جشنواره «یوسف» پایان یافت
کد خبر: 3784095
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶

جشنواره «یوسف» پایان یافت

گروه فرهنگی ـ اختتامیه هشتمین جشنواره داستان کوتاه یوسف فارس با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و فرمانداری شیراز در سالن فرمانداری شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، اختتامیه هشتمین جشنواره داستان کوتاه یوسف فارس با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و فرمانداری شیراز در سالن فرمانداری شیراز برگزار شد.
حضور اساتید نویسندگی فارس و کشور، معاون سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور، خانواده‌های شهدا و جانبازان، معاون فرهنگی شهرداری شیراز و بسیاری از نویسندگان جوان، به این مراسم رنگ و بویی دیگر داده بود. مرضیه مرادی، شاعر، پژوهش‌گر و از نویسندگان فارس نیز مجری‌گری این برنامه را بر عهده داشت.
حمیدرضا گرامی، مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس در این برنامه اظهار كرد: تلاش‌های این اداره برای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در قالب‌های مختلف ادبی و هنری صورت می‌گیرد.
این مقام مسئول ابراز امیدواری كرد كه بتوان با رعایت اصول مدنظر مقام معظم رهبری و هر چه بیشتر، از ظرفیت هنرمندان در این زمینه بهره برد.
حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، مدیر ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و مشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز با قدردانی از تلاش‌های سه ماه پیش مسئولان این دفتر و دست اندرکاران این اداره‌کل قبل از قبول مسئولیت توسط وی برای به ثمر نشستن جشنواره داستانی یوسف گفت: از معاون فرهنگی شهرداری و فرمانداری شیراز برای همکاری در برگزاری اختتامیه این جشنواره تشکر می‌کنیم و حضور معاون سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور در این مراسم را به فال نیک می‌گیریم.

ارسال 80 اثر به دبیرخانه
وی افزود: بیش از 80 اثر به دبیرخانه رسید که برگزیدگان، امروز مورد تجلیل واقع می‌شوند و در عرصه کشوری با دیگر نویسندگان استان‌ها به رقابت می‌پردازند.
این شاعر مطرح کشوری با اشاره به کتاب جدید اکبر صحرایی در مورد شهید اسکندری، شهید بی‌سر مدافع حرم فارس گفت: استان فارس ظرفیت‌های بزرگی درزمینهٔ نویسندگی دارد و امروز خوشحالم که در کنار نویسنده حافظ هفت و اساتید دیگر فارس به خدمت مشغول هستم.
ابراهیم گشتاسبی‌راد، معاون فرهنگی شهردار شیراز و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی این سازمان نیز در سخنانی از نویسندگان در گرامیداشت حماسه‌های دفاع مقدس تقدیر کرد.
وی افزود: باید قدردان کسانی بود که در این عرصه تلاش می‌کنند، می‌نویسند و تاریخ مهربانی‌های رزمندگان ما را به ثبت می‌رسانند.
فاطمی، معاون سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور نیز در این مراسم گفت: رهبر انقلاب اسلامی دفاع مقدس را گنجی تمام‌نشدنی می‌دانند و ازجمله مخازن این گنج، داستان‌ها، نظریه‌ها و اشعار نویسندگان، پژوهشگران و شاعران است.
وی با بیان اینكه اولین بار هشتمین دوره جشنواره یوسف به‌صورت استانی برگزار شد افزود: تاکنون هفت جلد کتاب برگرفته از این جشنواره به چاپ رسیده است و اگرچه مانند بسیاری از جشنواره‌ها، بودجه و جوایز زیادی برای برگزاری این جشنواره نداریم؛ ولی برکات شهدا تاکنون کار را پیش برده است.

برگزاری اختتامیه جشنواره «یوسف» در 23 استان
معاون سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور گفت: اختتامیه این جشنواره تاکنون در 22 استان برگزار شده و فارس استان بیست و سوم از این‌ جهت است.
فاطمی با تصریح اینكه استان فارس نگین ادبیات کشوری است گفت: امیدواریم که همدلی و همکاری بین دستگاهی که امروز برای برگزاری این جشنواره شاهد بودیم؛ در کنگره ملی شعر دفاع مقدس که در اسفندماه، شیراز میزبان آن است، بازهم نمود داشته باشد.
حمید اکبرپور، از داوران این جشنواره نیز به نمایندگی از اساتید، اکبر صحرایی و بیژن کیا به‌عنوان دیگر داوران این جشنواره، صحبت‌های خود را با این شعر آغاز کرد: قصه لیلی و مجنون همه از یاد برفت/ تا گشودند به نام شهدا دفتر عشق.
وی با خواندن بخش‌هایی از یکی از داستان‌های رسیده به دبیرخانه این جشنواره با نام «از دو کوهک تا کوهه» حاضران را میهمان مطلبی آمیخته با طنز کرد و گفت: نمی‌گویم که این مطلب از حسین‌علی ساسانی است!
البته به گفته این داور، به‌واسطه وقت کم، قرعه به نام این نوشته افتاده است و وی خلاصه‌ای از بسیاری از داستان‌های ارزشمند این جشنواره را برای ارائه آماده کرده بود.
وی افزود: از صمیم قلب اقدام کسانی که این جشنواره را به‌صورت استانی برگزار کرده بودند و همچنین تلاش‌های مسئولان و متصدیان این جشنواره در فارس را قابل‌تقدیر می‌دانیم.
این نویسنده و منتقد همچنین انتقاداتی نیز مطرح کرد که به گفته وی، می‌توان با برطرف کردن برخی از مشکلات و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، برنامه‌های بهتری را در سال‌های بعد به سرانجام رساند.
اکبرپور اظهار كرد: این داستان‌ها، سه ماه پیش‌داوری شده است و چنان چه این فرصت سه‌ماهه تا برگزاری اختتامیه در اختیار نویسندگان فارس قرار می‌گرفت، تعداد آثار از عدد 100 به 400 می‌رسید.
وی افزود: در حال حاضر، 20 تا 25 درصد از ظرفیت نویسندگی فارس در این جشنواره به تصویر کشیده شده و نکته جالب در بین 20 داستان برگزیده، داستان اولی بودن چند نویسنده است و اگر به همین روال ادامه بدهیم، قطعاً در کشور رتبه اول را خواهیم داشت.

اعلام نتایج جشنواره
در پایان برنامه نیز نتایج هشتمین جایزه ادبی داستان کوتاه یوسف فارس اعلام و از نویسندگان برگزیده، مسعودی، دبیر این جشنواره، داوران و چند تن از زحمت کشان برگزاری این مراسم تقدیر شد.
در بخش دفاع مقدس، طاهره احمدی و حسین‌علی ساسانی و در بخش خرمشهر مهدی زارع و علی مرادی به‌عنوان نفرات برتر معرفی شدند که در مسابقات مرحله کشوری با نویسندگان سایر استان‌ها به رقابت می‌پردازند.
آرزو فلاحی، خدیجه همت نژاد، سیروس جمشیدی، محمد سعید احمدزاده، ذبیح‌الله یزدان‌پرست و علی‌رضا نعمت اللهی نیز از نویسندگان شایسته تقدیر معرفی شدند.
انتهای پیام
گزارش: رحیم میرعظیم

captcha