بازگشت به سنت نبوی برای یادگیری کلام الله مجید
کد خبر: 3784128
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

بازگشت به سنت نبوی برای یادگیری کلام الله مجید

گروه شهرستان‌ها- در یک روز زمستانی پای صحبت‌های یکی از معلمان قرآنی می‌نشینم که بعد از 16 سال تجربه اندوزی در حوزه تدریس قرآن و آموزش مفاهیم قرآنی به دنبال تغییر و ارائه الگویی با استفاده از سنت نبوی است.

بازگشت به سنت نبوی برای یادگیری کلام الله مجیدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به دیدار یکی از معلمان آموزش و پرورش دیار سربداران می‌روم تا پای صحبت‌های او که بعد از 16 سال تدریس قرآن به دلیل عشق و علاقه‌ای که به علوم قرآنی دارد و در مدارس به سراغ آسیب شناسی آموزش کلام‌الله مجید رفته است، بنشینیم.

رضا بانژاد، معلم قرآن آموزش و پرورش سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه در حال حاضر مربی پرورشی آموزشگاه شهر ششتمد هستم، گفت: روش‌های آموزش قرآن در آموزش و پرورش جوابگوی اشتیاق دانش‌آموزان برای یادیگیری قرآن نیست و با مشکلات زیادی همراه است.
وی با اشاره به دغدغه‌ای که در این رابطه داشته و پایان نامه کارشناسی ارشد خودش را به موضوع آسیب شناسی آموزش قرآن در آموزش و پرورش اختصاص داده افزود: روشی که پیامبر(ص) در آموزش قرآن به کار می‌بردند، روش شنیداری بود و وقتی وحی بر حضرت محمد(ص) نازل می‌شد، کلام خدا در مرحله اول از طریق شنیداری به مخاطبان انتقال و خیلی سریع از طریق حافظان قرآن منتقل می‌شد.

غفلت از سنت نبوی در آموزش قرآن و موفقیت مکتب‌خانه‌ها در آموزش قرآن
این معلم قرآنی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از این روش در آموزش و پرورش غفلت شده و معلمان بیشتر تنها بر روی روخوانی تمرکز دارند و از روش کتابت استفاده می‌شود، عنوان کرد: با بررسی علل موفقیت نابینایان در حفظ و یادگیری قرآن در مدارس بیشتر می‌توان به اهمیت روش شنیداری پی برد.
وی اضافه کرد: برای تحقیق بیشتر روی این موضوع چند نفر از نابینایان و برخی دیگر از دانش‌آموزان را در کنار استفاده دانش‌آموزان از یادگیری قرآن با استفاده از روش‌های معمولی آموزش قرآن قرار دادیم و بعد از بررسی نتایج اثبات شد که نابینایان و افرادی که از روش شنیداری بهره بردند موفق‌تر بودند و در کیفیت یادگیری به مراتب بیشتر از دیگران موفق بودند.
بانژاد با اظهار اینکه بعد از ارائه پایان‌نامه در بهمن 96 در دانشگاه حکیم سبزواری، از این روش برای تدریس در دانشکده علوم قرآنی سبزوار و برخی دیگر از اساتید کشوری از استان‌های دیگر از مطالب پایان‌نامه استقبال زیادی کردند، بیان کرد: اگر کمی به عقب‌تر برگردیم بزرگان ما در مکتب‌خانه‌ها از روش شنیداری استفاده می‌کردند و قرائت تمام قرآن را معمولا در حدود شش ماه تا یکسال یاد می‌گرفتند در حالی که اکثر دانش‌آموزان، قرآن را بعد از 12 سال گذراندن کلاس‌های آموزشی در مدارس و چهار  سال یادگیری و پاس کردن واحدهای درس قرآن در دانشگاه نمی‌توانند از روی کلام الله مجید به درستی قرائت کنند و این ضعف در سیستم آموزشی کشور نهادینه شده است.
این معلم قرآنی با تاکید بر اینکه برای یادگیری و ترویج علوم قرآنی در کشور دغدغه دارم، افزود: آموزش قرآن به دانش‌آموزان به روش شنیداری برای کودکان و دانش‌آموزان بسیار جذاب‌ است و برای آموزش می‌توان از فایل‌های صوتی اساتید قرآنی به صورت ساده و روان در کلاس‌های آموزشی و منزل استفاده کرد.
وی اضافه کرد: در گذشته مدتی به روش اشاره با دانش‌آموزان آموزش قرآن را کار می‌کردم ولی یادگیری در روش شنیداری بسیار موفق آمیزتر از دیگر روش‌هاست و آموزش آن نیز آسان‌تر است.

انتهای پیام

captcha