دستگاه‌های حاکمیتی برای تقویت هیئت‌مدیره و بازرسی منتخب اتحادیه مدغم همگام شوند
کد خبر: 3784422
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
حجت‌الاسلام امیدیان:

دستگاه‌های حاکمیتی برای تقویت هیئت‌مدیره و بازرسی منتخب اتحادیه مدغم همگام شوند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان گفت: فرایند ادغام اتحادیه‌های قرآنی به منظور هدفمند‌سازی و کمک به بخش مردمی بود. لذا باید دستگاه‌های حاکمیتی در راستای تقویت هیئت‌مدیره و بازرسی منتخب تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، پیرو تشکیل نخستین جلسه و نشست کمیته پنج نفره پیگیری مطالبات اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها متشکل از مدیران عامل اتحادیه‌ گیلان، خراسان جنوبی، لرستان، کرمان و مازندران اظهار کرد: این جلسه در راستای پیگیری مطالبات اتحادیه‌های استانی در مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور برگزار شد.
وی ادامه داد: طی این جلسه درباره شفافیت مالی و واگذاری اموال و دارایی‌های نقدی و غیرنقدی هر دو اتحادیه کشوری به هیئت‌مدیره و بازرسی مدغم و تسهیل این امر بحث و تبادل نظر شد؛ در صورتی که این امر رخ ندهد، به دلیل منافع مؤسسات قرآنی از مجاری قانونی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، چراکه در راستای واگذاری اموال اتحادیه به اتحادیه مدغم کوتاهی کرده‌اند.
امیدیان با تأکید بر اینکه باید در مورد تمام مسائل شفاف‌سازی شود، اظهار کرد: دستگاه حاکمیتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی باید در این زمینه برای منحل کردن هر دو اتحادیه اقدامات لازم را انجام دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این امر محقق شود.
وی با اشاره به بحث صدور مجوز مؤسسات قرآنی است، که به ارشاد و تبلیغات بازگشته است، تصریح کرد: این موضوع نباید با ادغام اتحادیه‌ها، که به صورت قانونی شکل گرفته، خلط شود، چراکه در بحث ادغام بازگشت به عقب نخواهیم داشت، زیرا مجمع عمومی طبق مصوبات جلسات چند دهگانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد و مجمع عمومی که شامل بیش از 230 نماینده اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها بود با مهر رسمیت دستگاه‌ها تشکیل شد، اما چه اتفاقی افتاده که در میانه راه برخی با برداشت‌های ناصحیح می‌خواهند این جریان را به انحراف بکشانند که البته این محقق نخواهد شد.
امیدیان بیان کرد: تشکیل مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری مطالبه اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها بود که پس از بحث ادغام اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها از تیرماه سال 96 و با تشکیل کمیته منتخب پیگیری از مدیران عامل پنج استان به منظور برگزاری این مجمع به جد دنبال شد. همچنین قریب به هفت نامه با امضای 31 مدیرعامل اتحادیه استانی به دستگاه‌های بالادستی ارسال شد که خواستار به سرانجام رسیدن ادغام در اتحادیه قرآنی کشور بودند.
وی تصریح کرد: مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کشور هشتم و نهم آذرماه امسال در قم، تقریباً با 100 درصد مردمی برگزار شد که نتیجه برپایی انتخابات سالم بود و در حال حاضر نیز اتحادیه مدغم به صورت مستقل شکل گرفته و بر این اساس بازگشت به عقب نخواهیم داشت.
امیدیان با تأکید بر اینکه در این جریان هنگامی که انتخابات شکل گرفت، هیئت مدیره و بازرسی به صورت مردمی انتخاب شدند، تصریح کرد: فرایند ادغام اتحادیه‌های قرآنی بحث هدفمند‌سازی و کمک به بخش مردمی بود. لذا باید دراستای تقویت هیئت‌مدیره و بازرسی منتخب تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های استانی با وجود اعتراض به اساسنامه و مفاد ستاره‌دار تشکیل شده، اظهار کرد: این امر به دلیل تصمیم دستگاه حاکمیتی برای برداشت موازی‌کاری‌ها بود که ما هم در این راستا هم‌قدم شدیم و گلایه‌مندیم که چرا در میانه راه خودشان را از این فرایند مثبت کنار گذاشته‌ا‌ند و به جای اینکه در کنار هم کار کنند در مقابل یکدیگر کار می‌کنند.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان اظهار کرد: مؤسسات قرآنی نیز پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، به بلوغ رسیده‌اند و می‌توانند برای خود تصمیم‌گیری کنند. لذا از دستگاه‌های تصمیم‌گیر می‌خواهیم تا به تقویت هیئت‌مدیره و بازرسی منتخب اتحادیه‌های قرآنی استان کمک کنند تا مسیر خود را ادامه دهد تا به سرمنزل برسد.
وی ادامه داد: دستور جلسه دیگر، رسیدن به طرح، ایده و برنامه‌ای برای جلوگیری از فعالیت نهاد‌هایی موازی اتحادیه‌ها در قالب انجمن خانه‌های قرآن و عترت و انجمن قرآنیان (متشکل از پیشکسوتان و خادمان قرآن) و رسیدن به وحدت رویه در زمینه فعالیت‌های این انجمن‌ها با تشکل‌های قرآنی مردمی بود.
امیدیان با اشاره به مصوبه دیگر این جلسه، بیان کرد: طی مجمع عمومی دهه نخست آذرماه، کمیته ۱۳ نفره به دلیل وجود برخی از موارد اختلافی و حقوقی در اساس‌نامه و پیگیری رفع مشکلات برخی از مفاد آن تشکیل شد، اما گویا هنوز جلسه‌ای شکل نگرفته است. لذا به جد خواستار تعیین تکلیف در این زمینه و وظیفه محول شده هستیم.
وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم به زودی نیز اتحادیه مدغم قرآنی کشور در زمینه تعیین مکانی برای استقرار تصمیم‌گیری کنند و در مکانی مشخص مستقر شوند.
انتهای پیام

captcha