمتری دارند که البته این مهم در غرب هم با خلأ همراه است.

نشست‌های علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر آغاز می‌شود

به گزارش ایکنا؛ عناوین و موضوعات سلسله نشست‌های علمی مد و لباس اسلامی ـ ایرانی (سنم) هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر این هفته از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام شد.

رد نشود// قعالیت‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

بر اساس این اعلام ۱۰ نشست علمی پیش از برگزاری جشنواره هشتم فجر برگزار خواهدشد که اولین نشست فردا دوشنبه اول بهمن ماه با موضوع «تبیین نقش مکران در فرهنگ و جامعه ایرانی» از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در خانه کتاب ایران برگزار می‌شود.

نشست «بررسی مد و لباس در شبکه‌های مجازی» روز سه‌شنبه دوم بهمن ماه و نشست «بررسی ارتباط رسانه‌ها با سبک زندگی با تکیه بر مد و لباس» نیز روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

هدف جشنواره آتش‌‌به‌اختیار؛ شناسایی فعالان دلسوز نظام در عرصه فرهنگی و مجازی

دبیر جشنواره آتش به اختیار سازمان بسیج شهرداری تهران با بیان اینکه شناسایی و استفاده از افراد دلسوز و دلباخته نظام که به صورت خودجوش فعالیت فرهنگی می‌کنند، از اهداف این جشنواره است که از اواسط دی ماه فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: آتش به اختیار به معنای آن است که صاحبان اندیشه، فکر و همت، کار فرهنگی را پیش برده و منافذ فرهنگی را با ابتکار بشناسند و در رفع این منافذ بکوشند.

نقیب با اشاره به آثاری که می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، گفت: این جشنواره به چند بخش تقسیم شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولیدات فرهنگی خودجوش نظیر بازی‌های فکری، نوشت‌افزار، حجاب و عفاف اسباب بازی، طراحی پازل، بازی‌های‌های انقلابی و آثار هنری نظیر طراحی، نقاشی، صنایع دستی، خوش‌نویسی، هنر‌های نمایشی، شعر و داستان، موسیقی، هنر‌های دستی، عکاسی، معماری و شهرسازی، اختراعات، کاریکاتور و هنر‌های تجسمی اشاره کرد.

رد نشود// قعالیت‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

دبیر جشنواره آتش به اختیار اضافه کرد: یکی از مهمترین بخش‌های این جشنواره، بخش فضای مجازی است که در بخش‌های پادکست، کلیپ، انیمیشن، موشن‌گرافی، اینفوگرافی، فیلم کوتاه و مستند، کارآفرینی، ظرفیت‌سازی، آسیب‌شناسی و سبک زندگی آثار دریافت می‌شود که امیدواریم با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در این حوزه، شاهد ارسال آثار بیشتری در این بخش باشیم.

وی مکتوبات تهیه شده آتش به اختیار در حوزه فرهنگی همانند مقالات، کتب، پایان‌نامه، روزنامه دیواری، نشریه و بروشور و یا کار‌های فرهنگی را که در اردو‌های جهادی انجام شده است، دارای قابلیت شرکت در جشنواره عنوان کرد. هر محصولی که با محوریت آتش به اختیار در فضای حقیقی و مجازی تولید شده است، می‌تواند در این جشنواره شرکت کند و مورد ارزیابی قرار گیرد و همچنین دیگر محور‌های جشنواره را اختراعات و فعالیت‌های خودجوش در حوزه معماری اسلامی ایرانی دانست.

۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر بسته حمایتی می‌گیرند

معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی از ارائه بسته حمایتی به شش میلیون و ۱۵۰ هزار نفر خبر داد و گفت: سهمیه هر خانوار فقط یک بسته حمایتی است.

رد نشود// از تلاش برای آزادی هاشمی تا آمادگی برای جشن‌های انقلاب

رحیم اردلان معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی این هفته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در خصوص بیمه شدگان مشمول سبد حمایتی دولت اعلام کرد: اعتبار اختصاص یافته برای نخستین بسته حمایتی بیمه شدگان از سوی دولت ۱۴۵۰ میلیارد تومان است که به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده است و تمامی بیمه شدگانی که حقوق کمتر از سه میلیون تومان دریافت می‌کنند مشمول این بسته هستند که تعداد آنها شش میلیون و ۱۵۰ هزار نفر هستند.

وی در خصوص شناسایی و تایید بیمه شدگان مشمول بسته حمایتی دولت گفت: دیتا توسط سازمان تامین اجتماعی شناسایی و در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و کنترل شد و در نهایت پس از تایید سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

۴۴۶۴ نفر جذب دستگاه‌های اجرایی کشور می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعزیز آشنا، رئیس مرکز آزمون جهاددانشگاهی، یکشنبه ۳۰ دی‌ماه، با حضور در نشستی خبری به تشریح جزئیات برگزاری ششمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور پرداخت و گفت: ثبت‌نام این آزمون از نخستین ساعات روز سی‌ام دی‌ماه آغاز شده است و به مدت ۱۰ روز تا ۹ بهمن‌ماه سال جاری ادامه دارد. این تاریخ تمدید نمی‌شود و متقاضیان در بازه زمانی صرفاً مجاز به ویرایش اطلاعات پروفایل خود هستند.

وی زمان برگزاری آزمون را ۱۷ اسفند‌ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: دفترچه راهنمای آزمون در سامانه www.hrtc.ir بارگذاری شده است. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات می‌توانند دفترچه مندرج در سامانه را مطالعه کنند و با جزئیات این آزمون آشنا شوند.

وی تعداد افرادی را که در آزمون استخدامی کشور پذیرفته می‌شوند چهار هزار و ۴۶۴ نفر اعلام و بیان کرد: آزمون به صورت کتبی و مصاحبه استخدامی انجام می‌شود. همچنین این آزمون شامل دو دفترچه سؤال است که بخشی از آنها سؤالات عمومی و بخش دیگر سؤالات اختصاصی شغل انتخاب‌شده است. با توجه به اینکه هر فرد مجاز به انتخاب یک شغل است، دو دفترچه شامل عمومی و اختصاصی شغل را دریافت می‌کند.

تجهیز ۱۰۰۰ اتاق اسباب‌بازی در مدارس کشور کلید خورد

نخستین گام در اجرای طرح ایجاد اتاق بازی و اسباب‌بازی در مدارس، با تجهیز هزار مدرسه‌ کشور به بازی‌های مهارتی و آموزشی از دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

رد نشود// از تلاش برای آزادی هاشمی تا آمادگی برای جشن‌های انقلاب

به گزارش ایکنا؛ مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۵ کانون استان تهران میزبان کارشناسان و مدیران پروژه‌ اتاق بازی و ‌اسباب‌بازی مدارس ۱۰ استان کشور بود. در این بازدید امکانی فراهم آمد تا این مهمانان با ۹۰ نوع ‌اسباب‌بازی تولیدی که مهارت‌های اجتماعی – ارتباطی، زبان‌آموزی، تفکر و هوش ریاضی، خلاقیت و ‍پرورش تخیل، حل مسئله و استدلال و... را تقویت می‌کنند، آشنا شوند.

۵۰۰ مسجد استان تهران؛ میزبان ویژه‌برنامه‌های دهه فجر انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌های مساجد در دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: ۵۰۰ مسجد محوری در استان تهران و ۴۰ مسجد که مبدأ نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بوده‌اند، میزبان برنامه‌های ویژه دهه فجر در استان تهران هستند.

وی در ادامه گفت: جزئیات این برنامه‌ها به مرور در پایگاه تخصصی مسجد به نشانی http://www.masjed.ir قرار می‌گیرد و برای علاقه‌مندان قابل استفاده خواهد بود. برپایی نمایشگاه دستاوردهای انقلاب با همکاری بسیج یکی از این برنامه‌هاست که در تعداد مشخصی از مساجد اجرا می‌شود. بسیاری از مساجد نیز جلسات بصیرت‌افزایی را برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مدنظر دارند که چند روز پیش از دهه فجر آغاز می‌شود.

شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آسیب‌شناسی اربعین سال جاری این هفته به خبرنگار ایکنا خبر داد: شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود و گروه‌های نخبه برای راهبری پاسخگویی علمی به شبهات و سؤالات فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که آیا نباید به سؤال‌های اقشاری از جامعه که معتقد هستند در شرایط اقتصادی کنونی نباید برای اربعین هزینه شود پاسخ داد؟ گفت: بله، قطعاً باید به این مسائل پاسخ داد. البته اگر بخواهیم یک مرکز خاص پاسخگویی ایجاد کنیم نمی‌تواند از پس این کار بربیاید. به همین دلیل نخبگان جامعه و افرادی را که تریبون دارند و در مواجهه مستقیم با مردم هستند باید بسیج کنیم تا پاسخ بدهند. فعلاً نخبگان و اصحاب قلم توجیه می‌شوند تا بتوانند پاسخگویی‌ها را هدایت کنند.

ادامه دارد// از تلاش برای آزادی هاشمی تا آمادگی برای جشن‌های انقلاب

وی با تأکید بر اینکه پاسخگویی عمومی باید از حالا شکل بگیرد، گفت: با بخشی از مراکز، دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها در حال رایزنی برای کمک به امر پاسخگویی به سؤالات و مباحث مطرح‌شده هستیم.

احمدی بیان کرد: شورای علمی با کمک چند دانشگاه مثل دانشگاه امام صادق(ع)، تهران و علامه و نیز معاون فرهنگی وزارت علوم تشکیل می‌شود تا پاسخگوی نیاز علمی در مباحث مربوط به اربعین باشند. با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، مراکز رسیدگی به امور مساجد، فعالان دانشگاهی، دبیرخانه‌های انجمن‌های علمی و ... نیز جلسات مستمری با نگاه گفتمان‌سازی و مقابله با جریان‌های مخالف داشته‌ایم تا پشتوانه‌های علمی برای این جریان بازتولید و احیا شود.

آغاز تجهیز ۲ هزار مدرسه سیستان و بلوچستان به سیستم‌ گرمایشی/ اعزام ۴۰۰ کاروان سلامت

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اتمام تجهیز مدارس یک کلاسه و دو کلاسه دبستانی و پیش دبستانی استان سیستان و بلوچستان به وسایل گرمایشی از آغاز تجهیز مدارس ۲ هزار مدرسه ۶ کلاسه در این استان خبر داد.

رد نشود// از تلاش برای آزادی هاشمی تا آمادگی برای جشن‌های انقلاب

محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تعهد این جمعیت مبنی بر رفع محرومیت در استان‌های محروم کشور و راه‌اندازی کمپین‌های نذر آب و ققنوس در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: جمعیت هلال احمر از ابتدای امسال با توجه به خشکسالی استان سیستان و بلوچستان و بر اساس برنامه‌ها و مأموریت‌های سازمان صلیب سرخ جهانی و هلال احمر در رفع بحران‌های مربوط به خشکسالی که منجر به مهاجرت و مسائل دیگر می‌شود، طرحی را با نام نذر آب آغاز کرد و در این راستا با کمک خیرین و شرکت آب منطقه‌ای تانکر‌هایی برای آن‌ها مستقر شد تا برای تأمین آب بهداشتی آن‌ها اقدام شود و در کنار آن نیز کاروان‌های بهداشتی، درمانی و دارویی را نیز اعزام شدند.

سند توسعه طب ایرانی و تندیس احیاگر طب سنتی ایران رونمایی می‌شود

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از برگزاری همایش ملی یک دهه فعالیت آکادمیک در طب سنتی و رونمایی از تندیس احیاگر طب ایرانی، محمد مهدی اصفهانی خبر داد.

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا از برگزاری همایش ملی یک دهه فعالیت آکادمیک طب سنتی ایرانی خبر داد. این همایش قرار است، سوم و چهارم بهمن‌ماه سال جاری با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی و کارشناس فنی طب مکمل این سازمان در مشهد مقدس برگزار شود. در این همایش قرار است از سند توسعه طب ایرانی رونمایی و نسخه‌ای از آن به سازمان بهداشت جهانی تحویل شود.

رد نشود// از تلاش برای آزادی هاشمی تا آمادگی برای جشن‌های انقلاب

وی ضمن تجلیل از شخصیت محمدمهدی اصفهانی، استاد فقید دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: در همایش یک دهه فعالیت آکادمیک طب سنتی ایرانی از تندیس احیاگر طب سنتی ایران دکتر محمد مهدی اصفهانی رونمایی و سه تن از فعالین این حوزه که طی یک دهه در توسعه طب ایرانی نقش بسزایی داشته تقدیر می‌شوند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت یادآور شد: «جایگاه طب سنتی و مکمل در دنیا»، «راهبرد سازمان جهانی بهداشت به طب سنتی و مکمل»، «فرصت‌های فرآوری نظام سلامت کشور در حوزه طب ایرانی و مکمل»، «چالش آموزشی؛ درمانی یک دهه فعالیت آکادمیک طب ایرانی»، «راهبرد‌ها و راهکار‌های ارتقای سطح آموزش و پژوهش و درمان در حوزه طب ایرانی»، «طب ایرانی، فرصت‌ها و چالش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» محور‌های این همایش هستند.

انتهای پیام

captcha