کمبودهای فصلی خون بیشتر در گروه‌های خونی منفی است
کد خبر: 3784149
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
حاجی بیگی بیان کرد:

کمبودهای فصلی خون بیشتر در گروه‌های خونی منفی است

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان انتقال خون، با اشاره به کمبود فصلی در برخی از گروه‌های خونی منفی خواستار حضور مردم به ویژه جوانان در صف اهداکنندگان خون شد.

کمبودهای فصلی خون بیشتر در گروه‌های خونی منفی است/ نادرترین گروه‌های خونی ایرانبشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت وگو با ایکنا، با اشاره به کمبود فصلی در برخی از گروه‌های خونی منفی خواستار حضور مردم به ویژه جوانان در صف اهداکنندگان خون شد.
وی تصریح کرد: همه ساله با آغاز فصل سرما و بارش برف و باران همچنین کوتاهی روز‌ها مراجعه به مراکز اهدای خون کمتر می‌شود، از سوی دیگر با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز میزان جراحی‌ها در این فصل افزایش پیدا کرده و به همان نسبت مصرف خون و فرآورده‌های خونی نیز بالا می‌رود.
حاجی بیگی بیان کرد: همچنین مراکز خون و آنکولوژی در سراسر کشور توسعه و تشخیص‌ها نیز بهتر شده است و عمده جراحی‌ها در خود استان‌ها انجام می‌شود این امر نیز موجب شده تا عمده جراحی‌ها در خود استان‌ها انجام شود و مصرف خون نیز به تبع آن افزایش پیدا کند.
سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه عمده کمبود‌های خونی که در کشور اتفاق می‌افتد در گروه‌های خونی منفی است چرا که تعداد اهدا کنندگان آن کم است؛ گفت: تنها ۱۰ درصد مردم ایران دارای گروه‌های خونی منفی هستند و وقتی میزان مراجعه کم شود ذخایر خون منفی هم پایین می‌آید. افراد دارای گروه o منفی در کشور، ۳ تا ۴ درصد، A منفی ۲ تا ۳ درصد، B منفی ۲ درصد و AB منفی ۱ درصد که نادرترین گروه خونی در کشور است.
وی افزود: o منفی به این دلیل که می‌تواند به تمامی گروه‌های خونی خون اهدا کند و عموما در جراحی‌های عمومی و مواقع بحران مصرف بالایی دارد.
حاجی بیگی با بیان اینکه افراد دارای گروه خون منفی تنها می‌تواند از گروه‌های خون منفی، خون دریافت کند، یادآور شد: گاهی بعضی از جراحی‌ها، مانند جراحی قلب باز نیاز به ۵ تا ۶ واحد خون است، تصادفات و شکستگی‌های استخوان و پارگی نیز گاه نیاز به ۱۰ تا ۱۵ واحد دارد، در برخی دیگر مانند جراحی پیوند کبد نیز نزدیک به ۶۰ واحد خون و فرآورده نظیر پلاکت و پلاسما و گلبول قرمز فشرده شده مصرف می‌شود به همین دلیل همیشه باید بانک‌های خون بیمارستان‌ها خون و فرآورده‌های خونی کفایت خونی لازم را به ویژه گروه خون‌های منفی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه به دلیل نیاز همیشگی به گروه‌های خونی منفی، افراد دارای این گروه‌های خونی همیشه باید در دسترس باشند، اظهار کرد: یکی از توصیه‌های ما به مردم این است که مردم به ویژه افراد دارای گروه‌های خونی منفی، گروه‌های خونی خود و نزدیکان خود را دانسته و آن را یاداشت کنند چرا که این مسأله در زمانی که هرگونه اتفاقی برای فرد رخ دهد اهمیت پیدا می‌کند.
حاج بیگی ضمن درخواست از مردم برای مراجعه به مراکز اهدای خون در فصل زمستان گفت: درخواست ما از مردم به ویژه جوانان ۱۸ سال به بالا این است که به صف اهداکنندگان بپیوندند، و جای اهدا کنندگانی که به سن ۶۰ سالگی می‌رسند را بگیرد.
وی افزود: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان ۳ نفر را نجات داد، از یک واحد خون، گلبول خون فشرده شده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای این واحد خونی نیز که در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.
انتهای پیام
captcha